آذرکیش: ما متولی اشتغالِ افراد نیستیم، ولی متولی آموزش برای اشتغال هستیم

شاهد رشد ۳۰۰ درصدی در تاسیس هنرستان‌های کشاورزی بودیم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش رشد 3 برابری در توسعه هنرستان‌های کشاورزی را نشان‌دهنده اهمیت بخش کشاورزی در نظام آموزشی و نتیجه تعامل خوب میان دو وزارتخانه آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی قلمداد کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۵۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
آذرکیش: ما متولی اشتغالِ افراد نیستیم، ولی متولی آموزش برای اشتغال هستیم

بخش کشاورزی به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی در کشور همیشه مورد توجه نظام آموزشی، چه در حوزه آموزش عمومی و چه در حوزه آموزش عالی بوده است. نظام آموزش متوسطه خصوصا در دو شاخه فنی‌حرفه‌ای و کاردانش هر سال با آموزش نیروهای متخصص در عرصه کشاورزی آنها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند که البته تضمینی برای اشتغال این فارغ‌التحصیلان هنرستانی در حرفه‌های گوناگون رشته کشاورزی موجود نیست. مشکل را در کجا جستجو کنیم؟ آیا آموزش‌های تخصصی در تناسب با مشاغل مورد نیاز در این عرصه نیست یا به دلیل مشکلات بنیادین اقتصادی زمینه برای اشتغال این افراد فراهم نمی‌شود؟

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره هنرستان‌های کشاورزی و نقش این هنرستان‌ها در اشتغال جوانان اظهار کرد: «رشته‌های کشاورزی به دلیل نقشی که در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کنند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نظام آموزش و پرورش کشور خصوصا در دوره متوسطه تلاش دارد رشته‌های کشاورزی را با نیازهای جامعه و بازار کار متناسب‌سازی کند.»

آذرکیش اضافه کرد: «امروز از میان ۱۶۰ رشته کاردانش ۳۳ رشته به شاخه‌های کشاورزی اختصاص یافته است. همچنین 6 رشته از ۴۱ رشته شاخه فنی و حرفه ای مربوط به کشاورزی است که این برخاسته از نگاه ویژه‌ای است که در آموزش و پرورش به کشاورزی وجود دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در رشته‌های کشاورزی جذب بازار کار می‌شوند؟ گفت: «عوامل متعددی مثلاً رونق تولید در اشتغال افراد دخیل هستند. این عوامل می‌توانند باعث افزایش یا کاهش اشتغال در میان مردم شوند. ما در آموزش و پرورش متولی اشتغالِ افراد نیستیم، ولی متولی آموزش برای اشتغال هستیم؛ بنابراین یکی از وظایف ما متناسب‌سازی آموزش ها با نیازهای بازار کار است.»

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «از جمله اقداماتی در این زمینه به اجرا درآمده این است که رشته‌های کشاورزی را به‌روزآوری کردیم و تعدادی رشته جدید وارد این حوزه کردیم؛ رشته‌هایی مثل «خدمات گلخانه ای»، «احیای مراتع و بیابان‌ها» و «کشت بدون خاک» از جمله رشته‌هایی هستند که امسال به هنرستان‌ها اضافه شدند. همچنین در حال پیگیری راه‌اندازی رشته «بازاریابی کشاورزی» هستیم.»

وی درباره مواد آموزشی در رشته‌های کشاورزی هنرستان‌ها گفت: «استانداردهای آموزشی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به ما داده می‌شود و از این جهت تعامل خوبی میان ما در دفتر آموزش‌های فنی حرفه ای و کاردانش با وزارت جهاد کشاورزی برقرار است. در واقع محتوایی که آموزش و پرورش برای این رشته‌ها تهیه می‌کند با همکاری این وزارتخانه آماده می‌شود، تا از نظر اثربخشی و کارایی کاملا متناسب با نیازهای بازار کار باشد.»

آذرکیش درباره همکاری دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «جهاد کشاورزی» در ارائه آموزش‌های متناسب با رشته کشاورزی اظهار کرد: «اخیراً وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی بر همکاری های گسترده تر بین دو وزارتخانه تاکید کرده است. در پی همین گفت‌وگو، کارگروهی تشکیل شد تا ظرفیت‌های مشترک دو دستگاه را در قالب «طرح کشاورزان آینده» بررسی کند. براساس «طرح کشاورزان آینده» تجهیز، تکمیل و به‌روز رسانی تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی و ورود هنرجویان این بخش به بازار کار با سرعت بیشتر و بروکراسی اداری کمتری صورت خواهد گرفت. وزارت جهاد کشاورزی تامین نیروی انسانی متخصص و کارآمد در این بخش را یکی از اصلی ترین دغدغه خود قلمداد کرده است.»

وی افزود: «ما امروز در حال استمرار همکاری‌ها هستیم. من و وزیر جهاد کشاورزی در روز آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹ در یکی از هنرستان‌های کشاورزی حضور داشتیم. وی در همان روز اعلام کرد که توجه به هنرستان‌ها باید افزایش یابد. این وزارتخانه همچنین «طرح کشاورزان آینده» را با هدف گذاری هنرجویان هنرستان ها در دست اجرا دارد. البته بر اساس تاکیدات گام دوم انقلاب اسلامی، استفاده از ظرفیت نیروی جوان همیشه باید مورد توجه قرار گیرد.»

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره گسترش کمی هنرستان‌های کشاورزی در کشور گفت: «طی چند سال اخیر هنرستان‌های کشاورزی در سراسر کشور از ۸ هنرستان به ۲۴ هنرستان رسید؛ یعنی ما شاهد رشد 300 درصدی در تاسیس هنرستان‌های کشاورزی بودیم و این خود به معنی تعامل اثربخش میان دو وزارتخانه و نشان‌دهنده پیشرفت خوبی در سال جهش تولید در این بخش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار