دری: مدیریت یادگیری باید توسط دانش‌آموز انجام شود

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، در جلسه معاونان آموزش متوسطه مناطق نوزده گانه شهر تهران، از اهمیت توجه به رشد و توسعه مهارت‌های فراشناختی دانش آموزان در یادگیری مجازی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۵۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دری: مدیریت یادگیری باید توسط دانش‌آموز انجام شود

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، در ابتدای این جلسه پانته آ درّی، به طرح روش های یاددهی-یادگیری مبتنی بر فراشناخت و چگونگی ارتقای این روش ها پرداخت و گفت: «در شرایطی که اجتماع یادگیری در مدرسه شکل نمی گیرد و ارائه آموزش به صورت غیرحضوری است؛ توجه به رشد و توسعۀ مهارت های فراشناختی برای شکل دادن به یادگیری فعّال، ضرورتی انکارناپذیر است. مسیر تحقق اهداف تربیتی اتکای به مهارت های فراشناختی است.»

درّی در ادامه، مسیر درست مداخله و مشارکت خانواده ها، دبیران و مدیران مدرسه را کمک به توسعه مهارت های فراشناختی و موانع دسترسی مستقیم دانش آموز و معلم و مدرسه به یکدیگر را فرصتی برای دانش آموز دانست و گفت: «دانش آموزان باید به این نتیجه برسند که برخی از مسئولیت های یادگیری را خود به دوش بگیرند. همچنین معلمان نیز از انتقال بسیاری از آموخته ها به دانش آموزان خودداری کنند.»

معاون آموزش متوسطه شهر تهران به این نکته اشاره کرد که مدیریت یادگیری در سنت های آموزشی سابق، توسط معلم بوده و اینک با پرورش مهارت های فراشناختی، مدیریت یادگیری توسط دانش آموز انجام می شود.

وی افزود: «همچنین عمدۀ مهارت های فراشناختی برای آگاهی فرد بر نظام شناختی خود و کنترل و هدایت آن از مسیر خود برنامه ریزی، خود نظارتی، خود ارزش یابی، خود تنظیمی و خود بازاندیشی می گذرد.»

از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست خودارزیابی از مهارت های فراشناختی و نقش هدایتی و حمایتی معلمان و خانواده ها از دانش آموزان، ضرورت تحول در روش های یاددهی-یادگیری، نقش فعال دانش آموزش در فرآیند یادگیری فعال و معنادار و اتکای این روش ها بر مهارت های تفکر همانند تحقیق، مباحثه و استدلال براساس مهارت های فراشناختی به عنوان فرایندی خودگردان، خودفرمان، خود نظم جو و خود راهبر بود.

سپس درّی در خصوص مقوله تحول در ارزشیابی، مباحثی پیرامون ارتقای منزلت ارزشیابی به مثابه یاددهی-یادگیری، فرآیندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به اهداف آموزشی، ارزشیابی جانمایه و مرکز هرگونه تصمیم گیری آموزشی، راه کسب اطمینان از معنادار بودن یادگیری و پاشنه آشیل آموزش و پرورش، نقش ارزشیابی نظارت بر تغییرات شناختی، عاطفی و مهارتی دانش آموزان برای هدایت مستمر یادگیری دانش آموزان و جهت دهی به فرآیند آموزش و پرورش را تشریح کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در خاتمه به تمرکز بر ارزشیابی مستمر در شرایط آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت:‌ «فراهم کردن بستر مشارکت و ظرفیت خانواده ها در ارزش‌یابی معنادار از دانش آموزان و اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نوبت اول به استناد مفاد مصوبه 977 جلسه شورای عالی آموزش و پروش مبنی بر نحوه ارائه آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری های فراگیر اهمیت بسیاری دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار