در آیین کلنگ‌زنی ۴۶ پروژه آموزشی، ورزش و توانبخشی استثنایی؛

ربیعی: آموزش، زیرساخت به وجودآورنده فرصت‌های برابر برای معلولان است

تهران (پانا) - برگزاری همزمان آیین کلنگ‌زنی 46 پروژه آموزشی، ورزش و توانبخشی استثنایی همزمان با روز جهانی معلولان به میزبانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت صبح امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: آموزش، زیرساخت به وجودآورنده فرصت‌های برابر برای معلولان است

علی ربیعی در این نشست با قدردانی از رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مدیران کل این سازمان در استان‌ها و نیز قدردانی از جامعه خیرین مدرسه‌ساز، گفت: برخی از شغل‌ها، شغل داده و ستاده با حقوق و مزایا نیست، بلکه در برخی از مشاغل، همه احساس و عشق و داشته‌اش را انسان عرضه می‌کند. آموزش و پرورش و شغل معلمی از این شغل‌ها است. اجر همه شما با خدا باشد، خیلی از کارها در این دنیا دیده نمی‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه‌ دولت یک شورای عالی بالای سر قانون حمایت از معلولان پیش‌بینی کرده‌ است، ادامه داد: به طور قطع آنچه که بهترین نتیجه در این هفته معلولان را دارد این است که آسیب کار را مشخص کنیم، در این مناسبت‌ها باید شکل کار خود را مرور کنیم. امیدواریم در آخرین این هفته نیز مانیفستی هم از آموزش معلولان بیرون بیاید.

بودجه خوبی برای اجرای قانون حمایت از معلولان دیده شده است

وی با بیان اینکه مساله معلولیت تک بعدی نیست، افزود: نمی‌توانیم از معلولیت صحبت کنیم اما از جامعه‌ای که ظرفیت احترام به معلولیت را ندارد صحبت نکنیم، از خانواده صحبت نکنیم. هم مسائل شخصی معلولان و هم معلولیت در سطح کلان، چند وجهی است و با دید وسیع باید به مساله معلولیت بنگریم. بچه‌هایی که معلول می‌شوند یا بر اثر ژنتیکی است یا براساس مناسبات غلط اجتماعی. در ارتباط با مسائل ژنتیکی حرکت خوبی انجام شده است و باید ادامه بدهیم. امسال درصد خوب و عدد قابل توجهی برای اجرای قانون معلولان دیده شده است. بالای 90 درصد غربالگری‌ها را هم انجام می‌دهیم که کار بسیار خوبی است و به سمت غربالگری مادران نیز حرکت می‌کنیم. موضوع غربالگری باید همچنان ادامه یاید و سرمایه‌گذاری زیادی درباره آن صورت گیرد. امیدوارم با غربالگری بتوانیم درصد معلولیت را کم کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اما در سیاست‌گذاری مربوط به معلول هنوز جای کار بسیار است. در سیاست‌گذاری اشتغال، سیاست‌گذاری اجتماعی و اقتصادی، فنی و حرفه‌ای، و معماری شهر معطوف به حمایت از معلولان و حتی سیاست‌های فرهنگی ما هنوز ضعف داریم. ما حتی در کتاب‌های درسی هم سیاست‌گذاری معطوف به معلولان نداریم. به نظر من این کار تازه آغاز شده است و اگر بتوانیم آن را نهادینه کنیم، پیشرفت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد:‌ هرجا حرف از معلولیت است، اگر بخواهیم یک گزاره درباره معلولان بگوییم، اول می‌گوییم معلولان در جامعه راحت حرکت نمی‌کنند و دوم فرصت‌های برابر اجتماعی پیدا نمی‌کنند. توانمندکردن معلول و سیاست‌گذاری‌های معطوف به معلول را باید برای این دو گزاره در نظر بگیریم. این ترحم نیست وظیفه است. در فرصت‌های برابر مسیر ما طولانی است، اما آموزش، زیرساخت به وجودآورنده این فرصت‌هاست.

آموزش و پرورش برای آموزش خانواده و جامعه معطوف به معلولان، تولید محتوا کند

وی با بیان اینکه آموزش، فقط آموزش و پرورش نیست، بلکه آموزش خانواده و جامعه را هم در ارتباط با معلولان باید در نظر گرفت، گفت: بخش زیادی از آموزش ما روی فرد دارای معلولیت است تا بتوانیم توانایی‌های او را بیرون بکشیم. این بخش مهم است ما من از سازمان آموزش و پرورش استثنایی تقاضا دارم که برای آموزش خانواده و آموزش جامعه هم تولید محتوا کنند. بنابراین بخشی از سیاست‌گذاری‌های آموزشی، باید معطوف به آموزش خانواده و جامعه شود. بحث مهم دیگر در کار آموزش جامعه، در حوزه خیر جمعی است. مدرسه‌سازی به خوبی انجام می‌شود ولی جامعه فکر می‌کند که اگر بخواهد به خیر جمعی در حوزه معلولان بپیوندد باید پولی بدهد تا جایی ساخته شود. یک معلم ریاضی خوب، هنر و موسیقی و ... می‌تواند وقت خود را به سازمان شما بفروشد. گاهی لبخندمان را هدیه بدهیم، گاهی تحمل کنیم.

سخنگوی دولت برای شناخت دیگر مهارت‌های معلولان، غیر از مهارت آموزشی نیز تاکید کرد و گفت:‌ در سازمان کار پژوهشی خوبی انجام می‌شود ولی در نیازسنجی‌های جدید مهارتی، آموزشی و ... فقدان داریم. ما باید در حوزه سایر مهارت‌ها جدای از مهارت‌های علمی، حرکت کنیم. این کار حرکت معلول را در جامعه راحت‌تر می‌کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری به آموزش تلفیقی هم اشاره کرد و گفت: دو جدال نظری برای آموزش تلفیقی وجود دارد. عده‌ای معتقدند جداسازی کنیم. تلاش من همیشه این بوده است که مناسب‌سازی صورت بگیرد. آموزش تلفیقی ایده‌ای است که نگرش دیگر دانش‌آموزان را نسبت به معلولان تغییر می‌دهد و هم خود افراد معلول را. اکنون باید معلولان بیشتر وقت‌شان را بگذارند تا با ناهمسانی‌هایی که جامعه و اطراف برایشان درست می‌کنند، بجنگند. ما نیاز به افزایش دانش افرادی که با معلولان کار می‌کنند داریم.

ربیعی برای کمک دولت به سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه معلولان اعلام آمادگی کرد و گفت: آمادگی داریم اگر کاری با صداوسیما می‌خواهد صورت بگیرد، اگر بخواهید یک گفت‌وگوی اجتماعی بزرگ شکل بدهید ما می‌توانیم به سازمان شما کمک کنیم. هنوز 9 ماه از دولت دوازدهم باقی مانده است. از ظرفیت قانونی هم می‌توانیم استفاده کنیم. اکنون 450 میلیارد تومان برای تبلت این سازمان نیاز دارد و باید یک کار اجتماعی بزرگ صورت بگیرد.

سخنگوی دولت در پایان درباره برخی از درخواست‌های معلولان و مسئولان سازمان استثنایی قول پیگیری داد و گفت: می‌توانیم با برخی از منابع دولتی و بخشی هم خیر جمعی، مشکلات موجود معلولان را کم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار