هدایت فاضلاب‌های محله‌های مرکز شهرزنجان نیازبه بازنگری اساسی دارد

زنجان (پانا) -جوی‌ها و فاضلاب‌های محله‌های قدیمی شهر زنجان نیاز به بازنگری اساسی و توجه بیشتر مسئولین شهرداری دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
هدایت فاضلاب‌های محله‌های مرکز شهرزنجان نیازبه بازنگری اساسی دارد

سیستم‌های فاضلاب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی یا فاضلاب‌های صنعتی در مجتمع‌های بزرگ صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون نفوذ سیالات به عمق خاک می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری را به پایه‌ها و تاسسیات زیر زمینی وارد کند. فاضلاب شهری معمولا فاضلاب ترکیبی یا فاضلاب بهداشتی را حمل کرده و آن را در یک تصفیه خانه، تصفیه می‌کند. فاضلاب تصفیه شده از طریق نهرهای فاضلاب تخلیه می‌شود.

عدم هدایت صحیح فاضلاب و نبود جوب‌های مناسب برای هدایت آن گاها برای ساکنین محله‌های خاص خصوصا در پایین شهر مشکلاتی را به همراه می‌آورد. در این گزارش با حضور در محله‌های اصغریه و خیام زنجان و صحبت با ساکنین و کسبه این محله‌ها فراهم شده است.

اهالی و کسبه ی محله ی اصغریه، خیام و سعدی جنوبی زنجان، در گفت و گو با پانا، از شرایط بد فاضلاب این منطقه ابراز تاسف کردند. این ساکنین از روباز بودن و وضعیت نابسامان کانال‌های فاضلاب، شیب تند بسیاری از کوچه‌ها، جوی‌های کنار خیابان، و ایجاد بوی نامطبوع خبر دادند.

طبق گفته‌ آنها این فاضلاب‌ها مدتهاست به همین وضع باقی مانده و باعث کلافگی آنها شده است. تاکنون علیرغم مکاتبات متعدد از طرف ساکنین و کسب‌ی این محله، از سوی شهرداری اقدامی قانع کننده‌ای برای بهبود این وضعیت انجام نگرفته است.

به گفته‌ این اهالی در فصل زمستان یخ زدگی این معابر و فاضلاب‌ها، مشکلات عدیده ای را برای آنها بوجود می آورد؛ و در فصل تابستان نیز با گرم شدن هوا، بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب و تکثیر حیوانات و حشرات موذی باعث اذیت عابران، سکنه و کسبه‌ی این محله می‌شود.

مشکل دیگری که بیشتر خیابان فردوسی و سعدی جنوبی را در بر دارد عدم هدایت صحیح آب‌های سطحی از طریق فاضلاب و آبگرفتگی بعضی منازل و مغازه‌ها در زمان بارندگی است.

گاها ترکیدگی لوله های آب و یا رها شدن فاضلاب در لایه‌های زیرین نیز باعث خالی شدن بافت زیر آسفالت شده و شکاف‌هایی را در سطح آسفالت ایجاد کرده است. این شکاف‌های در سطح خیابان اصلی خیام به اصغریه، تهدیدی ست برای ساکنین و عابران این منطقه چرا که هر چند وقت یکبار بخشی از این خیابانها سر باز می‌کنند و تهدیدی برای عابران و ساکنین محسوب می‌شوند.

این اهالی از خطر ریزش ناگهانی آسفالت خیابان، افتادن وسایل افراد در حفره های ایجاد شده در سطح خیابان، گیر کردن پای کودکان هنگام بازی کردن، مشکلات شبانه‌ی رانندگی در این محدوده و... ابراز نگرانی کردند. آنها، خواستار رفع مشکلات لوله‌های فاضلاب، تعمیر جوب‌های کنار خیابان، زیرسازی خیابان وتعمیر آسفالت منطقه شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار