خاوازی در در مراسم روز جهانی خاک مطرح کرد:

۲۵ درصد از تنوع زیستی جهان در خاک است

تهران ( پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شعار امسال با عنوان ”خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم“ می گوید ۲۵ درصد از تنوع زیستی جهان درخاک وجود دارد و خاک یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های جهان است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ درصد از تنوع زیستی جهان در خاک است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کاظم خاوازی در مراسم روز جهانی خاک با اشاره به این اینکه در آموزه‌های دینی ما هم به موضوع خاک اهمیت بسزاهی داده شده است، گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند قضیه خاک از آب بسیار مهمتر است.

وی شعار امسال با عنوان "خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم" را بسیار خوب و مهم خواند و گفت: دانشمندان معتقدهستند ۲۵ درصد از تنوع زیستی جهان درخاک وجود دارد و خاک یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های جهان است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در یک مشت خاک، حدود ۵۰ کیلومتر ریسه قارچ، بیش از ۱۰۰ میلیارد باکتری و همچنین بیش از ۵۰۰ متر ریشه گیاهی وجود دارد، گفت: خاک زنده است، چون تنفس میکند.

خاوازی همچنین افزود: خاک زنده است، چون اکسیژن میگیرد و دی اکسید کربن پس میدهد، چون هضم در آن اتفاق می‌افتد و از نظر جامعه کشاورزی خاک یک پیکره و موجود زنده است که ما باید این زندگی را حفظ بکنیم.

سرانه خاک زیر کشت در کشورمان نزدیک به ۲ دهم هکتار به ازای هر نفر است و از این رو باتوجه به رشد جمعیت و محدودیت منابع خاک و آب، افزایش سرانه زیر کشت در ایران غیرممکن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار