12 معلول جسمی و حرکتی در چابهار توانمند شدند

زاهدان (پانا) - رییس اداره بهزیستی چابهار اعلام کرد به 12 نفر از معلولان جسمی و حرکتی این شهرستان موتورهای سه چرخ با امکانات ویژه معلولان اعطا و زمینه اشتغال آنان فراهم شد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
12 معلول جسمی و حرکتی در چابهار توانمند شدند

حسن تاوانه در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در چابهار بیش از 4 هزار و 500 نفر معلول با معلولیت ذهنی،جسمی حرکتی، بیمار روانی مزمن ، ضایعه نخاعی، نابینا، ناشنوا ،سالمندو موارد دیگر از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

وی افزود: معلول کسی است که به علت نقص عضو جسمی یا ذهنی چه مادرزادی و غیر آن در کمیسیون تعیین معلولیت مورد تایید قرار گرفته و ما موظف به خدمات رسانی به این افراد هستیم.

رییس اداره بهزیستی چابهار ازدواج های فامیلی و عدم مراجعه برای مشاوره قبل از ازدواج را یکی از دلایل معلولیت‌های مادرزادی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هرروز شاهد کم شدن آمارها در این مورد هستیم، چرا که ازدواج‌های فامیلی کاهش پیدا کرده و یا مشاورهای قبل از ازدواج مورد تاکید بوده که این خود روند کاهشی در تولد نوزاد معلول را نشان می دهد.

تاوانه خاطرنشان کرد: تامین هزینه‌های معیشتی، تحصیلی،شهریه دانشجویان معلول, پرداخت هزینه ایاب وذهاب , متناسب سازی محیط وخودروی معلولان، تامین هزینه‌های درمان معلولان وبیماران متابولیکی، ضایع نخاعی ، بهره مندی از تعرفه ها وامتیازات رایگان برابرقانون جامع حمایت از معلولین ، استفاده از امتیازات کنتور آب و برق رایگان ، معافیت سربازی، اعطای وسایل توان بخشی به ناشنوایان ، نابینایان ،معلولین جسمی وحرکتی توزیع وسایل بهداشتی برای بیماران ضایع نخاعی، فقط گوشه‌ای از خدمات ارائه شده به این قشر از جامعه است.

وی تصریح کرد: در سه سال گذشته انجمن نابینایان با ظرفیت 150 نفر، انجمن ناشنوایان با ظرفیت 83 نفر، مرکز حرفه آموزی و اشتغال برای 50 نفرمعلولین بالا پانزده سال، مرکز اموزشی کودکان ذهنی زیر۱۴ سال باظرفیت ۴۰کودک ذهنی ومرکز تشخیص ناشنوایی ،نابینایی، توانبخشی مبتنی برجامعه شهری وروستایی CBRوfbr برای خدمت رسانی به معلولان این شهرستان راه‌اندازی شد همچنین ارائه گفتاردرمانی،
. کاردرمانی، فیریوتراپی ، در واقع انقلابی در عرصه خدمات رسانی به این قشر ایجاد شده اما از آنجایی که گستره نیازهای معلولان بسیار زیاد است همچنان به ورود بخش خصوصی نیاز داریم.

تاوانه با اشاره به اینکه 12 معلول جسمی و حرکتی را توانمند کرده‌ایم، افزود: اعطای 12 موتور سه چرخ برای اشتغال و تامین هزینه بیمه معلولان شاغل در کارگاه ها و شرکت های خصوصی ، تامین جبران خسارت و اجرای طرح های پیشگیری از معلولیتهای اعزام برای انجام ازمایشات ژنتیکی به مرکز مجهزاستان وپرداخت هزینه های تحصیلات کارفرمایی بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

رییس اداره بهزیستی چابهار از راه‌اندازی مرکزنگهداری بیماران روانی مزمن ، مرکز رفاهی تفریحی گردشگری ورزشی معلولان و مرکزنگهداری سالمندان مرکزاتیسم و مرکزحرفه اموزی واشتغال معلولان جسمی حرکتی ومرکزجامع توانبخشی در این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد.

تاوانه عدم ایجاد اشتغال پایدار معلولان را یکی از دغدغه های بهزیستی دانست و گفت: ایجاد پست های اداری و دولتی و حتی خصوصی ویژه معلولان یکی از خواسته‌های اصلی معلولان است، چرا که بر اساس قانون حمایت از معلولان باید 3 درصد از سهمیه استخدام‌ها به معلولان اختصاص داده شود.

وی درادامه به ساخت 60 واحد مسکونی معلولان در چابهار اشاره کرد و گفت: برای خانه‌دار شدن معلولان برنامه‌های مدون و کاربردی و اجرایی در دست اقدام است و امیدواریم در این مورد سایر ارگان ‌ها همکاری خوبی داشته باشند.

رییس اداره بهزیستی چابهار خاطرنشان کرد: تمامی معلولین باید مانند دیگر افراد جامعه از حقوق شهروندی بهرمند شوند تا دغدغه های کمتری برای زندگی کردن داشته باشند.

تاوانه از مشارکت‌های مردمی و حمایت بسیار خوب بنیاد مستضعفان بانک ملت سرپرستی ایران وموسسه نیک گامان جمشیدتهران تشکر کرد و از بخش خصوصی درخواست کرد که در کنار بهزیستی باشد تا مشکلات این قشر مرتفع شود.

خبرنگار: عبدالقادر شیخ زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار