دری: اولین ویژگی طراحی آموزشی با کیفیت تعیین هدف، از جنس شایستگی است

دری، معاون آموزش متوسطه در وبینارهای مجازی معلمان درباره سه گام اولیه طراحی آموزشی با کیفیت سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۴۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
دری: اولین ویژگی طراحی آموزشی با کیفیت تعیین هدف، از جنس شایستگی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، پانته آ درّی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران در وبینارهای مجازی معلمان گفت: با توجه به شرایط آموزش غیرحضوری و لزوم انعطاف در فرایند یاددهی - یادگیری و تطبیق روند آموزش با خصوصیات فضای مجازی، معملان به عنوان تسهیل گران و هدایت کنندگان این روند با ارائه یک طراحی آموزشی مناسب، هنر معلم و حرفه ای شدن را به نمایش می گذارند.

وی افزود: اولین ویژگی طراحی آموزشی با کیفیت تعیین هدف، از جنس شایستگی است و منظور این است که هدف خود را خوب بشناسیم. پس از تعیین هدف‌های رفتاری و هدف های دانش -نگرش و مهارت، به سند تحول بنیادین میرسیم که مهم ترین دستاورد آن ارائه الگویی از هدف نویسی با عنوان شایستگی محور است. در این شایستگی ها دانش، نگرش و مهارت وجود دارد که با هم تلفیق شده و در قالب موقعیت های یادگیری به هم پیوسته و موضوع محور عرضه می شوند.

دری همچنین با اشاره به الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی بیان کرد: هدف ها عبارتند ازتفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق و این پنج عنصر در چهاررابطه با خود، با خلقت، با مردم و خداوند متعال تعریف می شوند. باید بررسی شود در انتهای درس چه هدفی وجوددارد. دانش آموز باید به چه شایستگی هایی موقعیت ها، صفات و توانمندی هایی برسد و با مهندسی معکوس مشخص کنیم چه پله هایی یپموده شود تا به آن اهداف برسند. به عنوان مثال اگر قرار است دانش آموز درباره یک موضوع علمی یک تحقیق انجام دهد و آن را به صورت طبقه بندی شده به همکلاسی هایش ارایه دهد این هدف از جنس شایستگی است.پس دغدغه معلم این است که بتواند هدف واحد یادگیری را در یک جمله از جنس شایستگی مشخص کند.

معاون آموزش متوسطه، ویژگی دوم طراحی آموزشی با کیفیت را دقیق، رشد دهنده و تدریجی بیان کرد و گفت: یعنی تصویری از مسیر یادگیری دانش آموز طراحی می شود و سناریوی سفریادگیری با مشخص کردن تعداد فعالیت ها (جایگزین، موازی و...) و رعایت توالی و تناسب سادگی و دشواری آنها در فضای مجازی و بهترین استفاده از زمان یادگیری لحاظ شود و دانش آموز احساس ناتوانی نکند و مفهوم سازی کند.

دری افزود: در ویژگی سوم، طراحی آموزشی با کیفیت شروع خوب و جذاب است. مثلا با ارایه یک داستان، ابهام یا فعالیتی که جنبه ای از درگیر شدن دانش آموز با موضوع را نشان دهد ‌و جغرافیای یادگیری ترسیم شود که به کجا می خواهیم برویم و با مشخص کردن حیطه و موضوع یادگیری چشم اندازی در پیش روی دانش آموز گشوده شود تا بداند چه چیزی را یاد می گیرد و قرار است به کجابرسد. این یادگیری چه فایده ای دارد؟ گاهی معلمان ترجیح می دهند که نقطه پایانی هدف را در شروع بیاورند و گاهی از جنبه های کاربستی موضوع شروع می کنند. حتی می توان در شروع طبقه بندی دانش، تاریخچه یا اتفاقات شخصی را در نظر گرفت.ب ه عبارتی مهم است یادگیری با یک انگیزه خوب آغاز شود و ارتباط مطالب درسی با زندگی و مفید بودنشان برای دانش آموز ترسیم شود و تعیین شود دانش آموز را با چه فعالیتی می توان با مسئله درگیر کرد و توجه او را به مسئله جلب کرد تا احساس کند می خواهد این مسیر را ادامه دهد. این نشان دهنده انتخاب هنرمندانه یک معلم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار