سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

روند بیماری کرونا در این استان‌ها صعودی است

رئیسی: ۳۰ هزار خودرو در ورودی شهرها جریمه شدند/ از ورود ۴۳۶۷ بیمار به وسایل حمل و نقل ممانعت شد/ در مسیر تولید و واردات واکسن کرونا قرار داریم

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تشریح آخرین مصوبات این ستاد از روند صعودی بیماری در 5 استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
روند بیماری کرونا در این استان‌ها صعودی است

علیرضا رئیسی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۸۵ درصد رسیده است، گفت: این نوید بخش آن بود که بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اما این محدودیت‌ها هم می‌توانند بازگردند و تشدید شوند و هم می‌توانند کاهش یابند؛ با رعایت پروتکل‌ها در شاخص‌هایمان بهبود خواهد یافت. مصوبات اخیر ستاد ملی مرونا معنای کامل مصوبات و محدودیت هوشمند است. مثلا اکنون تهران وضعیت نارنجی دارد اما اگر آهر هفته آمار به ما بگوید اوضاع قرمز شده مجددا محدودیت‌ها بازمی‌گردد. این موضوع برای تمام شهرهای نارنجی و زرد نیز صادق است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله تاکید کرد: با اجرای دقیق پروتکل‌ها بعد از دو هفته شاهد کاهش مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود و پس از ۵ هفته کاهش موارد مرگ و میر را خواهیم داشت. محدودیت‌های ما از ۵ آبان آغاز شده و ۴۳ شهر در این تاریخ محدودیت داشتند و ۴۶ شهر هم در ۱۴ آبان محدودیت‌هایی را تجربه کردند. تست‌ها افزایش یافت و سختگیری‌های ما افزایش یافت.

۵ استان با روند صعودی بیماری

رئیسی با بیان اینکه سه موج از بیماری را در کشور تجربه کرده‌ایم، گفت: مداخلاتی که بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا انجام شد در ۵ آبان، ۱۴ آبان و اول آذر مداخلات صورت گرفت و مجموع آنها باعث شد خیز بلند بیماری را شکانده شود. استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان، گیلان، مازندارن روند صعودی یا در حال صعود بیماری را تجربه می‌کنند. از ۱۶۰ شهر قرمز اکنون ۶۴ شهر قرمز است و ۲۷۹ شهر نارنجی و ۱۰۵ شهر زرد هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: علت روند صعودی در استان‌های شمالی به ۴ هفته قبل و سفرهایی که اتفاق افتاد بازمی‌گردد. در استان فارس ۱۱ شهر قرمز، در استان گلستان ۹ شهر، مازندارن ۶ شهر، قزوین ۵شهر، گیلان و اصفهان ۴ شهر؛ در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی و شمالی، اردبیل، کرمان و ایلام ۳شهر قرمز داریم. این نشان می‌دعد برای کنترل بیماری به شهرهای قرمز این استان‌ها رجوع کنیم. هنوز ۷ شهر داریم که باید به آنها به طور ویژه توجه کنیم که روند صعودی بیماری دارند. در اردبیل و پارس آباد در آذربایجان غربی، نطنز در اصفهان، خلیل‌آباد در خراسان رضوی، راور کرمان، بندرترکمن در گلستان و رودبار در گیلان حتی روند بیماری متوقف هم نشده است و همچنان صعودی است. در ۱۱ شهر هم بیماری متوقف شده اما نزولی نشده است؛ شهرهای ساری، آمل، بهشهر، آق‌قلا، فاروج، سنقر، حرصین، نایین گرکان، رشت، فارسان شامل این موضوع هستند. میزان رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کم بوده است و یا دورهمی‌های خانوادگی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا از بین نرفته است و مردم باید این نکته را به یاد داشته باشند، گفت: اگر محدودیت‌ها برداشته شود و پروتکل‌ها رعایت نشود تمام رنگ‌بندی‌ها به هم می‌ریزد. امروز در ستاد ملی مصوبه خوبی داشتیم که محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح به جز شهرهای قرمز در شهرهای نارنجی هم اجرا شود که با توجه به مهمانی‌های شبانه و شب یلدا که در پیش است، اتفاق خوبی خواهد بود.

جریمه 30 هزار خودرو در ورودی شهرها

وی درباره آخرین آمار تخلفات کرونایی در شهرهای قرمز، در ورودی شهرها ۳۰ هزارخودرو از طریق دوربین جریمه شدند، گفت: ۱۴ هزار خودرو هم به شکل دستی جریمه شدند. در تردد درون شهری در شهرهای قرمز حدود ۸۴۰۰ تردد درون شهری در شهرهای قرمز پس از ساعت وضع محدودیت داشتیم. در این ۱۴ روز تصادف منجربه فوت ۴۵ درصد و تصادف منجر به خسارت ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ممانعت از ورود 4367 بیمار به وسایل حمل و نقل

رئیسی درباره رهگیری مبتلایان با کد ملی گفت: بر اساس آخرین آمار ۳۱ میلیون استعلام از بانک اطلاعاتی ما در ارتباط افراد مثبت گرفته شده است و نگذاشتیم ۴۶۳۷ نفر مبتلا که می‌خواستند سوار وسایل نقلیه مانند هواپیما و ... شوند این کار را انجام دهند. این متخلفان خدمت دریافت نمی‌کنند و جریمه ۲۰۰ هزارتومانی دارند و به قرنطینه منتقل می‌شوند. تاکنون حدود ۲۵ هزار پیامک هم برای افرادی که نقض قرنطینه کرده‌اند ارسال شده است. طرح محله محور مقابله با کرونا بسیار موثر خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت درباره زمانی که واکسن کرونا به دستمان می‌رسد، گفت: در دو مسیر تلاش می‌کنیم، دو شرکت دانش‌بنیان در حال تلاش هستند و از طریق دیگر و عضویت در صندوق کووکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز در یک مرحله و حدود ۲۰ میلیون دوز در مرحله بعد رزرو کردیم. از آمریکا هیچ چیز بعید نیست اما کووکس متعهد شده است تا واکسن رزرو شده به دست ما برسد اما در مسیر تولید و واردات همزمان در حال تلاش هستیم. البته حتی کشورهایی هم که واکسیناسیون را آغاز کردند نباید از رعایت نکات بهداشتی غافل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار