۴۵ مرکز فراگیر کانون، پذیرای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه

تهران (پانا) - تعداد مراکز فراگیر کانون پرورش فکری که کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و دارای معلولیت را تحت پوشش قرار می‌دهند، به ۴۵ مرکز رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
۴۵ مرکز فراگیر کانون، پذیرای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، «مراکز فراگیر» عنوانی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۸۰ برای تعدادی از کتاب‌خانه‌های خود برگزید که با تغییر کاربری و مناسب‌سازی فضای فیزیکی، امکان حضور بچه‌های با نیازهای ویژه شامل نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی را در کنار دیگر اعضا کانون فراهم کرد.
کانون ۱۹ سال پیش و در روز ۱۲ آذر ۱۳۸۰ و در آیینی آغاز کار کتاب‌خانه قدیمی شماره ۲۱ خود در پارک فدک تهران را به‌عنوان یک مرکز فراگیر جشن گرفت و اکنون شاهد فعالیت ۴۵ مرکز فراگیر در سراسر کشور است.
ایده فراگیری، هرنوع جداسازی افراد دارای معلولیت از دیگر اقشار جامعه را کنار می‌گذارد و امکان حضور بیشتر و فعال‌تر افراد با نیازهای ویژه در جامعه را در کنار دیگر شهروندان فراهم می‌کند.
در این زمینه کانون طی این سال‌ها با تغییر کاربری این مراکز خود، مناسب‌سازی فضای فیزیکی برای کودکان با نیازهای ویژه و تجهیز این کتاب‌خانه‌ها به امکانات روز و فناوری‌های مورد نیاز این کودکان و نوجوانان، برای تحقق ایده فراگیری تلاش کرد.
بر اساس این گزارش هم‌اکنون در سراسر کشور استان‌ تهران با ۵ مرکز فراگیر، گلستان با ۳ مرکز و استان‌های آذربایجان‌شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قم، کرمانشاه، گیلان، مرکزی و همدان هریک با دو مرکز بیشترین آمار مراکز فراگیر کانون را به خود اختصاص داده‌اند و دیگر مراکز استان‌های کشور نیز دارای یک مرکز فراگیر هستند.
در این زمینه گسترش تعداد مراکز فراگیر کانون با تغییر کاربری، یا فراگیر کردن کتاب‌خانه‌های جدید و در دست ساخت در سراسر کشور از سیاست‌های اصلی کانون در حوزه ایجاد امکانات برای کودکان با نیازهای ویژه است.
در عین حال علی‌رغم افزوده‌شدن ۶ کتاب‌خانه فراگیر طی ۴ سال گذشته به‌شمار این مراکز، این روند به‌دلیل کمبود منابع مالی و محدودیت در این زمینه با کندی روبرو شده است و همراهی و مساعدت خیران، در کنار استانداران و مسئولان استانی و شهری با کانون می‌تواند به این روند سرعت ببخشد.
افزایش شمار مراکز فراگیر کانون با توجه به محدودیت‌هایی که کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در رفت‌وآمد به مراکز فرهنگی در سطح شهرها با آن روبرو هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است تا خانواده‌ها بتوانند فرزندان‌شان را با سختی و هزینه کمتری در نزدیک‌ترین مرکز کانون ثبت‌نام کنند.
این در حالی است که خدمات کانون برای این کودکان و نوجوانان در مراکز فراگیر کاملا رایگان است.
بر همین اساس در کنار ایجاد مراکز فراگیر، تولید محصولات فرهنگی مناسب برای این کودکان و نوجوانان طی این سال‌ها در دستور کار معاونت تولید کانون قرار گرفت به نحوی که تاکنون بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب به خط بریل و ۲۰ عنوان کتاب آوا یا کتاب صوتی شامل ۱۰ عنوان برای کودکان و ۱۰ عنوان برای نوجوانان منتشر شده و هم‌اکنون ۳۵ عنوان کتاب صوتی دیگر نیز در آستانه انتشار است.
یادآوری می‌شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت سوم دسامبر روز جهانی معلولان - که در سال ۱۳۹۹ با ۱۳ آذر مصادف شده است - فهرست جدید ۴۵ مرکز فراگیر خود را به همراه نشانی و شماره تماس با آن‌ها در سایت خبری و صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار