فانی: وظیفه مدیر شامل سه بخش رهبری، انگیزش و ارتباطات است

تهران (پانا) - فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش درنشست تخصصی مدیریت آموزشگاهی که با حضور مدیران مدارس شهر تهران برگزار شد، مدیریت را فرآیندی توصیف کرد که در آن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع جنبه کیفی دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
فانی: وظیفه مدیر شامل سه بخش رهبری، انگیزش و ارتباطات است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران؛ صبح امروز اولین نشست تخصصی فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش؛ با مدیران مدارس و مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران با عنوان "نشست تخصصی مدیریت آموزشگاهی" با موضوع اصول مدیریت در فضای شبکه شاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران؛ با اشاره به تخصص مدیریتی و سوابق 50 ساله فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در مباحث آموزشی و پرورشی؛ ضمن تقدیر از حضور وی برای ارایه آموزش های تخصصی مدیران؛ اظهار کرد: «این سلسله آموزش ها با استفاده از بستر شبکه شاد طی هفته های آتی در راستای توانمندسازی مدیران و ارتقای کیفیت مدارس ادامه خواهد داشت.»

وی از تلاش, ایثار و حرکت جهادی فرهنگیان در ایام شیوع بیماری کرونا و آموزش در بحران؛ تقدیر کرد و افزود: «حدود 10 ماه تلاش فرهنگیان موجب شده تا عرصه تعلیم و تربیت فعال بماند و در راستای توسعه کشور گام های موثری در کنار تیم درمان کشور برداشته شود.»

در ادامه علی اصغر فانی با گرامی داشت روز 16 آذر, روز دانشجو اظهار کرد: «یکی از سیاست های من در دوره تصدی وزارت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی بود تا مدیران توانمندی لازم را برای اداره مدارس با همین تجهیزات را کسب کنند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش تقویت مدیران را کار بسیار مهم و استراتژیک برای آموزش و پرورش کشور قلمداد کرد و با اشاره به اصول مدیریت اظهار کرد: «مدیریت، فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد.»

وی افزود: «مدیریت فرآیند است؛ یعنی مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته است. مدیریت کارا؛ تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است که جنبه کیفی دارد. افراد بر حسب ادراکات خود عمل و برخورد می کنند نه برحسب واقعیات. انگیزش ایجاد کردن موتور حرکت در همکاران و دانش آموزان است.»

فانی بهره وری را مجموعه ای از اثربخشی و کارایی دانست و با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که "آموزش و پرورش باید از حافظه محوری به خلاقیت محوری تبدیل شود" گفت: «خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانائی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. مدیرخلاق فکرهای مختلف را جمع آوری و طبقه بندی می کند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش, برنامه ریزی را شالوده مدیریت بیان کرد و با تاکید بر اینکه برای دست یافتن به هدف مورد نظر باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار، تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت گیرد؛ ادامه داد: «برنامه ریزی اساسی (استراتژیک)، دوراندیشی سازمان یافته است. در سند تحول ­بنیادین آموزش و پرورش؛ رسیدن به مراتبی از حیات طیبه یک هدف دور برد و اساسی محسوب می شود.»

وی در پایان تصریح کرد: «مدیر موفق مدیری است که سازمان غیر رسمی را در خدمت اهداف سازمان رسمی قراردهد. وظیفه مدیر شامل سه بخش رهبری، انگیزش و ارتباطات است تا افراد را با کوشش های مشتاقانه جهت دستیابی به اهداف ترغیب کند.»

شایان ذکر است بالغ بر 2600 مدیر مدرسه شهر تهران در این نشست تخصصی که به صورت مجازی برگزار شد، حضور داشتند و هر دو هفته یکبار سلسله مباحث مدیریت آموزشگاهی ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است فیلم آموزشی اولین نشست در کانال مدیران مدارس جهت مشاهده و بهره بردن همکاران فرهنگی بارگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار