دستیابی به بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پیش‌بینی شده طرح جامع فولاد

تهران (پانا) - بررسی ظرفیت ۸۴ واحد فولاد سازی کشور گویای دستیابی به بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پیش‌بینی شده برای افق ۱۴۰۴ است و انتظار می‌رود با طرح‌هایی که امسال و سال آینده به بهره‌برداری می رسد، این هدف زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده، محقق شود.

کد مطلب: ۱۱۴۴۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
دستیابی به بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پیش‌بینی شده طرح جامع فولاد

براساس ظرفیت سنجی ۸۴ واحد فولاد سازی کشور که از سطح بیش از هفت میلیون تن تا کمتر از ۱۰۰ هزار تن رده بندی شده اند، در نیمه نخست امسال در مجموع طرفیت تولید ۳۹ میلیون و ۸۲۱ هزار تن تحقق یافته است.

برپایه آمار مورد بررسی مجموعه های فولاد مبارکه(با ۱۸.۱درصد)، خوزستان (با ۹.۶ درصد) و ذوب آهن (با ۹.۱ درصد) در مجموع ۳۶.۸ درصد ظرفیت فولاد سازی کشور را به خود اختصاص داده اند.

فولاد مبارکه با ۷.۲ میلیون تن، خوزستان ۳.۸ و ذوب آهن ۳.۶ میلیون تن در مجموع ۱۴.۶ میلیون تن ظرفیت فولاد سازی کشور را در اختیار دارند.

براساس این گزارش، بدون در نظر گرفتن واحد های یاد شده، ۲۰ شرکت فولاد سازی کشور بیش از یک تا ۶ درصد ظرفیت فولاد سازی را دارند، این واحد ها اغلب در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تکمیل و راه اندازی شده اند، ضمن اینکه برنامه ششم توسعه سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

علاوه براین تعداد ۶۰ شرکت فولاد سازی در کشور ۰.۱ تا ۰.۸ درصد ظرفیت کل را دارند و درعین حال هفت شرکت هریک دارای ظرفیت ۱۰۰ هزارتنی، ۱۹ شرکت در دامنه ۹۵- ۵۰ هزارتنی قرار دارند و ۱۸ شرکت هم در حد ۵۰- ۳۰ هزارتنی جای گرفته اند.

براساس طرح جامع فولاد در افق ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد سازی کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد که با احتساب تولید حداقل ۵۰ میلیون تن، انتظار می رود با مصرف ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن در داخل کشور بقیه به بازارهای هدف صادراتی راه یابد.

به گزارش ایرنا، ایران اکنون دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و براساس آمارهای سال گذشته میلادی ( ۲۰۱۹) در زمینه صادرات فولاد خام (شمش) ایران در رده نوزدهمین صادر کننده قرار گرفت و از لحاظ صدور محصولات رده ۵۳ را به خود اختصاص داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار