هداوند در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

زمینه‌سازی شغلیِ دانش‌آموزان استثنایی با اجرای برنامه «آموزش همراه با تولید»

دانش‌آموزان استثنایی یک روز در هفته در مدرسه آموزش می‌ببینند، سپس در خانه به تولید می‌پردازند

تهران (پانا) _ معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی درباره برنامه «آموزش همراه با تولید» در هنرستان‌ها و مدارس متوسطه مهارتی در دوره کرونا توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
زمینه‌سازی شغلیِ دانش‌آموزان استثنایی با اجرای برنامه «آموزش همراه با تولید»

مجید هداوند در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه «آموزش همراه با تولید» در زمینه آموزش‌های مهارتیِ دانش‌آموزان بانیازهای ویژه در مدارس استثنایی کشور گفت: «بر اساس بخشنامه‌ای که امسال به مدارس متوسطه حرفه ای و هنرستان‌های استثنایی سراسر کشور ابلاغ شده است، مدارس می‌توانند محصولات تولیدشده در این آموزشگاه‌ها را به فروش برسانند و سود حاصل از فروش این محصولات را بین دانش‌آموزان، معلمان و مدرسه تقسیم کنند.»

وی افزود: «این فرآیند باعث بالا رفتن انگیزه تولید در بین دانش‌آموزان و معلمان خواهد شد. بر این اساس، مدارس حتی مجاز هستند قراردادهای تولید محصولات کارگاهی را منعقد کنند.»

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی درباره وضعیت اجرای برنامه «آموزش همراه با تولید» در دوره کرونا اظهار کرد: «این آموزش‌ها در دوره کرونا، همانند بسیاری از فعالیت‌ها، تحت الشعاع شیوع بیماری و تعطیلی مدارس قرار گرفته است. با وجود این، بعضی از مدارس متوسطه حرفه‌ای در کشور، مثلاً در استان هرمزگان، به کارهای تولیدی خود ادامه دادند و حتی توانستند در شهرستان بندر خمیر قرارداد تعمیرات همه میز و صندلی‌های مدارس را با اداره آموزش و پرورش منعقد کنند و با پیگیری‌های خود کار را انجام دهند که قرار است گزارش کامل این پروژه برای ما ارسال شود.»

وی درباره نحوه تداوم آموزش‌های مهارتی در ایام کرونا گفت: «در ایام کرونا، بعضی آموزش‌ها می‌توانند در منازل همراه با اعضای خانواده تداوم یابند. در این مورد دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس برنامه تعیین شده، یک روز در هفته آموزش‌های لازم را در مدرسه ببینند و سپس به اتفاق اعضای خانواده در خانه به تولید بپردازند.»

هداوند با اشاره به کمک هزینه تامین مواد اولیه که به مدارس حرفه‌ای استثنایی تعلق می‌گیرد اظهار کرد: «در این پروژه‌ها مواد اولیه مصرفی از طرف مدرسه در اختیار دانش‌آموز قرار داده می‌شود؛ تا به این ترتیب فرآیند تثبیت آموزش در خانه تداوم یابد.»

معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص بازاریابی کالاهای تولید شده در مدارس حرفه ای استثنایی گفت: «بسیاری از مدارس کارهای مربوط به بازاریابی را برای محصولات تولیدی دانش‌آموزان خود انجام می‌دهند. در این زمینه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تفاهم نامه‌هایی با شرکت صنایع آموزشی ایران، سازمان فنی حرفه ای کشور و شرکت سهامی فرش ایران منعقد کرده است که این تفاهمات می‌تواند بازاریابی و فروش محصولات دانش‌آموزان تسهیل ‌کند.»

وی در پایان تاکید کرد: «دستورالعمل آموزش همراه با تولید که در مدارس متوسطه حرفه ای - که خاص استثنایی هستند - و در هنرستان‌های استثنایی اجرا می‌شود، یک زمینه‌سازی و جهت‌یابیِ شغلی برای آینده دانش‌آموزان استثنایی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار