مددی:‌ پیوند میان ساحت های تربیتی با دروس اهمیت دارد

تهران (پانا)‌- مشاور وزیر در سند تحول بنیادین در وبینار مدیران مدارس منطقه 15 تهران با موضوع «عملیاتی کردن تربیت تمام ساحتی در مدار» درباره تحقق تربیت بواسطه معلم و برنامه ریزی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۴۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مددی:‌ پیوند میان ساحت های تربیتی با دروس اهمیت دارد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، وبینار علمی- مجازی مدیران مدارس منطقه 15 با موضوع؛ عملیاتی کردن تربیت تمام ساحتی در مدارس با حضور رضا مددی، مشاور وزیر در امور سند تحول بنیادین و شهریاری مدیر آموزش و پرورش منطقه 15، در شبکه شاد به صورت مجازی و پخش زنده برگزار شد.
در ابتدا رضا مددی با اشاره به تعریف واژه تربیت اظهار کرد: تربیت شامل ایجاد یا فعلیت بخشیدن هر نوع کمالی در انسان می‌شود که مطلوبیت و ارزش داشته باشد.
وی افزود: این کمال گاهی جنبه شناختی دارد که به دانش، شناخت و آگاهی انسان مربوط می‌شود. گاهی نیز جنبه کنشی یا حرکتی دارد که به رفتار و اعمال عینی انسان که اغلب دارای مظاهر جسمانی هستند مربوط می‌ شود و بالاخره گاهی جنبه گرایشی یا عاطفی دارد که با نگرش، اعتقاد، ایمان و علایق، احساسات انسان مرتبط است.
مشاور وزیر در امور سند تحول بنیادین اضافه کرد: بنابراین تعلیم و تربیت دارای حوزه‌های مختلفی است، حوزه‌هایی که در آن نیازهای مشترک هم‌عرض انسان‌ها قرار گرفته است. اصطلاح (ساحت‌های تربیتی) به کار گرفته می‌شود. ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش همان مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هستند که شامل: تربیت اعتقادی، اقتصادی، علمی و فناوری،اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و ساحت زیبایی شناختی است، بنابراین ضروری است در مدارس تمرکز بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی داشته باشیم و مبنای برنامه سالانه و کلیه فعالیت های مدرسه بر اساس تربیت تمام ساحتی باشد زیرا تربیت از طریق معلم و برنامه ریزی محقق می شود.
مددی ادامه داد: اشراف به ساحت های تربیتی مهم و پیوند زدن آنها به دروس مهم تر است.
وی در خصوص اهداف آشکار و پنهان بیان کرد: اهداف آشکار همان تدریس درس است و اهداف پنهان بستگی به نگاه ویژه و تدریس معلم دارد که از چه درگاهی وارد می شود و از چه واژه ای برای پیوند زدن ساحت های تربیتی به دروس استفاده می کند.
مددی اذعان کرد: رویکرد ساحت های 6 گانه تربیتی در مدارس، کار، شخصیت، صلاحیت ها، دانش و توانایی معلم است. بنابراین معلم باید با ادبیات تربیت 6 ساحتی آشنا شود و این رویکرد را به دروس پیوند بزند و نحوه پیوند زدن دروس با ساحت های تربیتی را یاد بگیرد زیرا با آموزش تمام ساحتی، مهارت آموزی و راه زندگی فردا به دانش آموزان آموخته می شود و با این کار ما یک جامعه آموزش و پرورش پر نشاط خواهیم داشت.
در ادامه این وبینار ندا اشرفیان، سرگروه پایه اول از خراسان جنوبی، رودکی دبیر زبان مدرسه شاهد منطقه 12تهران، تاجیک مدیر مدرسه شاهد پیشوای ورامین، نحوه پیوند زدن دروس به ساحت های 6 گانه تربیتی را تدریس کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار