معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد:

تونل زاب پیرانشهر بزرگ‌ترین طرح انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه است

تهران(پانا)- معاون آب و آبفای وزیر نیرو در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: کار احداث سدکانی سیب تمام شده و از مهر ماه که زمان آبگیری آغاز شد، حدود۴۲ میلیون متر مکعب آب به مخزن سد وارد شده است.این سد بزرگ‌ترین و موثرترین طرح انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه است که دراین دولت شروع و به پایان خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۱۴۴۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
تونل زاب پیرانشهر بزرگ‌ترین طرح انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه است

"قاسم تقی زاده خامسی " روز شنبه با انتشار ویدیویی از آبگرفتگی تونل زاب در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تونل ۳۶ کیلومتری زاب از پیرانشهر در آذربایجان غربی شروع می‌شود و قرار است ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب را از سد" کانی سیب" به دریاچه ارومیه منتقل کند و یکی از طرح‌های مهم احیای این دریاچه است.

وی اضافه کرد:کار احداث سد تمام شده و از مهر ماه که زمان آبگیری آغاز شد، حدود۴۲ میلیون متر مکعب آب به مخزن سد وارد شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت: حدود ۱.۵ کیلومتر از حفاری تونل ۳۶ کیلومتری زاب باقی مانده و دستگاه حفار (TBM) به آبرفت برخورد کرده است.

تقی زاده خامسی افزود:فشار تا ۱۰ بار و ورودی ۳۰۰ لیتری آب به داخل تونل حرکت دستگاه را کند کرده است.

وی نوشت: صاحبنظران و کارشناسان حفر چاه‌های خشکه اندازی و انتقال آب به خارج را با پمپ‌های قوی توصیه کرده‌اند که در حال انجام است و فشار و ورودی آب را به نصف کاهش داده، اما رسی بودن خاک مسیر، کار را بسیار سخت و کند کرده است.

معاون وزیر نیرو افزود:این بزرگ‌ترین و موثرترین طرح انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه است که دراین دولت شروع و به پایان خواهد رسید.

تقی زاده خامسی نوشت: کارفرمای این طرح وزارت نیرو است که در قالب شرکت آب و نیروی ایران آن را انجام می‌دهد و تاکنون حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار