رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان:

دختران؛ 70 درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان هستند

زاهدان (پانا) - نخستین جلسه هم اندیشی نمایندگان مجلس دانش آموزی مناطق محروم به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و با حضور نمایندگان استان خوزستان به صورت مجازی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
دختران؛ 70 درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان هستند

رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان در این نشست اظهار کرد: از حدود ۱۴۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور حدود ۸۰ درصد آنان دانش آموزان سیستان و بلوچستانی که ۷۰ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل این استان دختران هستند.

زهرا سلطان آبادی ادامه داد: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور و رکورد دار رشد جمعیت است اما به دلایل متفاوتی مانند فقر فرهنگی، بیسوادی و کم سوادی والدین، ازدواج زودهنگام، چند همسری پدر خانواده، دوری مدارس، اشتغال پسران به کارهای نیمه وقت، آمار بازماندگان از تحصیل در این استان بیشتر از سایر استان‌های کشور است.

وی به کمرنگ بودن فعالیت‌های پرورشی در مدارس مناطق محروم پرداخته شد به طور مثال فعالیت‌های دانش آموزی در بسیاری از مناطق برای دانش آموزان ناشناخته مانده و یکی از علل عمده آن تفاوت فرهنگ‌ها در مناطق دور از مرکز استان‌هاست.

رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نبود اردوگاه‌های علمی آموزشی و مکان هایی تفریحی برای دانش آموزان و همچنین کمبود وسایل سرمایشی و گرمایشی در مدارس و کتاب های چاپ قدیم به ویژه در دبیرستان‌های متوسطه اول و دوم از دیگر مشکلات موجود در مدارس مناطق محروم استان است.

رئیس مجلس دانش آموزی استان خوزستان نیز در این نشست گفت: وجود مدارس غیر استاندارد سنگی و کانکسی در خوزستان، نبود مشاور در مدارس، آلودگی محیطی مکان زندگی و تحصیل دانش‌آموزان از جمله مشکلات موجود در این استان است.

محمد مهدی کوراوند ادامه داد: نبود تغذیه مناسب به دلیل عدم نظارت بر بوفه‌های مدارس، بافت قدیمی مدارس، قرار گرفتن مدارس روستایی در مکان های صعب العبور، عدم وجود خوابگاه در مدارس دخترانه در مناطق صعب العبور، عدم وجود بهداشت و سرویس های بهداشتی و آبسردکن در مدارس، وجود عقرب های زرد در مدارس روستایی خوزستان، نیز از دیگر مشکلات پیش روی دانش آموزان خوزستانی است.

گفتنی است همکاری مستمر تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی، ساخت مستندهای معرفی تشکل‌ها و مجلس در جهت فرهنگ سازی و همچنین ساخت مستند مشکلات مناطق محروم از جمله راهکارهای پیشنهادی بود که برای رفع مشکلات مدارس مناطق محروم از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست مطرح شد.

در این نشست مجازی محمد مهدی کوراوند، فاطمه ترکی زاده، ابراهیم عالی محمودی از مجلس دانش آموزی استان خوزستان و زهراسلطان آبادی، فرناز فرنام و یاسین بصیرانی از مجلس دانش آموزی سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار