معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش قرچک:

اجرای آزمون سلامت روان را در واحدهای آموزشی جدی بگیریم

قرچک(پانا)- برگزاری آزمون سلامت روانی و بررسی نتایج آن در راستای تحلیل وضعیت روانی جامعه و در بستر آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی بلندمدت، کوتاه مدت و میان‌مدت برای بررسی و تغییر نگرش به بعضی از مسائل و مشکلات خانواده‌ها در درون مدرسه از نقش بسزایی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای آزمون سلامت روان را در واحدهای آموزشی جدی بگیریم

مدارس به عنوان یک ساختار آموزشی، اجتماعی می‌توانند در تأمین و حفظ سلامت روان دانش‌آموزان نقش به سزایی ایفا کنند و با توجه به جمعیت بزرگ دانش‌آموزان و اهمیت توجه به سلامت آنان به عنوان سرمایه‌های آینده کشور ضرورت ایجاب می‌کند تا برای ترسیم فردایی بهتر زمینه را برای حضور پرنشاط وسالم آنان فراهم آوریم.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی، توجه به بهداشت گامی بلند در جهت ارتقای وضعیت موجود انسان‌ها در زندگی روزمره است و افراد می‌بایست از کودکی بیاموزند به بهداشت روانی خود نیز توجه نشان دهند، بنابراین شناسایی مشکلات و اختلالات روانی در دوره نوجوانی در مدارس قطعا می‌تواند علاوه بر نقش پیشگیرانه در ترسیم اولویت‌ها و برنامه‌های پرورشی و مداخلات مشاوره‌ای سهم بسزایی داشته باشد و این امر مهم با همراهی والدین و دانش‌آموزان و اولیاء مدرسه در قالب برگزاری آزمون سلامت روان میسر خواهد شد.

در جهت آشنایی بیشتر با آزمون سلامت روان و نحوه برگزاری آن پای صحبت‌های مهدی دهقانی، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهرستان قرچک نشستیم.

دهقانی با اشاره به آمار دانش آموزان شرکت کننده در آزمون سلامت روان منطقه گفت: آزمون سلامت روان در راستای بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و ارتقاء سلامت جامعه از سال ۸۸ شروع و از سال ۹۶ بصورت کامپیوتری و الکترونیکی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است. این آزمون در سنوات گذشته بصورت مداد و کاغذ برگزار می‌شد، ولی از سال ۹۶ بصورت آنلاین و از طریق سایت همگام انجام شد.

او ادامه داد: آزمون سلامت روان با بخش‌های متعددی از جمله، بررسی عواطف هیجانات، نشاط دانش‌آموزان، رفتار دانش‌آموزان، افکار دانش‌آموزان، طرح‌ریزی تحصیلی شغلی، اوقات فراغت، نگرش نسبت به مدرسه، مسائل و مشکلات، روش‌های مقابله با استرس، وضعیت اقتصادی خانواده و نهاد خانواده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نتایج آزمون برای تحلیل وضعیت روانی جامعه در بستر آموزش و پرورش مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار می‌گیرد و برای برنامه‌ریزی اهداف بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت و برای بررسی و تغییر نگرش به بعضی از مسائل و مشکلات آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دهقانی خاطرنشان کرد: خیلی از مشکلات و مسائل که در بستر خانواده، درون مدرسه و نظام‌های پرورشی قرار دارد با وجود این آزمون و بررسی شکاف‌ها و ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در ارتقاء روش‌هایی که برای آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارائه طرح برای رفع نواقص موثر است.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش قرچک تصریح کرد: شهرستان قرچک با برخورداری از ۵۳ هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی و داشتن ۱۲ هزار و پانصد نفر دانش‌آموز در دوره متوسطه اول آزمون سلامت روان را برای 8200 نفر از دانش ‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم به صورت اجباری و 4100نفر از دانش‌آموزان پایه نهم به صورت اختیاری برگزار کرد.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش قرچک در جمع بندی صحبت‌های خود عنوان کرد: از مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوره اول درخواست کردیم تا در جهت برگزاری آزمون سلامت روان آماده‌سازی و آگاه‌سازی دانش‌آموزان را به نحو مطلوب انجام دهند و امیدواریم که درصد صحت اطلاعات وارده شده به سیستم از اعتبار و پایایی لازم برخوردار باشد و بتواند در برنامه‌ریزی کلان وزارت آموزش و پرورش برای احیا و ایجاد برنامه شاداب‌سازی در بستر سلامت روان دانش‌آموزان موثر و مفید واقع شود.

خبرنگار: رضا بیرامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار