دلگان رکورددار گرمای هوا در سیستان و بلوچستان

120 روز متوالی دمای دلگان بین 40 تا 50 درجه سلسیوس شد

زاهدان (پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون حدود 140 روز دمای دلگان به 40 درجه سلسیوس و بالاتر رسیده که 120 روز متوالی آن یعنی از 26 اردیبهشت  تا 23 شهریور دمای هوا بین 40 تا 50 درجه سلسیوس بوده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
120 روز متوالی دمای دلگان بین 40 تا 50 درجه سلسیوس شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری در دیدار با فرماندار دلگان در محل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: دلگان از گرمترین شهرهای شرق کشور است که بهار و تابستان های بسیار گرمی دارد.

وی ادامه داد: هم آستانه های حدی دما در دلگان بالاست و هم دامنه تکرار دماهای بالا بسیار زیاد است برای نمونه امسال بیش از 11 هفته دمای این شهر به 45 درجه سلسیوس و بیشتر رسیده است.

حیدری با بیان اینکه تا پیش از افتتاح ایستگاه هواشناسی دلگان، ایرانشهر گرمترین شهر استان بوده است، افزود: پس از افتتاح ایستگاه های جدید در راسک و دلگان به ترتیب ابتدا راسک گرمترین شهر استان شد و پس از آن حالا دلگان گرمترین شهر است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: رکوردهای دمایی دلگان در شرایطی است که کمتر از هفت سال از افتتاح ایستگاه خودکار شهرستان می گذرد و ظرف همین مدت کوتاه رکورد دمای 51.2 درجه سلسیوس را ثبت کرده است.

وی با اشاره به اقلیم گرم و خشک دلگان گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار در اقلیم گرم و خشک دلگان باید فرایندهای توسعه را با این شرایط اقلیمی منطبق کرد طوری که در همه بخش ها سازگاری شکل بگیرد.

حیدری تصریح کرد: سازگاری به این معنی که برای نمونه کیفیت سازه ای که در دلگان اجرا می شود با گذشت زمین از بین نرود و آسفالت خیابان ها و جاده های شهرستان به مرور زمان کیفیت خود را از دست ندهد.

پیوست های اقلیمی در طرح های عمرانی مانع خسارت های جوی آتی می شود

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به خسارت های ناشی از وقوع پدیده های مخرب جوی، گفت: با ضمیمه کردن پیوست های اقلیمی در پروژه ها عمرانی و محیط زیستی می توان تا حد زیادی از خسارت های جوی کاست.

وی خاطرنشان کرد: برای نصب تیر برق هم باید جهت باد غالب منطقه رعایت شود و هم رکوردهای بادی آن منطقه مد نظر باشد تا حداقل مقاومت لازم را با رخدادهای تاریخی داشته باشد.

حیدری افزود: استفاده از اطلاعات هواشناسی در پروژه های عمرانی و توسعه ای موجب حفظ بیت المال و جلوگیری از هدر رفت آن می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به کمبود شدید زیرساخت های هواشناسی، عنوان کرد: در حال حاضر تنها 12 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی در استان فعال است که بیش از 60 ایستگاه جدید نیاز است تا هواشناسی استان به حداقل استانداردها برسد.

فرماندار دلگان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت داده های هواشناسی در حفظ جان مردم از خطر پدیده های مخرب جوی گفت: در همین سیل دی ماه سال گذشته اگر اطلاعات هواشناسی نبود خسارت های جبران ناپذیری برجای می ماند.

مجتبی شجاعی ادامه داد: هواشناسی منجی جان مردم و حافظ سرمایه های اجتماعی-اقتصادی ملت است که باید سعی کرد زیرساخت های آن را مطابق با نیاز اجتماعی امروز جامعه گسترش داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار