درگفت و گو با پانا عنوان شد:

نخبگان قرآنی ارزش های دینی را در مدارس و جامعه تسری می دهند

مشهد(پانا)- رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، هدف اصلی این حوزه را تربیت قرآنی عنوان کردو دانش آموزان و فرهنگیان راسفیرانی دانست که ارزش های دینی را در مدارس و جامعه تسری می دهند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نخبگان قرآنی ارزش های دینی را در مدارس و جامعه تسری می دهند

علی مهدوی خواه که از ابتدای خدمت در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش حضور داشته است و اکنون رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی است، در گفت و گو با پانا فعالیت های این حوزه را تشریح کرد که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

شما از ابتدای خدمت ارزشمند معلمی در عرصه قرآنی فعالیت داشتید، لطفا در باب خدمت در حوزه قرآن کمی توضیح دهید.

خدمت در حوزه قرآن، عترت و نماز توفیق بسیار بزرگی است که خدا را شکر ما هم توانستیم به اندازه خودمان قدم هایی را در این عرصه برداریم؛ مسئولیت در حوزه قرآن و عترت بسیار خطیر است، کار ما در این حوزه تاثیر بسزایی در فعالیت های قرآنی دانش آموزان دارد، فعالیت در حوزه قرآن و عترت همانطور که دارای ثواب اخروی زیادی است از طرفی هم اگر کم کاری صورت بگیرد دارای عقوبت بسیار بالایی است. ما تلاش کردیم وظیفه خودمان را به بهترین نحو انجام دهیم.

برنامه شاخص شما در حوزه قرآن و عترت چه بوده و چقدر به این اهداف رسیدید؟

24 فعالیت در این حوزه وجود دارد که با توجه به عنوان فعالیت، میزان تحقق آن ها بعضا استانی و کشوری است و نمی شود عدد دقیقی گفت، اما تلاش کردیم همیشه به بهترین نحو ممکن فعالیت ها را انجام دهیم به طوری که اثربخش باشد.

مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطوح مختلف که در این 38 دوره برگزار شده؛ چه میزان توانسته فعالیت های قرآنی را به کف مدرسه بکشاند؟ آیا آموزش و پرورش به هدف خود از این مسابقات رسیده است؟

هدف ما در برگزاری مسابقات بر اصل فراگیری مشارکتی و اثربخش بودن فعالیت هاست و در مسابقات مهمترین مرحله بخش آموزشگاهی است. تمام تلاش ما بر حضور هرچه بیشتر دانش آموزان از مدرسه است چون جمعیت اصلی که ما با آن ها سر و کار داریم در مدارس حضور دارند. بسیاری از داوران ما خودشان در مرحله های قبلی و دوره های اول مسابقات جزو شرکت کنندگان بودند و باید تلاش کنیم که تمام دانش آموزان از وجود چنین مسابقاتی مطلع شوند.

خراسان رضوی همیشه جایگاه خوبی در این مسابقات داشته است، البته بیشتر این برگزیدگان در جلسات قرآنی مختلف استان فعالیت داشتند و از اساتید خارج از آموزش و پرورش بهره برده اند. آیا آموزش و پرورش از لحاظ نخبه پروری در حوزه قرآن فعالیت شاخصی دارد؟

برخی از دوستان برگزاری مسابقه و تعیین نفرات برتر را حد نهایی در این حوزه می بینند و این تصور را دارند شخصی که رتبه ای کسب کرده، حاصل فعالیت آنها بوده، در حالی که بایستی همیشه در نظر بگیریم دانش آموزی که به مقامی رسیده در وهله اول خانواده و محیط در دانش آموز تاثیر داشته و بعد آموزشگاه و... ما وظیفه داریم بستر رشد را در مدارس ایجاد کنیم و دنبال نخبه پروری نبودیم، اما توانستیم انسان های شاخص تحویل جامعه بدهیم.

برنامه های محوری دستگاه تعلیم و تربیت در حوزه عترت و نماز چیست؟

اگر بخواهیم از 24 فعالیت در حوزه قرآنی شاخص ترین آن ها را نام ببریم باید به مسئله نماز جماعت، حفظ جزء 30 قرآن کریم، مسابقات قرآن و عترت، محافل انس، طرح مصباح الهدی و آشنایی با سبک و سیره اهل بیت اشاره کنیم.

برنامه های قرآن، عترت و نماز چه میزان در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است؟ آیا آماری در این زمینه دارید؟

بنا بر نص صریح قرآن که می فرماید: ان صلاه تنهی عن المنکر، ما باور داریم و اثبات شده دانش آموزانی که در این وادی قدم بر می دارند موفق ترند. انس با قرآن ما را در تمام مراحل زندگی بیمه خواهد کرد و فراموش نکنیم که مسابقات یک ابزار است، هدف اصلی ما تربیت قرآنی است، این دانش آموزان و فرهنگیان عزیز سفیرانی خواهند بود که در واقع ارزش های دینی را در مدارس و در بین همکاران و جامعه تسری می دهند.

از تجربه میزبانی برگزاری مسابقات کشوری به صورت مجازی توضیح دهید. آیا اهداف شما از این نوع برگزاری مسابقات محقق شد؟

ما تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردیم و برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی درهای جدیدی را به سمت ما باز کرد و باعث شد بسیاری از دانش آموزانی که از این مسابقات مطلع نبودند به واسطه فضای مجازی از کم و کیف این مسابقات با خبر و در این مسابقات حاضر شوند.

برنامه شما در این سال تحصیلی برای مسابقات چیست؟

مسابقات قرآن، عترت و نماز در این شرایط اصلا نباید تعطیل بشود و روی این اصل باید بسیار کار کنیم و شیوه نامه ای را تبیین کردیم تا بتوانیم زمینه حضور گسترده همه دانش آموزان را انشاءالله فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار