معاون تربیت بدنی: مرحله اول طرح غربالگری کوچ در یزد به پایان رسید

یزد به عنوان دبیرخانه کشوری تولید محتوای آموزشی کنترل وزن معرفی شد

یزد(پانا) - معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش یزد، عنوان کرد مرحله اول غربالگری طرح کوچ در استان به پایان رسید. از امروز مرحله دوم و اساسی این طرح با عنوان " مداخله گری" آغاز شده و هشتاد درصد اهمیت طرح برای مرحله دوم است. خانواده ها از دمنوش ها و یا داروهای شیمیایی برای کاهش وزن استفاده نکنند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت بدنی: مرحله اول طرح غربالگری کوچ در یزد به پایان رسید

مصطفی خلیلی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش یزد در گفت و گو با پانا بیان کرد: خوشبختانه مرحله اول غربالگری طرح کوچ در استان به پایان رسید. شروع این طرح بیست و ششم مهر ماه بوده است و تا پایان این مدت یعنی آخر آبان ماه تمامی 250 هزار دانش آموز استان یزد در سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم غربالگری شده اند و قد و وزن این دانش آموزان توسط مدیران و معاونین محترم مدارس در سیستم سناد بارگزاری شد.
همچنین وی افزود: برای هر دانش آموزش پرونده سلامت قد و وزن توسط سیستم سناد ساخته شد و در ازای هر یک دانش آموز مقدار اضافی وزن و چاقی شخص مشخص شد و این یک داده و اطلاعات بسیار خوبی است که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش به دست آمد.

از امروز مرحله دوم و اساسی این طرح با عنوان " مداخله گری" آغاز شده و هشتاد درصد اهمیت طرح برای مرحله دوم است و مجموعا سه طرح داریم: مرحله اول غربالگری، مرحله دوم مداخله گری که تا پایان اسفند ماه وقت دارد و مرحله سوم در اردیبهشت 1400 است.

او تاکید کرد: مرحله مداخله گری در دو معقوله تحرک بدنی و رعایت اصول تغذیه سالم انجام می شود و هدف تغییر سبک زندگی دانش آموزان و خانواده است که امیدواریم نتیجه خوبی بگیریم. همچنین در انجام این کار به همکاری مدیران و معلمان ورزش و مراقبین سلامت و آموزگاران و ... نیازمندیم. این طرح فقط ورزشی نیست پس برای موفقیت آن باید تمام ارکان آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند و حامی ما باشند. در مرحله دوم اصل و رکن ما حمایت خانواده ها است.
ما 190 محتوای درس تربیت بدنی را تولید کرده ایم و در اختیار مربیان ورزش و دانش آموزان و خانواده ها گذاشتیم تا دانش آموزان بتوانند در این شرایط بهره کافی را به صورت علمی و عملی در خانه ببرند.
برای بحث تغذیه سالم با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز دیابت استان تفاهم نامه ای بسته ایم که خوشبختانه قرار شد در هر شهرستان از طرف مرکز دیابت استان مرکزی معرفی شود تا اگر احیانا دانش آموزانی دچار اضافه وزن هستند به صورت حضوری یا غیرحضوری ارتباط برقرار کنند و درمان شوند و یا راهنمایی شوند. برای تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی قرار شد در بستر شاد متخصصین تغذیه حضور داشته باشند و آموزش بدهند تا از نظر درک و آگاهی نسبت به تغذیه سالم رشد و اگاهی کافی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اینکار به معنای واقعی نجات نسل است زیرا چاقی در دانش آموزان به خصوص در زمان کرونا در میان دانش آموزان شایع شده است . 30 الی 35 درصد دانش آموزان یزدی و 60 الی 65 درصد شهروندانی که بالای 18 سال دارند، دچار اضافه وزن هستند و این آمار واقعا نگران کننده است و در تمام پژوهش ها از چاقی به عنوان مادر بیماری ها نام برده شده است و اضافه وزن عواقبی مانند: دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، بی خوابی و کبد چرب و .. برای دانش آموزان ایجاد می کند. به همین علت این طرح نجات نسل است.
خلیلی تصریح کرد: درخواست من از خانواده ها این است که به صورت جدی بر تغذیه دانش آموزان نظارت داشته باشند و مواد خوراکی مضر و چرب را از آنها دور کنند و ما را در اجرای این طرح یاری کنند.
در این راستا استان ما پیشقدم بود و ما برنامه های خوبی اجرا کردیم. جلسات بسیار زیادی گذاشته شد و این طرح در استان و کشور جا افتاد. با حمایت مدیرکل محترم و معاونین محترم و .. یزد به عنوان دبیرخانه کشوری تولید محتوای آموزشی کنترل وزن معرفی شد و همچنین به عنوان دبیرخانه کشوری تولید فیلم آموزشی کانون ورزشی در رشته ژیمناسیک شناخته شدیم. 30 جلسه بیست دقیقه ای درس ژیمناسیک طرح عنوان انعطاف و فعالیت های بنیادین راه رفتن پریدن و جهیدن در قالب درس ژیمناسیک انشالله با حضور مدرسان کشوری در یزد فیلمبرداری خواهد شد و پس از تدوین و تایید در اختیار تمام کشور قرار می گیرد. ما سه تفاهم نامه داشتیم با صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی و مرکز دیابت استان که انشالله در اجرای این طرح مارا یاری می کنند.
در قالب این طرح نموداری در سامانه سناد است که هنگامی که قد و وزن را وارد کنید به شما نشان می دهد که وزن نرمال است یا خیر.
او در پایان تاکید کرد: از خانواده ها تقاضا دارم که از دمنوش ها و یا داروهای شیمایی برای کاهش وزن استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار