در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آذرکیش: توسعه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات کمک ویژه‌ای به اشتغال جوانان می‌کند

تهران (پانا) _– مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش توسعه رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و تاسیس هنرستان‌های این رشته را گامی در جهت اشتغال جوانان توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آذرکیش: توسعه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات کمک ویژه‌ای به اشتغال جوانان می‌کند

سید مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با پانا با موضوع توسعه هنرستان‌های فناوری اطلاعات در تعامل با وزارت ارتباطات به اهمیت رشته‌های حوزه آی تی در هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: «رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات (IT) همیشه جزو مهم ترین رشته‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش کشور بوده و هستند. رشته‌هایی چون «شبکه و نرم افزار»، «طراحی وب»، «تولید محتوای الکترونیکی»، «توسعه پایگاه‌های اینترنتی» و رشته‌های وابسته به آی تی همیشه از رشته‌های پرطرفدار در هنرستان‌های ما بوده‌اند.»

وی در ادامه به اسناد بالادستی در تعیین سیاست‌های کلی نظام آموزش و پرورش در توسعه رشته‌های مهارتی اشاره کرد و گفت این موضوع در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت مطرح شده است. در راهکار 6-1 سند تحول به ایجاد، توسعه و غنی سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات توصیه شده است.

وی ادامه داد همچنین در راهکار شمار 6-6 این سند، بر ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری مانند پژوهشسراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، با رعایت اصل غنی‌سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

آذرکیش با اشاره به نیازهای بازار کار در حوزه آی تی افزود: «امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که انقلاب صنعتی چهارم را پشت سر می‌گذارد‌. دنیایی که در آن اغلب مشاغل بر به بستر دیجیتال توسعه می‌یابند. بنابراین توسعه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات کمک ویژه‌ای به اشتغال جوانان می‌کند.»

وی در ادامه به مسئولیت‌های دفتر تحت مدیریت خود برای تحقق این امر پرداخت و گفت: «ماموریت ما در دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش متناسب سازی آموزش‌ها با بازار کار است و باتوجه به اینکه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات گستره وسیعی از مشاغل را در اختیار جوانان جویای کار ما قرار می‌دهد، ما نیز وظیفه داریم نیروی انسانی ماهر و توانمند متناسب با نیازهای موجود در فضای کار تربیت کنیم.»

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش وپرورش با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که طی هفته‌های گذشته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسیده است گفت: «طی یکی دو ماه گذشته در نشستی که وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات با وزیر و معاونان و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش داشت توافقاتی بین دو طرف برای استفاده از ظرفیت هر دو دستگاه برای توسعه آموزش‌های مهارتی شکل گرفت. در این توافق موضوعاتی چون توسعه مدارس هوشمند، تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت مدنظر قرار گرفت. همچنین برخی از این توافق ها ناظر بر توسعه آموزش‌های مهارتی بودند.»

وی ادامه داد: «پس از نشست مذکور، تفاهم نامه‌ای فیمابین معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات منعقد شد که بر اساس این توافقنامه قرار شد موضوعات فناوری اطلاعات در برنامه آموزشی مدارس و کتاب‌های درسی و ایجاد رشته‌های متناسب با حوزه ICT در دستور کار همکاری مشترک قرار داده شود. همچنین یکی از بندهای این تفاهم‌نامه به تاسیس هنرستان‌های فناوری اطلاعات اختصاص داشت.»

آذرکیش درباره جزئیات تاسیس هنرستان‌های ویژه فناوری ارتباطات گفت: «اکنون در وزارت ارتباطات اقداماتی در این زمینه در دست اجراست؛ از جمله اینکه این وزارتخانه فراخوانی خطاب به بخش‌های خصوصی و واحدهای حقوقی منتشر کرد و از آنها خواست برای همکاری در راه‌اندازی این هنرستان‌ها اعلام آمادگی کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «طی سال تحصیلی جاری رشته‌های مرتبط با فناوری ارتباطات در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد بازنگری قرار گرفتند و رشته‌‌های جدیدی متناسب با نیازهای بازار کار اضافه یا به‌روزرسانی شدند. از طرفی، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، همه دستگاه‌ها، موسسات تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی ملزم به همکاری با آموزش و پرورش برای اجرای نظام جدید آموزش متوسطه هستند؛ لذا همکاری در توسعه رشته‌های آی تی و تاسیس هنرستان‌های ویژه این رشته‌ که موضوع تفاهمنامه با وزارت ارتباطات است، به تخصصی‌شدن رشته‌های این حوزه در هنرستان‌ها کمک می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار