تشریح دو علت اصلی در بوی نامطبوع تهران

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره بوی نامطبوع در تهران می‌گوید دو پارامتر گاز so2 و رطوبت هوا بر بوی بد تهران اثر گذار است و بوی بد تهران بدون تردید با افزایش ناگهانی میزان گاز so2 در هوای مرطوب مرتبط است و مجهول اصلی در بررسی بوی بد تهران، منشا و علت افزایش حادثه‌وار و غیر طبیعی گاز so2 است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
تشریح دو علت اصلی در بوی نامطبوع تهران

علی بیت‌اللهی در کانال تلگرامی خود نوشت: «در تحقیق مفصلی که در سال‌های 1397 و 1398 بر روی بوی بد تهران انجام دادیم، مشخص شد دو پارامتر، با بوی بد تهران مرتبط هستند. 1- گاز so2 و 2- رطوبت هوا. رطوبت هوا بدون افزایش تراکم گاز گوگرد دی اکساید، عملا نقشی در ایجاد و پخش بوی بد و نامطبوع تهران ندارد، اما ترکیب گاز so2 با آب(رطوبت هوا)، منجر به تشکیل اسیدهای گوگردی با قدرت تجزیه کنندگی مواد آلی، فاضلابی و ... موجود در چاه‌ها و شبکه‌های فاضلابی می‌شود و در واقع پس از این فعل و انفعالات شیمیایی است که بوی بد را بصورت گسترده (و نه نقطه‌ای) در فضای تهران احساس می‌کنیم.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «مکانیسم پخش همگن بوی بد تهران هم بدین قرار است که ابتدا و به‌صورت تصادفی و حادثه‌ای میزان گاز so2 (که توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهرداری تهران، به‌طور پیوسته ثبت می‌شود)، به‌طور غیر منتظره‌ای گاه تا 4 تا 10 برابر مقدار زمینه و عادی خود، افزایش جهشی می‌یابد اما بوی بد همزمان با افزایش ناگهانی so2 ایجاد و احساس نمی‌شود. بلکه پس از چندین ساعت و گاه یک شبانه روز، در حضور رطوبت هوا که ترکیب اسیدی پیدا می‌کند، ایجاد می‌شود.»

وی ادامه داد: «گاز so2 پس از افزایش ناگهانی و غیر منتظره، با جریان هوا پوشش وسیع و همگنی را در هوای بالای سر تهران پیدا می‌کند و نواحی وسیعی را در بر می‌گیرد سپس و پس از گذشت چندین ساعت، با ترکیب با آب و رطوبت هوا، ترکیب اسیدگوگردی را پیدا می‌کند، اسید حاصله در تماس با سطح زمین و ورود به چاه‌ها و شبکه‌های فاضلابی و چاه‌های جذبی فاضلاب که در سطح تهران پراکنده‌اند، موجب تجزیه مواد آلی و فاضلابی و متصاعد شدن گازهای آمونیاکی و فاضلابی بسیار بد بویی می‌شوند.»

بیت‌اللهی تصریح کرد: «معتقدم در واقع این فعل و انفعالات عامل اصلی بوی بد تهران است. اما سوال مهمی که باقی مانده است این است که به چه دلیل گاز so2 به‌طور ناگهانی در هوا شهر تهران و به میزان تا 10 برابر مقدار زمینه و عادی خود افزایش پیدا می‌کند. اگر شکل بالا را نگاه کنید مشاهده می‌کنید که در سال 1398 در روز اول دی ماه بوی بسیار نامطبوعی در تهران (در مناطق مرکزی، شرق و شمال شرقی تهران) به‌طور گسترده احساس شد. در آن زمان بررسی مقادیر so2 در تمامی ایستگاه‌های سنجش نشان داد که در تعدادی ایستگاه گاز گوگرد دی اکساید، به میزان چشمگیری بالا رفته است و بیشترین مقدار در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس بود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «در اولین واقعه انتشار بوی بد در تاریخ تهران که در 12 دی ماه 1397 روی داد ایستگاه شادآباد منطقه 18 بیشترین مقدار so2 را ثبت کرده بود. بررسی جزیی‌تر تغییرات مقدار so2 ثبت شده در ایستگاه شادآباد در سال 1397 نشان داد که بوی بد احساس شده در تهران در روز 12 دیماه 1397 چندین ساعت بعد از افزایش ناگهانی so2 بوده است( بنابر ساعت تماس شهروندان تهرانی با سامانه های شهرداری)، این شیفت زمانی بین پخش ناگهانی so2 و بوی بد در 1 دی‌ماه 1398 نیز با بررسی مقادیر ثبت شده غلظت گاز گوگرد دی اکساید، اثبات شد. بنابراین بوی بد تهران بدون تردید با افزایش ناگهانی میزان گاز so2 در هوای مرطوب مرتبط است و مجهول اصلی در بررسی بوی بد تهران، منشا و علت افزایش حادثه وار و غیر طبیعی گاز so2 است.»

وی خاطرنشان کرد: «تعدادی از مسئولان به کارخانه‌ها، مراکز دامی و یا محل دفن زباله‌های تهران و ... اشاره می‌کنند. به‌نظر من، موارد روزمره، مانند فعالیت همان کارخانه‌ها و مراکز و محل تجمع زباله‌ها نمی‌تواند دلیل بوی بد تهران باشد چرا که فعالیت این مراکز هر روزه است و رطوبت و نمناکی هوا در خیلی از روزهای سال وجود دارد در این صورت بوی بد تهران باید در خیلی از ایام سال احساس می‌شد. چرا فقط در یک روز در سال 1397 و در دو یا سه روز در سال 1398 و در یک روز(البته تاکنون) در سال 1399 این بوی نامطبوع احساس می‌شود؟ بنابراین ضرورت ویژه دارد که بر روی دلایل افزایش ناگهانی گاز so2 تمرکز کرده و علت آن را دریابیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار