صدراعظم نورى در آیین افتتاح مجازى رویداد بین المللى "کلیماتون" ٢٠٢٠:

پاندمی کرونا به معنای توقف در کسب مهارت و همکاری بین المللی نیست

تهران (پانا)- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى شورای اسلامی شهر تهران‌ گفت شرایط پاندمی کرونا، به معنای توقف در کسب مهارت و همکاری بین المللی نبوده و در خلال برگزاری این رویداد به صورت مجازی، می‌توان زمان را به نفع آینده شهر مدیریت کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
پاندمی کرونا به معنای توقف در کسب مهارت و همکاری بین المللی نیست

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، زهرا صدراعظم نورى در آیین مجازى افتتاح رویداد بین المللى " کلیماتون" 2020 گفت : در دنیا خلاقیت، نوآوری و انعطاف پذیری حرف اول را در حیات پایدار اقصادی و زیستی شهرها می‌زند. همین نیاز باعث شده است تا شهرها در طول تاریخ، به عنوان یک محرک اساسی برای تجدید و نوآوری علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی به شمار آیند. تا جاییکه از قرن بیست و یکم با عبارت «قرن شهرها» یاد شود.

وی با بیان اینکه تخمین زده شده است تا سال 2050، دو سوم جمعیت جهان در شهرها سکونت و به کار و فعالیت اشتغال خواهند داشت. تصریح کرد: توجه به برنامه هایی نظیر کلیماتون که با همبستگی جهانی، مقابله با چالش‌های محیط زیستی را فراتر از سطوح محلی و در مقیاس بین المللی مورد توجه قرار می دهد و به دنبال کشف راهکارهای خلاقانه برای بهره مند از حداکثر ظرفیت های بومی در نقاط مختلف جهان است، بسیار حائز اهمیت می شود.

رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این که رویداد در سال جاری به علت همه گیری ویروس کرونا با تکیه بر محیط‌زیست الکترونیکDigital Environment ، به دنبال یک اقدام تحول آفرین در بستر مدیریتی شهرهاست. گفت: در واقع همه گیری 19-COVID، شکنندگی سیستم های موجود ما را نشان داد و به عنوان یک ضریب تهدید، آسیب پذیرترین جمعیت و ضعیف ترین بخش های اقتصاد را متاثر ساخت. همین فشار و تهدید، با توسعه هوشمند سازی و مدیریت الکترونیک فرصتی در اختیار شهرها قرار داد تا اجازه دهند اقتصاد سبز باعث بهبود اقتصاد مقاومتی جوامع شود. ازین رو بیش از هر زمان دیگر لازم است تا قدرت نوآوری در شهرها تقویت شود و این مهم میسر نمی شود مگر با بومی سازی ایده ها برای رسیدن به بهترین پاسخ متناسب با ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر برای اینکه چگونه تولید کنیم، چگونه حرکت کنیم و چگونه استفاده کنیم.

نوری با بیان اینکه تغییر اقلیم چالش های عمده ای را برای شهرها به عنوان محیط اصلی زندگی به وجود می آورد و به تبع آن مخاطراتی محیط زیستی تهدیدکننده ساکنان و نیاز به تامین زیرساخت های عملیاتی افزایش خواهد یافت اظهار داشت : این حقایق نشان می دهد شهر ها می توانند نقش تعیین کننده ای در جهت دهی و شکل گیری مسائل اصلی آینده و همچنین تعامل با سایر شهرهای دنیا برای کاهش اثرات گرمایش زمین داشته باشد. ازین رو کلیماتون از منظر مدیریت شهری، شهرها را قادر می سازد تا ایده های ابتکاری و راه حل های جدیدی برای یک زمینه عملیاتی خاص یا یک مشکل فوری را «با رویکردی خلاقانه خارج از چارچوب های سازمانی» پیدا کنند. که این حضور، سنگ بنای یک همکاری مثمر ثمر و موفق و فرصتی دو جانبه برای شهر و شهروند است تا از یک سو ضمن ظهور ایده های کارگشا از جانب شهروندان و متخصصان، با بخش های مختلف مدیریت شهری و زمینه فعالیت آنها آشنا شوند.

نوری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جامعه جهانی که در رویداد کلیماتون نیز مطرح است، کاهش میزان انتشار کربن به صفر تا سال 2030 می‌باشد. برگزاری این رویداد به صورت مجازی در شهر تهران، به نوبه خود، تجربه‌ای برای کاهش انتشار کربن و ردپای اکولوژیک شهرها محسوب می‌شود ادامه داد: کلیماتون، با ارایه ایده‌های مبتکرانه در سطح محلی، شهرها را در اتحاد جهانی و فعالیت‌های بهتر و هماهنگ‌تر برای یافتن پاسخ‌هایی به چالش‌های آب و هوایی و ایده‌های مشترک کمک می‌کند. امسال، صدها شهر و هزاران شرکت کننده از سراسر جهان به صورت آنلاین به مناسبت روز جهانی اقلیم هماهنگ می‌شوند تا مانند سال‌های گذشته در راستای آگاهی از وضعیت آب و هوا، تغییر در شرایط موجود و تجسم مجدد آینده جامعه انسانی و فعالیت‌های اقتصادی، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه را مطرح نمایند. لازم به ذکر است این رویداد صرفا با هدف ایده پردزای نیست بلکه یک روش عالی برای به اشتراک گذاشتن چالش های فعلی شهر با یک جامعه گسترده و مبتکر است.

به گفته وی این رویداد به شهرها این امکان را می دهد تا با بسیاری از شرکتهای نوپا و جوان با انگیزه در ارتباط باشند. همچنین سرمایه گذاری، اقدامات تشویقی، زمینه سازی برای اجرای ایده ها از اهمیت بسزایی برخودار است.

رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یادآور شد : شرایط پاندمی کرونا، به معنای توقف در کسب مهارت و همکاری بین المللی نبوده و در خلال برگزاری این رویداد به صورت مجازی، میتوان زمان را به نفع آینده شهر مدیریت کرد. پیوستن فعالین محیط زیست، متخصصین و علاقمندان به این رویداد، نمادی از مشارکت شهروندان است که قابل تقدیر است و نشان می‌دهد علاوه بر نگرش محیط زیستی در میان مدیران شهری، شهروندان نیز به مسئله محیط زیست شهر تهران اهمیت می‌دهند.

به گفته وی دانشجویان و ایده پردازان با تعریف پروژه‌ها مطابق با دانش روز دنیا همواره نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات شهری و بهبود وضعیت و یا سازگاری و تاب آوری شهر تهران دارند و این رویداد فرصت مناسبی را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد تا از این نظرات بهره‌مند شود.

وی در پایان ابراز خرسندی کرد: خوشحالیم که امروز با همکاری متقابل شهرداری تهران و سمن‌های محیط زیستی برای چهارمین سال متوالی تهران هم در این رویداد همکاری دارد. این رویداد نخستین بار در سال 1396 با تلاش دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم به شهر تهران راه یافت. جا دارد از زحمات کلیه کسانیکه در بسط تعاملات علمی و فرهنگی شهرمان با جوامع بین المللی تلاش داشته اند و همچنین ستاد تشکل‌های محیط زیست استان تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، سازمان مدیریت پسماند و روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران و سایر هماهنگ کنندگان و برگزار کنندگان قدردانی نمایم. امیدوارم نتایج حاصل از این رویداد علاوه بر معرفی ایده‌های نوین، با مشارکت کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و بخش خصوصی و دولتی، منتج به پروژه‌های کارآمد و اثربخش جهت بهبود زیست شهری پایتخت شده و در آینده شاهد تغییرات مطلوب و قابل توجهی در وضعیت محیط زیست شهر تهران باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار