قربانی: خودمراقبتی مهارتی آموختنی است

تهران (پانا) - کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی منطقه، هدف از ایجاد شبکه‌های خود مراقبتی اجتماعی در مدارس و آموزش این نوع مهارت ها به دانش آموزان از درگاه کانون یاریگران زندگی را مقابله در برابر آسیب های اجتماعی بیان کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
قربانی: خودمراقبتی مهارتی آموختنی است

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه 3، قربانی، کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی منطقه در جلسه معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه که با موضوع ارائه بسته های آموزشی مهارت های اجتماعی به دانش آموزان برگزار شد، گفت: ایجاد شبکه‌های خود مراقبتی اجتماعی در مدارس یکی از اهداف طرح یاریگران زندگی در برابر آسیب‌های اجتماعی است و مشاوران و تسهیل گران کانون های یاریگری با آموزش مهارت خود مراقبتی از درگاه کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد به دانش آموزان ایمنی می دهند.

وی ضمن تعریف خودمراقبتی ادامه داد: خود مراقبتی رفتاری داوطلبانه و مهارتی اکتسابی و آموختنی است که هر فردی با دانش و توان خویش برای سلامت جسم و روان خود تلاش می کند. خود مراقبتی در برابر پیشامدهایی همچون اعتیاد و رفتارهای پر خطر، مهارت نه گفتن و شناخت واقع گرایانه درباره چارچوب های فرهنگی خانواده و اجتماع از جمله فرایندهای آموزشی است که می تواند جامعه و به ویژه کودکان، نوجوانان و دانش آموزان را از هر گونه آسیب های احتمالی مصون بدارد.

قربانی به انواع خود مراقبتی اشاره کرد و گفت: خود مراقبتی جسمی به معنی خوردن غذای سالم و لازم، خواب کافی، استراحت، ورزش کردن و ماسک زدن برای مقابله با کروناست و خود مراقبتی روانی عاطفی به معنی توجه به توانمندی ها و احساسات خود و مدیریت عواطف خود است. خود مراقبتی معنوی به معنی نیاز بشریت به معنویت و مراقبت در اخلاقیات و خودمراقبتی اجتماعی به معنی نیاز انسان به تعلق در گروه وحفظ روابط بین فردی است.

وی افزود: برای خود مراقبتی جسمی برای قطع زنجیره کرونا ابزار ماسک لازم است و برای خود مراقبتی اجتماعی برای قطع زنجیره اعتیاد ابزار مهارت نه گفتن و مهارت ارتباط بین فردی و مهارت جرات مندی لازم و با توجه به شاخص قدرت نفوذ گروه همسالان و بیم طرد شدن از گروه، داشتن مهارت های زندگی الزامی است.مثلا اگر در فضای بسته خود و چند نفر ماسک نداشته باشند آنجا خود مراقبتی و تمایز دادن خود از دیگران تکلیف می شود که خود مراقبتی نوعی دیگر مراقبتی هم هست و با ایجاد حس ارزشمندی، آگاه سازی و ایفای نقش توسط دانش آموزان در برنامه واحد کار در کانون یاریگران زندگی مدارس در شبکه شاد می توان به اهداف پیشگیرانه نائل شویم که رمز سلامت و خود مراقبتی است.

وی در پایان افزود: استفاده از بروشورها و محتوای آموزشی مجازی برای اولیای مدرسه و ارائه بسته های آموزش خودمراقبتی برای دانش آموزان از جمله راهکارهای نظام مند سازی دفاع از حریم انسانی و شخصی دانش آموزان در نظام آموزشی است که به مرور وارد فضای ذهنی همگان شده و از بار خطرات و مشکلات آتی می کاهد و کانون های یاریگری مدارس پی به نقش این مهم برده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار