در مصاحبه با مدیر سازمان دانش آموزی استان چهارمحال وبختیاری مطرح شد:

مجلس دانش آموزی اولین گام در تربیت افراد شاخص و اثرگذار در کشور

شهرکرد(پانا) - مصاحبه با مدیر سازمان دانش آموزی در خصوص برگزاری نشست های مجلس دانش آموزی در استان چهارمحال و بختیاری

کد مطلب: ۱۱۴۲۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش آموزی اولین گام در تربیت افراد شاخص و اثرگذار در کشور

همزمان با برگزاری نشست های مجلس دانش آموزی در استان چهارمحال وبختیاری و شور وهیجان دانش آموزان برای حضور در این برنامه ها، ما را بر آن داشت تا از کم و کیف برگزاری این نشست ها، ماهیت مجلس دانش آموزی و سئوالاتی که دراین خصوص در ذهنمان متبادر می شد با بالاترین مسئول برگزاری مجالس دان آموزی در استان، یعنی حبیب الله رضایی مدیر سازمان دانش آموزی مصاحبه ای ترتیب دهیم و ضمن مطرح کردن سوالات، با فعالیت های این سازمان در رابطه با مجلس دانش آموزی بیشتر آشنا شویم.

وی پیشنهاد ما برای انجام مصاحبه را با آغوش باز پذیرفت و ما در روز شنبه 8 آذر 99 راس ساعت 9 صبح در محل دفتر سازمان، واقع در بلوار 13 آبان شهرکرد در فضایی دوستانه و صمیمی با رضایی دیدار و گفتگو کردیم.

پس از برگزاری مقدمات آشنایی و رد و بدل شدن پرسش و پاسخ های متداول،اولین سئوال را اینگونه مطرح کردیم:

برگزاری نشست های مجلس دانش آموزی در سطح کشور در سال جاری تفاوتهای آن با سال های گذشته داشته است؟
او گفت:با شیوع ویروس کرونا در کشور، نشست اختتامییه مجلس دانش آموزی نهم به تعویق افتاد همچنین امکان برگزاری نشست های قطبی کمیسیون های تخصصی مجلس فراهم نشد. تعدادی از استان ها موفق به برگزاری انتخابات مجلس دانش آموزی نشدند و با استمرار شیوع ویروس کرونا برگزاری انتخابات به صورت مجازی انجام گرفت و نشست اختتامیه مجلس نهم نیز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد هر چند که برگزاری نشست در فضای مجازی کارکرد حضوری این نشست ها را ندارد چون هرنشست حضوری حداقل دو روز به طول می انجامید ونمایندگان سراسرکشور یک دیگر را از نزدیک می دیدند ویک اردوی خاطره انگیز را تجربه می کردند. اما استفاده از فناوری های جدیدنیز مزیت هایی داشت؛ اول این که مدیران کل آموزش وپرورش، معاونین پرورشی وروسای سازمان دانش آموزی استان ها همه در کنار نمایندگان مجلس دانش آموزی استان خود در نشست حاضر شدند و دوم اینکه صرفه جویی مناسبی در هزینه ها به دنبال داشت.

با ابلاغ بسته تحولی "هر دانش آموز یک نقش اجتماعی" حدود شش شهرستان ما دارای مجلس دانش آموزی شدند


با ابلاغ بسته تحولی هر دانش آموز یک نقش اجتماعی حدود شش شهرستان ما دارای مجلس دانش آموزی شدند و شورای دانش آموزی استان نیز به مجلس ارتقا پیدا کرد در نتیجه نشست ها گسترده تر و با برنامه تر نسبت به سال های گذشته باید صورت می گرفت مثلاً در شهرستانها هر فصل باید یک نشست دانش آموزی انجام پذیرد در استان نیز هر سال باید حداقل دو نشست دانش آموزی داشته باشیم، همانطورکه در مجلس کشوری نمایندگان در ۵ کمیسیون تقسیم بندی می شوند در استان نیز متناظر با کمیسیون های کشوری در هر جنسیت ۵ کمیته تخصصی ۱۰ نفره باید تشکیل شود مجالس شهرستانی نیز ۵ کارگروه5نفره تخصصی متناظر با کمیسیون های مجلس کشوری دارند پس ما علاوه بر ما نشست های علنی مجلس، نشست های کمیسیون ها، کمیته ها وکارگروه ها رانیز باید برگزار کنیم. هیئت رئیسه مجالس نیز برای برنامه‌ریزی نشست ها وبررسی گزارش کمیسیون ها حداقل هر دوماه یکبار جلسه خواهند داشت وچون ابلاغ مشاور دانش آموزی مدیر کل و مدیر شهرستان را دارند، مسایل ومشکلات جامعه دانش آموزی را جمع بندی می کنند وبا مدیر کل درمیان می گذارند.

در ادامه برای آنکه بدانیم وضعیت کنونی استان ما در برگزاری نشست های مجلس دانش آموزی چگونه است، پرسیدیم:

چه اقداماتی تاکنون درسطح استان برای شکل‌گیری مجلس دانش آموزی صورت گرفته است؟ و چه برنامه‌هایی در پیش رو خواهید داشت؟
وی با تایید سئوال ما که نشان از انجام فعالیت های مناسبی در این خصوص داشت، ادامه داد: پس از ابلاغ بسته تحولی هر دانش آموز یک نقش اجتماعی شهرستان های لردگان، بروجن، کیار، فارسان و نواحی یک و دو شهرکرد که بیش از 25 آموزشگاه متوسطه در هرجنسیت دارند، ملزم به تشکیل مجلس دانش آموزی شهرستان شدند. این شهرستان ها ونواحی در سال گذشته دارای شورای دانش آموزی متشکل از ۱۱ نفر شورای دانش آموزی دختران و ۱۱ نفر شورای دانش آموزی پسران بودند، بدین ترتیب ۱۴ نفر دیگر از روسای شوراهای دانش آموزی مدارس پرجمعیت به اعضای شورا اضافه شد. جمعیت مجلس دانش آموزی شهرستان ها در هر جنسیت ۲۵ نفر می باشد که اولین جلسه آن ها باید در هفته آخر مهرماه تشکیل می شد. شهرستان لردگان، بروجن و ناحیه ۲ به موقع این اقدام را انجام دادند و سایر شهرستان ها نیز اقدام به تشکیل گروه های مجلس دانش آموزی در شبکه شاد کرده اند.
در استان نیز سهمیه هر شهرستان متناسب با جمعیت آن شهرستان تعیین شد و شهرستان هانیز مشخصات نمایندگان مجلس دانش آموزی در استان را برای ما ارسال کردند پس از آن گروه های مجلس دانش آموزی استان به تفکیک جنسیت در فضای شاد ایجاد شد قوانین و مقررات مجلس دانش آموزی در گروه به اشتراک گذاشته شد؛ نمایندگان، علاقه مندی خود رابه عضویت در کمیته های استانی اعلام کردند و در کمیته ها سازماندهی شده برای برگزاری اولین نشست از طریق ویدئو کنفرانس برنامه ریزی شد نمایندگان در شهرستان های خود در کنار مدیر اداره، معاون پرورشی و مسئول سازمان دانش آموزی شهرستان در جلسه حضور پیدا کردند و اولین نشست در روز پنجشنبه ششم آذر ماه توسط نمایندگان پسر برگزار شدو هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی در محل سالن کنفرانس اداره کل حضور پیدا کردند و جلسه را از ابتدا تا انتها در حضور مدیر کل ومعاونین وی مدیریت کردند.

پس از تعیین خط و مشی مجلس دانش آموزی توسط رئیس مجلس و اظهارات کوتاه سایر اعضای هیئت رئیسه حدود ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس در شهرستانها و مناطق به ایراد نطق پرداختند در پایان دکتر قائد امینی مدیر کل آموزش و پرورش ضمن تجلیل از مدیریت خوب هیئت رئیسه سخنانی را خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی، روسای ادارات تابعه ایراد کرد و مجلس دانش آموزی را به عنوان یکی از شرکای آموزش و پرورش در تربیت اجتماعی و حل مسائل آموزش و پرورش دانست، البته نشست مجلس دانش آموزی دختران نیز قرار بود امروز شنبه هشتم آذرماه برگزار شود که به دلیل تعطیلی یک هفته ای ادارات به زمان دیگری موکول شد اما نمایندگان مجلس دانش آموزی فعالیت خود را تعطیل نمی‌کنند آنها در گروه هم اندیشی خود در موضوعات مختلف به صورت لایو زنده مباحث خود را مطرح می‌کنند اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند می توانیم با دعوت از مسئولان در گروه های هم اندیشی مجلس دانش آموزی و ایراد نطق توسط دانش آموزان کار مجلس را ادامه دهیم نمایندگان از این به بعد طرح های خود را در کارگروه هاوکمیته های تخصصی به بحث می گذارند وپس از تصویب در نشست بعدی مجلس که در اسفندماه برگزار می شود در صحن علنی به رای خواهند گذاشت و در صورت تصویب به دبیرخانه مجلس دانش آموزی ارسال خواهند نمود.

اولین نشست مجلس دانش آموزی در روز پنجشنبه ششم آذر ماه توسط نمایندگان پسر برگزار شد

ما ضمن ابراز تشکر از فعالیت هایی که تاکنون در این خصوص انجام گرفته است به عنوان سئوال بعدی پرسیدیم:

با اجرای برنامه هایی که تشریح کردید، به چه اهدافی دست خواهید یافت؟
او پاسخ داد: با سازماندهی شوراها و مجلس دانش آموزی استان شبکه دانش آموزی متشکل از حدود ۵۳۰ دانش آموز که همه به نوعی منتخب دانش آموزان استان می باشند شکل می گیرد بهره‌گیری از نظرات دانش آموزان در اصلاح و ارتقاء قوانین مقررات و طرح ها و برنامه ها از سطح مدرسه تا کشور عملی می شود، همچنین دانش آموزان با مفاهیم اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و صنفی آشنایی کافی کسب می کنند؛ با تشکیل جلسات مختلف مجلس و کمیته ها، فرهنگ مشورت، گفتگو و تعامل بین دانش آموزان منتخب سراسر استان با مسئولین آموزش و پرورش شکل می گیرد و انتقال دیدگاه ها و نقطه نظرات دانش آموزان از طریق شوراها و مجالس دانش آموزی در سطوح ناحیه، منطقه، شهرستان و استان به مجلس دانش آموزی کشور به عنوان حلقه های مشورتی صورت می پذیرد.

اعتقاد ما دانش آموز باوری و دانش آموز محوری است این شعار با اهمیت دادن به مجلس دانش آموزی و تشکیل به موقع جلسات انجام می پذیرد و در پایان دانش آموزانی خلاق، پرسشگر، منظم و قانون مدار، مسئولیت پذیر مدیر و توانمند در حل مسائل تربیت می شود.

اخرین سئوال ما در خصوص موانع و مشکللات اجرای چنین برنامه های وسیع و دانش آموز محور در سطح استان بود بنابر این پرسیدیم:

اعتقاد ما دانش آموز باوری و دانش آموز محوری است این شعار با اهمیت دادن به مجلس دانش آموزی و تشکیل به موقع جلسات انجام می پذیرد

موانع اجرای مطلوب برنامه ها و پیشنهاد شما برای رفع این موانع چیست؟
وی با لبخندی که حاکی از وجود موانع زیاد در اجرای این برنامه هابود گفت:

موانع بسیاری بر سر راه انجام این برنامه ها وجود دارد که مهمترین آن ها، عدم اعتقاد به رویکرد دانش آموز یاوری ودانش آموز باوری در بین بسیاری از مدیران مدارس ومسئولان آموزش وپرورش از جمله مهمترین موانع است تا وقتی که دانش آموزان در برنامه ریزی واجرای برنامه های فوق برنامه در آموزشگاه مشارکت داده نشوند وانتخابات شورا ها در برخی مدارس فقط به صورت نمادین برگزار شود وزمینه برای بروز استعداد ها فراهم نشود دانش آموز خلاق، مسئولیت پذیرتربیت نخواهیم کرد.

عدم اعتقاد به رویکرد دانش آموز یاوری ودانش آموز باوری در بین برخی از مدیران مدارس ومسئولان آموزش وپرورش از جمله مهمترین موانع است


همچنین برخلاف اهدافی که سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تعیین کرده وتربیت متوازن را در ساحت های ششگانه تربیتی مشخص کرده، مسیری که فعلا آموزش وپرورش طی می کند به کنکور ختم می شود وهدف را کنکور تعیین می کند به بیان ساده تر شخصی موفق خواهد بود که بتواند از سد کنکور بگذرد پس دانش آموز واولیا آن ها اولویت را تربیت اجتماعی، هنری، ورزشی و.... نمی‌دانند. وپرداختن به فعالیت های فوق برنامه را به ضرر فرزندان خود می دانند.
آخرین مانع در این خصوص،شکل گیری تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی علیه کشورمان است؛ همین امر باعث شده است که هیچ گونه اعتباری برای برگزاری جلسات از طرف وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته نشود. اگر هدف نظام تعلیم وتربیت کشور تربیت متوازن است وتربیت اجتماعی هم به اندازه تربیت علمی مورد توجه است باید در این زمینه سرمایه گذاری شود وگرنه خانواده ها برای کلاس های فوق برنامه درسی وکنکور کم هزینه نمی کنند. تربیت افراد شاخص، مسئولیت پذیرواثر گذار که می توانیم از آن ها به عنوان سرمایه اجتماعی نام ببریم تابرای سایر افراد جامعه الگو شوند از مجلس وشورای های دانش آموزی عبور می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار