یک جهادگر آموزشی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

از برگزاری کلاس‌های جبرانی در دوران کرونا برای دانش‌آموزان فاقد گوشی تا کمک به زوج‌های ‌جوان

تهران (پانا) - رضوان شعبانی معلم پایه پنجم ابتدایی دبستان شهدای پاپی خالدار ناحیه یک شهرستان خرم­ آباد از فعالیت‌های انجام شده برای دانش‌آموزان ابتدایی در دوران کرونا گفته است دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی با 26 سال سابقه خدمت است و تالیف کتاب و ویراستار ادبی چندین کتاب علمی و مقاله جز بخشی از رزومه کاری او محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۲۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری کلاس‌های جبرانی در دوران کرونا برای دانش‌آموزان فاقد گوشی تا کمک به زوج‌های ‌جوان

این جهادگر آموزشی خرم آبادی در گفت‌وگو با پانا به برخی از فعالیت‌ها و سوابق آموزشی خود اشاره کرد و افزود: «بنده نویسنده کتاب و ویراستار چندین کتاب علمی، معلم نمونه شهرستان و استان (دو مرحله)، عضو شورای ائتلاف شهرستان خرم آباد، مربی حلقه صالحین، عضو هیئت رئیسه انجمن علمی استان، همکاری با موسسین خیریه شهرستان خرم آباد، عضو شورای موسسه افق ظهور، دارای چندین مقاله هستم.»

کرونا فرصت است نه تهدید

وی از دوره کرونا به عنوان یک تهدید نه بلکه به عنوان یک فرصت نام برد و ادامه داد: «در این دوران به خانواده­‌های دانش‌آموزان بی بضاعت با خرید لوازم اساسی منزل (کولر، یخچال و …) با همکاری گروه مردم نهاد کمک کردم، تهیه بسته­‌های غذایی و لوازم التحریر نیز از دیگر کارهای بنده در این دوران است.»

کمک به زوج جوان و بیکار (مبلغ 3 میلیون تومان)، تدریس در زمان کرونا برای دانش‌آموزان فاقد گوشی، کمک به دانش‌آموزان با مراجعه به منازل آنان، بخشیدن تمام جوایز دریافت کرده از مقالات، مسابقات مختلف، بخشش جوایز کسب رتبه اول انجمن علمی استان و معلم نمونه استان به موسسات مردم نهاد، نیز از دیگر کارهایی است که این جهادگر آموزشی به آن اشاره کرد.

شعبانی اضافه کرد: «با توجه به شرایط کرونا و حساسیت بنده نسبت به تهیه نان از نانوایی، مراحل تهیه گندم و آسیاب آن (تهیه آرد) را به انجام رسانده و شخصاً به تهیه خمیر و پخت نان مبادرت کردم که تجربه ­ای عالی است. این کار باعث تشویق اولیای دانش‌آموزان به پخت نان شده است.»

وی به تامین گوجه فرنگی و فلفل و سبزی تابستان و پاییز با کاشت در حیاط منزل، مشارکت فعال در زمینه باغبانی، رسیدگی به وضعیت گل و گیاه در داخل خانه و پانسیونی سرشار از گل­، به عنوان اقدامات دیگر خود در دوران شیوع کرونا اشاره کرد.

این معلم نمونه به راهکارهای انجام شده برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «در این دوران برای ارائه خدمات آموزشی از تصاویر رنگی، طرح‌­های گرافیکی و عکس­‌های متحرک و انیمیشن­‌های مرتبط برای تدریس و تفهیم مطالب آموزشی استفاده کردم.»

ارتباط تصویری از موثرترین عوامل در تدریس مجازی است

شعبانی ارتباط تصویری را از موثرترین عوامل در تدریس مجازی دانست که به نوعی کلاس و درس حضوری را تداعی می‌کند و لذت آموزش برای معلمان و یادگیری دانش‌آموزان را یادآور می‌­شود.

وی در این باره عنوان کرد که ارتباط تصویری منجر به تعامل دانش‌آموزان با بنده و همکلاسی­‌هایشان می‌شود. از این روش در پرسش و پاسخ، تبادل نظرات، بحث‌­های مرتبط درسی، رفع اشکال و در تحقیق و پژوهش استفاده کرده‌ام.

این معلم تهیه و ضبط فیلم‌های آموزشی را در این دوران برای دانش‌آموزان موثر دانست زیرا به درک بهتر مطالب کمک می‌کند.­‌ شعبانی ادامه داد: «به چالش کشیدن دانش‌آموزان و درگیری آنان با مباحث آموزشی و کارهای گروهی به نحوی که در ارتباط خصوصی در فضای مجازی این بحث‌ها را انجام دهند از جمله راهکارهای موثر در بهبود یادگیری دانش‌اموزان است.»

وی بازی‌ها و مسابقات کتابخوانی، تست­‌های هوش، حل جداول را موثر دانست زیرا معتقد است به تنوع آموزش و به نشاط و پویایی دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند.

این جهادگر آموزشی از خرم آباد عنوان کرد: «برای بالا بردن حس اعتماد به نفس دانش‌آموزان از آنها می­‌خواستم با تهیه دست ساز با مواد دور ریختنی مانند معلم یک تمرین را تدریس کنند یا درسی را ارائه دهند و فیلم آن را در گروه بارگذاری کنند. همچنین آنان را به نویسندگی ترغیب کردم و چند دانش‌آموز در دوران کرونا موفق به نوشتن کتاب داستان کودکان شدند.»

نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در دوران کرونا

شعبانی در پایان این گفت‌وگو درباره نحوه ارزشیابی در دوره تدریس خود گفت: «ارزشیابی همانند ارزشیابی‌های کلاس حضوری در فضای مجازی نیز ادامه یافت. ارزشیابی­‌ها شامل خودسنجی، همسان سنجی، والدین سنجی و آموزگار سنجی از طریق بررسی فیلم­‌های ارسالی و وویس، نمایش، کنفرانس، پرسش و پاسخ و تماس چهره به چهره از طریق واتس آپ را می­‌شدند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار