معرفی الگو منجر به انسجام‌بخشی به خدمات آموزشی و تربیتی می شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در نشست مجازی معاونان آموزش متوسطه شهر تهران درباره چگونگی استمرار فرآیند آموزش و یادگیری و جلوگیری از تعطیلی آموزش و همچنین جلوگیری از شکاف آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۲۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
معرفی الگو منجر به انسجام‌بخشی به خدمات آموزشی و تربیتی می شود

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، نشست مجازی معاونان آموزش متوسطه شهر تهران باعنوان «مدیریت جریان یادگیری در شرایط شیوع کووید 19» برگزار شد.

در این نشست دری، معاون آموزش متوسطه شهر تهران، به ارائه گزارش اقدامات معاونت متوسطه شهر تهران پرداخت. این گزارش از ابتدای سال تحصیلی در حوزه های راهبری جریان یادگیری با بازطراحی آموزشی برای تحقق اهداف برنامه درسی در آموزش های ترکیبی و غیر حضوری، تولید محتوا، اشتراک گذاری در بسترهای تعاملی توسط گروه های آموزشی متوسطه، فعالیت های مربوط به دوره های ضمن خدمت و دانش افزایی معلمان و مدیران، همکاری در تامین مدرس برنامه های رسانه ملی و فعالیت های غیر حضوری پژوهش سراهای دانش آموزی در قطب های کشوری و استانی است.

سپس مدیرکل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پروش با تشکر از تلاش همکاران در ارتقای جایگاه شهر تهران در امتحانات نهایی و تشریح چالش‌های آموزش در همه‌گیری کووید 19 از تنوع و گسترش زمان آموزش با تأکید بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در این برهه و پیگیری فرآیند هدایت تحصیلی باتوجه به شرایط کووید 19 و دقت نظر به توسعه متوازن رشته‌ای سخن گفت.

سلطانیان همچنین در خصوص چگونگی استمرار فرآیند آموزش و یادگیری و جلوگیری از تعطیلی آموزش، مدیریت موقعیت‌ها و زمان آموزش، جلوگیری از شکاف آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش با نظارت مستقیم معاونان آموزش متوسطه مناطق و پیگیری انتخاب و تکمیل الگوی آموزش در مدارس توضیح داد.

او در بخش دیگر سخنانش به تشریح حدود انتظارات و توصیه ها پرداخت و گفت: تحلیل دقیق و آسیب‌شناسی وضع موجود و استفاده از تجارب اسفند 98 تاکنون، برگزاری جلسات منظم و هدفمند در فضای مجازی برای مدیران، نظارت و ارزیابی براساس الگوی انتخابی مدارس و شاخص‌های مربوطه و ارسال دستورالعمل‌های ضروری برای مدیران و تأکید بر اجرای مفاد آن مانند شیوه‌نامه بازگشایی مدارس 247/140-22/5/99 و مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر 343/140-19/8/99 ، از جمله این انتظارات و توصیه‌هاست.

سلطانیان در ادامه افزود: اجرای فرآیند انتخاب الگوی آموزشی در سامانه مهم است و در این راه باید به مدارس برای انتخاب و تکمیل الگو در سامانه توسط معاونان آموزش متوسطه تاکید شود.

مدیرکل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره مزیت‌های معرفی الگو گفت: انسجام‌بخشی به خدمات آموزشی و تربیتی و تعیین چارچوب ارائه خدمات آموزشی، ایجاد بستر نظارت و ارزیابی از جمله مزیت های معرفی الگوست. همچنین بخشنامه 321/400-23/7/99 معاونت آموزش متوسطه وزارت متبوع «راهنمای مدیریت جریان تربیت و یادگیری دوره متوسطه» مطالعه وبه طور دقیق اجرا شود.

سلطانیان بر توجه به نقش و اهمیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی مبتنی بر راهکار 6-6 سند تحول، بهره‌برداری از ظرفیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران به خصوص قطب‌های زیست فناوری منطقه 10، قطب دریا و حمل و نقل منطقه 3 و قطب فناوری نانو منطقه 15، برنامه‌ریزی عالمانه برای هدایت و راهبری فرآیند صحیح پژوهش (پژوهش محوری سرلوحه فعالیت‌های آموزشی) تاکید کرد.

در این نشست همچنین عنوان شد 19206 نفر از دانش آموزان تهرانی در جشنواره علمی پژوهشی ( 8%) و 249 نفر در مرحله کشوری حضور داشتند.

او پیگیری و شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده پایه‌های نهم، دهم و یازدهم، تلاش در جهت کاهش نرخ ترک تحصیل، تقویت و توسعه رشته علوم و معارف اسلامی و تأکید بر استفاده از دبیران و دانش آموزان از 1276 برنامه آموزش تلویزیونی و 3250 محتوای بارگذاری شده در شاد را خواستار شد.

اجرای مفاد نامه 341/101-28/7/99 سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی دیگر موردی بود که مدیرکل دفتر متوسطه نظری توصیه کرد و در پایان نیز گفت: پایگاه کتاب های درسی به نشانی WWW.chap.sch.ir به خانواده‌ها برای دریافت و آشنایی با انتظارات والدین در ایجاد بستر مناسب آموزشی برای فرزندان و نیز وبگاه رشد به نشانی WWW.roshd.ir به معلمان، دانش آموزان و والدین به عنوان پشتیبان برنامه درسی، دسترسی به فیلم های آموزشی مکمل، کتاب های گویا، الگوهای تدریس و محتوای الکترونیکی بایستی معرفی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار