
پانا آموزش و پرورش
اهمیت و آینده دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه استراتژیک
اهمیت و آینده دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه استراتژیک
حسین خنیفر*

بیانات داهیانه وحکیمانه رهبر معظم انقلاب(دام عزه) در خصوص جایگاه و اهمیت دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در مناسبتهای مختلف، نشان از اهمیت و حساسیت امر تربیت معلم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد که از دیرینگی و تاثیر و حساسیت بالای این نهاد مقدس خبر میدهد و بی تردید حمایتهای معظم له از این دو دانشگاه، بزرگترین پشتوانه معنوی آنهاست.
این دانشگاه در رسالت خطیر خود که همانا تربیت معلمان مومن، متعهد، متخصص، کارآمد و کار آفرین و در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی که وامدار خون وایثار هزاران شهید و ایثارگر و مبارز است گام های بلند برداشته است.
همانگونه که اینجانب افتخار داشتم تا در محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (زید عزه الشریف) به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ خدمت شان عرض نمایم؛ ما امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای توسعه پایدار و همه جانبه به نسلی " خلاق" ، "ژرف اندیش" ،" جستجوگر" ، " پرسشگر" و "حافظ ارزش ها" نیاز داریم که هم تدین را پیشه سازند و هم میهن دوستی را نصب العین قرار دهند و برای تحقق این مهم در عصر حاضر، نظام آموزش و پرورش ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری تشنه ورود معلمان "صالح " ، " عالم "، " مومن" ،" توانمند" ، "عامل و "مسلح به دانش روز و مهارتهای زندگی” و “کار آفرین " است تا فرزندان پاک و مستعد این مرز و بوم را در عصر ملتهب هزاره سوم و" نیرنگستان عالم" به سوی آرامش و شکوفائی استعداد و "فرهنگستان" مطلوب دین و علم و مهارت و میهن دوستی و فداکاری و تحول رهنمون سازند و البته باور ما این است که:" ورود به کسوت معلمی یک توفیق است و نه یک اتفاق" و شعار ما نیز این است که: تربیت معلم" قیمتی" مد نظر است و " نه معلم به هر قیمتی".
به لطف خداوند متعال،پذیرش حدود ۶۵۰۰۰ دانشجوی پیوسته حرفه بی بدیل معلمی طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ از طریق آزمون سراسری، نشان از عزم و اهتمام همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در ارکان نظام تا مجلس محترم شورای اسلامی، وزرای محترم آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری در تحقق رسالت و اهداف متعالی این دانشگاه فاخر و راهبردی داشته و دارد. همچنین افزایش جمعیت دانش آموزی از یک سو و بازنشستگی جمع کثیری از معلمین فعلی طی چند سال آتی ( که متاسفانه در گذشته برنامه ریزی صحیح برای آن صورت نگرفته) باعث شده دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۴ با هدف پاسخ به نیاز آنی آموزش و پرورش به معلم، با استفاده موقتاً از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نیز به پذیرش و ساماندهی مهارت آموزان دوره های یکساله همت گمارد که بر اساس آمار موجود این روند هر ساله در کنار جذب دانشجو معلمان پیوسته از کنکور از رشد کمی و کیفی برخوردار بوده است گرچه اساس پذیرش از ماده ۲۸ ، فرع بر دوره ۴ ساله فاخر وارزشمند این دانشگاه است اما در موارد خاص وترمیمی پیش بینی شده و قطعاً ماده ۲۸ راهکار جانشین دوره ارزشمند ۴ ساله شبانه روزی تربیت معلم نخواهد شد.
و ما در طراحی برنامه جامع این دانشگاه برای سنوات آتی صرفاً به دنبال پذیرش از طریق دوره های ۴ ساله هستیم.
به نظر می آید آنچه اخیراً طی نامه ای از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به رهبر معظم انقلاب انتشار یافته است ارائه راهکاری از جانب ایشان در خصوص نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور به معلم از یکسو و احساس مسئولیت در قبال فارغ التحصیلان مستعد و علاقه مند به شغل شریف معلمی سایر دانشگاه های کشور است و در این راستا ارزیابی می شود.
اما نباید فراموش کنیم که هیچ دوره و دانشگاهی نمی تواند جایگزین دوره ۴ ساله کارشناسی پیوسته این دانشگاه را جبران کند و تلاش وعادت در جذب از طریق ماده ۲۸ تبعات جبران ناپذیری بر نظام تعلیم تربیت خواهد گذارد.
و مطمئناً خود این بزرگوار بهتر از هر کسی مطلعند که هیچ متخصصی نمی تواند جای معلم تربیت شده ۴ ساله تمام وقت تربیت معلم را پر کند.
مضافاً اینکه به دلیل معرفی خوب دانشگاه شریف فرهنگیان به جامعه در ۳ سال اخیر استقبال داوطلبان کنکور از دوره های کارشناسی پیوسته و استقبال استعدادهای برتر و رتبه های خوب وعالی کنکور از رشته های تربیت معلم به شدت افزایش پیدا کرده و نوید ورود معلمان فرهیخته در سالهای آتی به نظام تعلیم و تربیت و دستگاه مهم وارزشمند آموزش وپرورش است که این خود نویدی برای همه دلسوزان جامعه است چرا که به تعبیر رهبر فرزانه، معلمان افسران سپاه پیشرفت کشورند و هر چقدر ورود جوانان متعهد و مستعد به این حرفه مقدس بیشتر شود به همان اندازه امید بیشتری به آینده کشور می توان داشت.
البته خاطر نشان می نماید برای رسیدن به آرمانهای مورد انتظار مقام عظمای ولایت(دام عزه) و قاطبه جامعه ، و به منظور تربیت معلم طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ،دانشگاه فرهنگیان نیازمند توجه بیشتر درمواردی همچون موارد زیر است که بر نسخه های مسکن و موقت اولویت وارجحیت دارند که از وزیر محترم علوم و سایر ارکان موثر نظام انتظار می رود در این موارد به یاری این دانشگاه شتافته و یادگارهایی از دوران خدمت خویش بجای بگذارند.
۱. اختصاص ردیف وتسهیل فرایند استخدام اعضاء هیات علمی مورد نیاز این دانشگاه که تا افق ۱۴۰۴ بالع بر ۲۰۸۰ردیف هیات علمی است
۲. حل مشکل مزمن و چند ساله پیشکسوتان خدوم ودانشمند و فداکار و متخصص دانشگاه فرهنگیان که
لا ینحل باقی مانده است.
۳. بودجه مناسب و هم شان توسعه کمی وکیفی آن
۴. افزایش ردیف های جذب دانشجوی پیوسته تا زمان رفع نیازهای آموزش وپرورش و ترمیم فاصله خروج و ورود نیرو به این دستگاه عظیم.
۵. باز سازی وترمیم فیزیکی وکالبدی ۹۸ پردیس ومرکز در ۳۱ استان که بیش از ۷۰درصد فرسوده شده اند تا ان شا الله به واسطه حرکت ها وبرنامه های ارزشمند کیفی که طی سه سال اخیر شروع شده شاهد ارتقا هر چه بیشتر کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی،فرهنگی، رفاهی و ... پاسخ شایسته تری در مقابل استقبال رتبه های برتر کنکور ونخبگان پیوسته به این دانشگاه حاکمیتی وماموریت گرا باشیم.
در پایان ضمن قدردانی از همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت بالاخص مقام معظم رهبری و ارکان نظام مقدس کشور عزیزمان و مجلس محترم شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که در مسیر تحقق اهداف متعالی دانشگاه فرهنگیان اهتمام می نمایند امیدوارم با عزم ملی برای انجام شایسته این ماموریت مقدس ملی بتوانیم بیش از پیش با تقویت زیر ساخت های مورد نیاز این دانشگاه به دانشجو معلمان و در حقیقت به آینده سازان ایران اسلامی خدمت نماییم.
*رئیس دانشگاه فرهنگیان
-
حضوری یا غیرحضوری بودن آزمونها باتوجه به وضعیت مناطق و ماهیت دروس دانشگاهی تعیین میشود
-
بیانیه بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در پی حادثه ترور محسن فخری زاده
-
طرح دوشنبههای قرآنی در بستر فضای مجازی از این هفته
-
خنیفر: فخریزاده از ذخایر علم و عمل بود
-
خنیفر: میتوان طی 3 دوره 150 هزار دانشجوی تربیت معلم پذیرش کرد
-
حاجی میرزایی: از موجودیت و هویت ممتاز دانشگاه فرهنگیان صیانت میکنم
-
خنیفر: دانشگاه فرهنگیان اساس کارآفرینی واقعی است
- 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- 2- نظرات حاوی مطالب توهینآمیز یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمیشود.
- 3- نظرات پس از تایید منتشر میشود.