چالش هایی حقیقی در مسیر آموزش مجازی ؛ معلمانی که زود فرسوده می‌شوند

مشهد(پانا)- کلاس همان کلاس درس است اما به جای ۳۰ دانش آموز اول ابتدایی، شاید 60 نفر در کلاس حاضر هستند، دانش آموزان و یکی از اعضای خانواده، بدون هیاهو و نشاط کودکانه، نشاطی که می‌توانست انرژی معلم را نیز افزایش دهد، آغاز تدریس، اول صبح و پایان آن شاید آخر روز. این شرح حال این روزهای معلمان ابتدایی در مسیرآموزش مجازی است، آنهایی که برای تربیت نسل آینده تمام وقت مشغول کارند.

کد مطلب: ۱۱۴۲۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

مثل همان روزهایی که به مدرسه می رفت، صبح زود بیدار می شود به جای رفتن به کلاس و مدرسه به اتاق کار خود می رود، تلفن همراهش را روی پایه دوربین قرار می دهد، روی دیوار اتاق، وایت بردی برای آموزش مجازی پیش بینی کرده و کلی کاردستی و پوسترهای نصب شده اطراف آن رنگ های متنوع و زیبایی به فضای کار می دهد، در مقابل دوربین می ایستد با انرژی که سر کلاس حاضر می شد با دانش آموزانش احوال پرسی می کند، آنهایی که فیلم های آموزشی را در گوشی و تبلت اعضای خانواده خود مشاهده می‌کنند، زنگ اول: فارسی، تدریس حرف"م" با شعر و زبان‌کودکانه، میم مثل مادر، مثل معلم.

استفاده بیش از اندازه از موبایل یا تبلت و آسیب های جسمی و روحی که در پی دارد

زهرا هژبری، معلم پایه اول ابتدایی دبستان شریف طرقبه شاندیز در تشریح چالش‌های فعالیت آموزشی این روزهای خود به پانا می‌گوید: کارشناسان و متخصصان همیشه به خانواده ها تذکر می دادند که استفاده بیش از اندازه از گوشی یا تبلت آسیب های جسمی و روحی زیادی متوجه افراد می کند اما الان معلم و دانش آموز و خانواده ها بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می کنندکه حتما مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

شکایت خانواده ها از آموزش فرزند خود و اذعان به سختی کار معلمان

او می افزاید: از ضبط و تولید محتوا گرفته تا ویرایش و تدوین فیلم آموزشی با گوشی موبایل و ارائه آن در شبکه اجتماعی، پیگیری حضور دانش آموزان در کلاس و بررسی تکالیف، پیگیری تلفنی از دانش آموزان و والدین آنها و پاسخگویی به سوالات خانواده ها زمان خیلی بیشتری از معلمان می گیرد و آموزش حضوری خیلی راحت تر از آموزش مجازی است. آموزش مجازی باعث فرسودگی زودهنگام معلمان است. در این شرایط خانواده ها هم با سختی کار معلمی آشنا شده اند، چرا که بخشی از بار آموزش بر عهده آنها است. البته تنها پیگیر آموزش فرزند خود هستند و همیشه از این مسئله شکوه دارند، اما آموزگار برای تربیت 30 دانش آموز وقت و انرژی می گذارد.

نبود راه های ارتباطی موثر جهت انتقال مفاهیم در آموزش مجازی

انسیه رضوانی مدیر آموزشگاه شریف طرقبه، سرعت پایین اینترنت و کندی شبکه شاد، عدم برخورداری یکسان دانش آموزان و به دنبال آن عدم رعایت عدالت آموزشی را بخشی از مشکلات آموزش مجازی عنوان می کند و می گوید: آموزش مجازی مشکلات جسمی زیادی در دانش آموزان و همچنین در معلمان مخصوصا همکاران با سنین بالا ایجاد می کند همچنین عدم تشخیص دقیق صحت یادگیری در دانش آموزان به دلیل فقدان ارزشیابی حضوری و نبود راه های ارتباطی موثر جهت انتقال مفاهیم از جمله آموزش چهره به چهره از مشکلات دیگری است که در این نوع آموزش دیده می شود.

کار مدیران و معاونان مدارس در بحث نظارت، سخت تر از گذشته است

او در ادامه نبود آموزش همسالان در آموزش مجازی را یک چالش مهم ارزیابی می کند و می گوید: نظارت بر کل کلاس های مجازی یک مدرسه در ساعت مشخص یکی دیگر از مشکلات مدیران و معاونین در آموزش مجازی است، همچنین درگیر شدن افراطی اولیا در امر آموزش از چالش های دیگری است که در آموزش مجازی وجود دارد.

استفاده 84درصدی معلمان و دانش آموزان از شبکه شاد و ساعت های پرترافیک آن

معاون آموزش ابتدایی خراسان رضوی نیز در این خصوص می گوید: ما می دانیم در آموزش مجازی، معلمان عزیز دچار چه چالش ها و دغدغه هایی هستند، در بحث استفاده از شبکه شاد کندی سرعت آپلود و دانلود در این شبکه، کمبود اینترنت رایگان اختصاص یافته، با توجه به اینکه ۸۴ درصد معلمان و دانش آموزان از این شبکه استفاده می کنند منجر به ساعت های پرترافیک شبکه شده که بخشی از چالشهای آموزش مجازی است.

معلمان تمامی روز را درگیر آموزش مجازی هستند

ابوالحسن حقیقی می افزاید: زمان بر بودن تولید محتوای آموزشی از بابت اینکه در محیط معمولی منزل با زحمت های فراوان صورت می گیرد بعضا برای تولید یک فیلم ۳ تا ۵ دقیقه ای باید ساعتها زمان صرف شود از دیگر چالش ها و مشکلات معلمان ماست و تعداد زیاد دانش آموزان از بابت رسیدگی به امورات آموزشی آنها نیز زمان زیادی را طلب می کند و اینکه تک تک دانش آموزان یا اولیاء آنها تا ساعت ها با تماس به معلمان ما، خواهان ارسال مجدد فایل و توضیح بیشتر می شوند و عملا معلمین عزیز ما تمامی روز را درگیر آموزش مجازی هستند.

ایجاد مشکلات ساختار قامتی بر اثر استفاده طولانی مدت از موبایل برای معلمان و دانش آموزان

او با تاکید بر اینکه در دوران تعطیلی مدارس قطعا فشار کاری آموزش مجازی برای معلمان عزیز ما بسیار بیشتر شده ادامه می دهد: مشکلات ساختار قامتی استفاده طولانی مدت از موبایل برای معلمین و دانش آموزان و نداشتن روایی آزمون های مجازی و ارزشیابی دانش آموزان از مشکلات دیگر آموزش مجازی است.

در این شرایط کرونایی که آموزش مجازی به عنوان تنها راه حل در جریان است، به نظر می رسد باید چاره ای اندیشند تا آسیب های آن به حداقل ممکن برسد، شاید برای کم شدن آسیب های آموزش مجازی هم نیاز به آموزش باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار