این سزارین‌های تقویمی پردردسر

تهران (پانا)- به گفته یک کارشناس مامایی اینکه مادری سراغ سزارین برود چون می‌خواهد تاریخ دقیق تولد فرزندش را تعیین کند یا اینکه برخی پزشکان به ‌دلایلی همچون رفتن به مسافرت، نوزادان را زودتر از زمان معین به‌ دنیا می‌آورند، مساوی با محروم کردن نوزاد از زندگی داخل رحمی است.

کد مطلب: ۱۱۴۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
این سزارین‌های تقویمی پردردسر

به گزارش ایسنا، فرشته درایتی، اظهار کرد: در باورهای ایرانی‌ها، توصیه سیمرغ به زال برای تولد رستم بوده و در اروپا مردم عقیده دارند داستانی از تولد کودک درشت اندام به نام سزار بوده و به همین دلیل سزارین معمول شده و اکنون تبدیل به راهی برای محروم کردن فرزندانمان از زندگی داخل رحمی و آن هم بسیار زودتر از زمان تولد طبیعی و رسیده شدن کامل فرزند دلبندمان شده است و در حال حاضر نیز تبدیل به یک دغدغه مهم سلامت عمومی شده است.

وی با اشاره به سزارین اجباری به‌ دلیل شرایط خاص کودک یا مادر، افزود: سزارین‌های انتخابی نیز نوع دیگر هستند و مادرانی که حتی با وجود توصیه پزشک به زایمان طبیعی، درخواست سزارین خودخواسته و اغلب ناآگاهانه فقط به علت تاریخ لاکچری تولد فرزندشان می‌روند و به هر راهی متوسل می‌شوند تا در تاریخی که دوست دارند فرزندشان متولد شود.

این کارشناس مامایی بیان کرد: متاسفانه این شیوه به یک ژست کاذب اجتماعی میان بانوان تبدیل شده است به خصوص در مورد رند کردن تاریخ تولد زیر بار عواقب نارس بودن نوزاد می‌روند ومتاسفانه سلامت و آینده فزرندشان را فدای تاریخ تولدش می‌کنند.

درایتی با بیان اینکه پدر و مادرانی هستند که پرداخت هزینه‎ها در بیمارستان‎های خصوصی را مایه فخرفروشی در بین دوستان و حتی فضای مجازی می‌دانند، افزود: نا آگاهی مادران و برخی خانواده‌ها باعث شده که حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف شوند و فرزندشان را به شیوه غیرطبیعی و آن هم نه در موعد خود به دنیا بیاورند.

وی افزود: اینکه مادری سراغ سزارین برود چون می‌خواهد تاریخ دقیق تولد فرزندش را تعیین کند یا اینکه برخی پزشکان به ‌دلایلی همچون رفتن به مسافرت، نوزادان را زودتر از زمان معین به‌ دنیا می‌آورند، مساوی با محروم کردن نوزاد از زندگی داخل رحمی است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: اگر اجازه داشته باشیم فردی را بدون دلیل از زندگی دنیوی ساقط کنیم حق خواهیم داشت جنین را هم از زندگی درون رحمی محروم کنیم.

درایتی ادامه داد: اگر ماماها و پزشکان زنان و مراقبین سلامت و حتی رسانه ملی با همکاری همدیگر آگاهی مادرانمان را در مورد لحظه به لحظه زندگی داخل رحمی و فواید آن افزایش دهند و خود مادر نیز اطلاعاتش را در مورد روش انتخابی‌اش ارتقا دهد، شاهد عواقب دردناک ناشی از سزارین‌های خودخواسته و به اصطلاح انتخابی نخواهیم بود.

وی افزود: این امر باعث خواهد شد شاهد بیماری‌هایی که بر اثر تولد نوزاد نارس ایجاد می‌شود، چه در حال و چه در آینده برای افراد و خانواده‌شان نباشیم.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: در زایمان سزارین، مادری که تحت عوارض ناشی از بیهوشی و چسبندگی بعد از سزارین و گاهی خارج کردن رحم به دلیل چسبندگی جفت در زایمان‌های بعدی و به طبع نازایی و محرومیت از مادر شدن دوباره قرار می‌گیرد، قدم‌هایش را در این راه حساب شده تر و آگاهانه برخواهد داشت و اینها دسترنج انتخاب سزارین‌های خودخواسته یا انتخابی نوزادان با عوارض کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت هستند که ناشی از انتخاب نادرست مادر یا تحمیل اطرافیان به مادر بوده است.

وی بیان کرد: بیماری‌های تنفسی، دیابت، مشکلات گوارشی و عوارض دیگر، رهاورد سزارین خصوصا سزارین‌های بدون اندیکاسیون است و قطعا در صورتیکه آگاهی کامل به مادران داده شود، دست به چنین انتخاب‌هایی نخواهند زد.

این کارشناس مامایی یادآور شد: تجملات و چشم و هم چشمی‌ها تا آنجا در زندگی ما پیش رفته که دیگر نمی‌توانیم بدون نظرات لاکچری دیگران زندگی کنیم و حتی تا آنجا که دوست داریم حتی به قیمت از دست دادن جان و سلامتی فرزندمان، سزارین را انتخاب کنیم و گاهی حتی سزارین در تاریخی به اصرار خودمان.

درایتی خاطرنشان کرد: از طرفی تیم درمان نیز باید بسیار فعال‌تر و موثرتر اقدام کنند و بتوانند آگاهی جامعه را افزایش دهند چرا که عدم ارائه آگاهی کامل به مادران و چشم‌داشت‌های صرفا مادی در برخی از همکاران یا بیمارستان‌ها در پیش‌آمدن چنین فجایعی بی‌تقصیر نخواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار