وبینار اسلام، صلح و روابط بین الملل برگزار شد

اصفهان(پانا) _ به مناسبت ماه ربیع الاول و ایام میلاد حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت، وبینار «اسلام، صلح و روابط بین الملل» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بین‌الملل برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
وبینار اسلام، صلح و روابط بین الملل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه صلح جزئی از حقوق بشر است و در جامعه ای که جنگ باشد، به خاطر اینکه فضای جنگ و خشونت مسائلی را بر آن جامعه تحمیل می کند، افراد نمی توانند از حقوق بشر بهره مند شوند، دوازده عنصر را در رابطه با مفهوم صلح از نظر فقه روابط بین الملل و نگاه هستی شناسانه، معرفت شناسانه و انسان شناسانه امام خمینی (ره) به مقوله صلح و حقوق بشر که برگرفته از نگاه الهی و توحیدی است بیان نمود و گفت از دیدگاه امام کرامت انسانی هدف نهایی حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه در نظام روابط بین الملل معاصر نگاه غالب یه صلح و حقوق بشر نگاه مادی است، که عدم جنگ را به عنوان صلح تلقی می کند و لزوما به دنبال صلح عادلانه، عزت مندانه و شرافت مندانه نیست، نگاه امام به صلح و حقوق بشر را ارزش هایی دانست که منشأ توحیدی، خداپرستی و اسلامی دارد.

دکتر ساداتی نژاد ولایت فقیه، جهاد، مبارزه با ظلم و ستم، نفی ترور و اصل مقاومت عزت مدارانه و ارزش مدارانه را از دیگر عناصر صلح و حقوق بشر از نگاه حضرت امام بیان نمود.

همچنین سخنرانی دکتر حسین حجت پناه، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی اسلامی با موضوع «صلح در ساحت اندیشه غرب» از دیگر بخش های این وبینار بود. دکتر حجت پناه با بیان اینکه اندیشه غرب نمی تواند اندیشه صلح طلبانه و صلح جویانه باشد که بتوان بر اساس آن صلح پایداری داشت، گفت، اندیشه غرب را نباید به مدرنیسم و مدرنیته تقلیل داد، چون در خلا شکل نگرفته است و دارای یک سری ریشه های فکری است که ادبیات یونان باستان و کتاب مقدس از مهمترین آن است و بزرگترین فیلسوفان دوران مدرن نیز بر اساس همین پایه ها نظریه پردازی کرده اند.

وی با بیان اینکه برخلاف ادبیات جامعه ایران که حماسه محور است، ادبیات یونان را یک ادبیات تراژدی محور دانست که در این نوع ادبیات عقل خودبنیان وجود دارد و در واقع یک اومانیست ذاتی در آن حاکم است و در این ادبیات خدا زمینی و شبه انسانی می شود و انسان می توان حتی بر خدایان هم غلبه کند.

دکتر حجت پناه با بیان اینکه، این ادبیات بر فلسفه یونان هم تاثیر گذاشته است و فلسفه یونان هم یک روح اومانیستی دارد، گفت، به همین علل صلح در اندیشه غرب معنایی ندارد و امکان پذیر هم نیست.

در پایان دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه روابط بین الملل با موضوع «صلح در نظریه های روابط بین الملل موجود و اسلامی» مباحثی را ارائه نمود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف تاسیس رشته روابط بین الملل تامین صلح و امنیت بین المللی است، گفت، صلح از مهمترین ارزش های انسانی و جهانی در طول تاریخ است ولی در معنا و مفهوم و چگونه برقراری آن در سطح بین المللی اجماع نظری نبوده و نظریه های مختلف، معنا و مفهوم و راهکارهای مختلفی را ارائه می دهند.

وی با تصریح صلح های مختلف از دیدگاه نظریه های روابط بین الملل از جمله صلح منفی، صلح مثبت، صلح حداقلی، صلح به مثابه عدالت، نظم، ثبات، قانون، آرامش روحی و روانی، امنیت بین المللی و سازه اجتماعی، به تبیین نظریه اسلامی روابط بین الملل پرداخت و گفت، اسلام نسبت به همه نظریه های روابط بین الملل یک ایده قانونی دارد که منظور نظم جهانی عادلانه ای است که الگوی زندگی و کنش اجتماعی بشر را با چهار دیدگاه اهداف، ارزش ها، حقوق و هنجارهای فطری مشترک در چارچوب سعادت کلی بشریت تامین می کند. بر این اساس، صلح بر اساس نظریه اسلامی روابط بین الملل یک صلح عادلانه خواهد بود. خبرنگار:محمد طاها نمکی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار