ابتلای 5521 سیستان و بلوچستانی به کرونا در طول یک ماه

زاهدان (پانا) - دومین ماه پائیز 1399 در حالی به پایان رسید که بیشترین تعداد ماهیانه مبتلایان جدید به کرونا با 5 هزار و 521 نفر در این ماه اتفاق افتاد و 204 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

کد مطلب: ۱۱۴۰۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ابتلای 5521 سیستان و بلوچستانی به کرونا در طول یک ماه

روز گذشته همزمان با سراسر کشور طرح هوشمند مدیریت کرونا در سیستان و بلوچستان آغاز شد و تعطیلی بازارها اولین نمود اجرای این طرح در شهرهای استان بود. اوج گرفتن آمار مبتلایان به کرونا و افزایش فوتی های ناشی از این بیماری در آبان ماه سبب شد تا محدودیت های کرونایی شدت گیرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ابتدای آبان ماه، 5 هزار و 521 مورد مثبت آزمایشگاهی کرونا در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید و 204 نفر از کسانی که بر اساس معیارهای آزمایشگاهی ابتلای آنان به بیماری کووید -19 به اثبات رسیده بود را از دست دادیم.
سید محمد هاشمی شهری در پیامی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان به مقایسه آمار تیرماه و آبان ماه پرداخت و اظهار کرد: در تیرماه سال جاری که استان ما در بالاترین نقطه از موج اول همه گیری قرار داشت، تعداد موارد ابتلاء 5 هزار و 215نفر بود.
وی افزود: اگر چه تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در آبان ماه از تعداد موارد فوت در تیرماه سال جاری اندکی کمتر بوده است، امّا عملکرد موفق تر بخش درمان و فراهم کردن امکانات بستری و ارائه خدمات مطلوب به بیماران دلیل مناسبی برای کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی های اپیدمیولوژیک، در صورتی که تغییر جدّی در سبک زندگی فردی و اجتماعی مردم دنیا رخ ندهد در ماه های آتی هم شاهد استمرار این روند افزایشی خواهیم بود.

هاشمی شهری ادامه داد: این روزها تقریبا همه افراد جامعه علائم اصلی بیماری کرونا را می شناسند و می دانند که برای حفاظت از خودشان در برابر بیماری کرونا باید اصول بهداشت فردی و آداب تنفسی از قبیل استفاده مستمر از ماسک، حفظ فاصله ایمن با دیگران، عدم حضور در تجمعات غیر ضروری و شستشوی دست ها را رعایت کنند و تا جایی که می توانند در محل زندگی و کار خود تهویه مناسب هوا را تسهیل کنند.
وی افزود: علاوه بر موارد فوق، شناسائی و جداسازی افراد مبتلا از افراد سالم هم برای پیشگیری از چرخش ویروس در جامعه ضرورت دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: بر اساس تعالیم و باورهای دینی ما هر فردی که جان انسانی را نجات دهد، گویی همه انسان ها را حیات بخشیده و بر همین منوال اگر در وقوع بیماری و یا فوت حتی یک نفر نقش داشته باشد، گناهی کمتر از قتل همه انسان ها بر گردن او نیست و به همین دلیل از همه افراد مبتلا و حتی افرادی که علائم مختصری از بیماری را دارند می خواهم تا بر اساس یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه دینی از حضور در تجمعات و محل کار خود خودداری کنند.
هاشمی شهری تصریح کرد: نظام بهداشت و درمان نیز از تمام ظرفیت های خود برای شناسائی به موقع بیماران استفاده خواهد کرد و راه اندازی 15 مرکز غربالگری سرپائی در شهرستان های زاهدان، خاش، میرجاوه، سیب و سوران و سراوان به همین منظور صورت گرفته است.
وی گفت: امیدواریم با اجرای طرح مراقبت و بیماریابی خانه به خانه که با کمک بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا می شود توفیق بیشتری در زمینه شناسائی موارد مثبت جدید داشته باشیم، هر چند نتیجه نهائی در گرو همکاری هموطنان عزیز است تا در مدت ابتلا اصل جداسازی از دیگر افراد سالم را در خانه و محل کار خود رعایت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: از روز گذشته اعمال محدودیت های جدید ابلاغ شده از سوی ستاد ملّی مبارزه با کرونا نیز در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد استان آغاز شده و موفقیت این برنامه ها نیز همچنان منوط به مشارکت و همکاری صمیمانه و مسئولانه هم هموطنان عزیز است.
هاشمی شهری افزود: در بازدیدی که صبح دیروز از سطح شهر انجام شد خوشبختانه روند رعایت شیوه نامه جدید تقریبا رضایت بخش بود و امیدواریم تا اجرای محدودیت های جدید که با مدیریت فرمانداران محترم انجام می شود با نتیجه مطلوب در کاهش موارد ابتلاء و مرگ و میر همراه شود.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه این طرح مشکلاتی را برای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی تعدادی از هموطنان عزیزمان ایجاد می کند، امّا برای حفظ جان و سلامتی افراد جامعه چاره ای جز همکاری گسترده در اجرای این قبیل برنامه ها نداریم و بدون شک این اقدامات شجاعانه که با تقویت و توسعه کمک های مومنانه و مواسات و همدلی همراه می شود، این بار هم در تاریخ این سرزمین ثبت خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار