به بهانه «روز جهانی کودک» عنوان شد

جمعیت رو به کاهش کودکان کشور

هشدار نسبت به کم توجهی به سلامت کودکان

تهران (پانا) - به گفته یک جمعیت‌شناس بر اساس آمار سال ۹۵، حدود ۷ میلیون کودک در بازه سنی صفر تا چهار سال و حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در بازه سنی پنج تا ۱۰ سال در کشور وجود دارد که علت بیشتر بودن آمار کودکان صفر تا چهار سال نسبت به کودکان پنج تا ۱۰ سال، رسیدن جمعیت دهه شصت به سن ازدواج است اما به طور کلی جمعیت کودکان در کشور رو به کاهش است.

کد مطلب: ۱۱۴۰۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
جمعیت رو به کاهش کودکان کشور

به‌گزارش ایسنا، شهلا کاظمی‌پور همزمان با «روز جهانی کودک» با تاکید بر این که به دلیل کاهش باروری جمعیت کودکان نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است، اظهار کرد: مطابق با آمار سال ۹۵، تعداد کل کودکان زیر ۱۰ سال، حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معادل با ۱۷ درصد از جمعیت کل کشور است.

وی ادامه داد: همچنین جمعیت کودکان پسر حدود ۵۱ درصد معادل با ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است و جمعیت کودکان دختر حدود ۴۹ درصد معادل با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.

حدود ۲ درصد از کودکان از تحصیل محروم‌اند

وجود حدود ۵۰۰ هزار کودک بی‌سواد در کشور

به گفته کاظمی‌پور حدود پنج میلیون نفر از جمعیت کل کودکان در حال تحصیل در مقطع ابتدایی هستند و حدود ۲ درصد از جمعیت کل کودکان به دلایل متفاوتی نظیر سکونت در مناطق صعب‌العبور، فقر مطلق و... محروم از تحصیلات ابتدایی‌اند و به مدرسه نمی‌روند. از سوی دیگر از میان کودکان در حال تحصیل نیز همگی به امکانات کافی دسترسی ندارند و در نتیجه از لحاظ کیفیت تحصیلی با افت مواجه‌اند.

وی افزود: علیرغم وجود قانون آموزش عمومی و همگانی که انتظار می‌رود تمامی کودکان بتوانند تا پایان دوره متوسطه اول تحصیل کنند اما هنوز حدود ۵۰۰ هزار کودک بی‌سواد در کشور وجود دارد.

این جمعیت‌شناس در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت تغذیه کودکان اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر شاهد کم توجهی به تست سلامت قد، وزن، تغذیه کودکان یک تا پنج سال هستیم که نیاز است سالی یک مرتبه انجام شود، در حالی که اگر خواهان جمعیت جوان، سالم و بالنده هستیم باید به کودکان توجه بیشتری نشان دهیم.

۷۰ درصد از تهرانی‌ها کودکان خود را تنبیه بدنی می‌کنند

وی به پژوهش انجام شده خود در دهه ۸۰ درباره تنبیه بدنی کودکان توسط والدین اشاره کرد و افزود: مطابق با این پژوهش حدود ۷۰ درصد از خانواده‌های تهرانی کودکان خود را تنبیه بدنی می‌کنند که این رقم بالایی است، از سوی دیگر تنبیه روانی کودک نیز نسبت به تنبیه بدنی می‌تواند آزار بیشتری به کودکان برساند.

کاظمی‌پور در انتها به کودکان کار نیز اشاره کرد و گفت: کودکان کار فرزندان آسیب‌های اجتماعی جامعه‌اند که به دلیل فقر، اعتیاد، بی‌بندوباری والدین و... مجبور به کار هستند، همچنین هیچ سازمانی متولی کامل این کودکان نیست و نمی‌توان تنها با جریمه خانواده‌ها از کار کودکان جلوگیری کرد، به همین دلیل بهترین راهکار تاسیس مدارس شبانه روزی برای تحصیل این کودکان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار