بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

شاخص بر مدار صعود

تهران ( پانا) – شاخص کل بازار بورس این هفته روزهای مثبتی را از سرگذراند به گونه‌ای که با ثبت رشد ۴۸هزارواحدی در روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی این هفته ، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۵هزار واحد قرار گرفت. مسئولان دولتی نیز این هفته از بازار سرمایه حمایت کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
شاخص بر مدار صعود

علی ربیعی، سخنگوی دولت اواخر این هفته با اشاره به این که تعدادی از مدیران شرکتهای حقوقی بورس در زمینه بازارگردانی همکاری لازم را نداشتند، و بر این اساس اخطار کتبی گرفتنه‌اند، گفت: موضوع بورس بحث هر روزه اعضای دولت است.

وی با اشاره به وضعیت بازار بورس گفت: رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور وزرای ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است.

سخنگوی دولت با بیان این که تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد، افزود: بانک مرکزی در این راستا به صندوق‌هایی که مدیریت آنها توسط بانک‌ها هستند مجوز افزایش سقف سرمایه‌گذای داد.

ربیعی همچنین با اشاره به این که سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت، گفت: «بر این اساس در بانک‌ها این سقف از 10هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوق‌ها از 30 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «این تصمیم فرصت خوبی را به سرمایه گذاران جدید می‌دهد که با مراجعه به بانکها و به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند. همچنین به بانک‌ها اجازه داد تا صندوق هایی که سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را ایجاد کنند. همچنین برای شرکت‌های تامین سرمایه متعلق به بانک‌ها که می توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند تسهیلات لازم را ایجاد خواهد کرد.»

سخنگوی دولت همچنین در مورد این که دادستان کل کشور اخیرا به مصادیق اخلال در نظام اقتصادی از طریق بورس ورود کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مصادیقی از این اخلال دارد و یا اینکه ریزش های بازار سرمایه در سه ماهه اخیر و عدم همراهی برخی حقوقی ها و حقیقی‌های پرقدرت بازار را مصداق اخلال در نظم اقتصادی می‌داند؟ گفت: «موضوع بورس بحث هرروزه اعضای دولت است. این بحث حقیقی و حقوقی‌ها چندین بار مورد بحث قرار گرفته است. اخلال در بورس قطعا می تواند اخلال در نظام اقتصادی کشور باشد.»

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز این هفته در حاشیه جلسه کمیسیون تخصصی مجلس با بیان این که همه ما باید در جهت صیانت از حقوق سهامداران بازار سرمایه حرکت کنیم، اما این به معنای تضمین نیست افزود: «اصولاً بازار سرمایه اعم از بازار بدهی و بازار سهام مورد توجه حکومت است و هر جا که لازم باشد مجلس قوانین مربوط به بازار سرمایه را با دو فوریت مورد بررسی قرار می‌دهد و شورای نگهبان، قوه قضاییه و دیگر نهاد‌ها نیز در جهت کمک به این بازار حرکت می‌کنند.»

وی با بیان اینکه بازار سرمایه بحث یک قوه و یک دستگاه نیست گفت: «خوشبختانه امروز اقبال خوبی از بازار سرمایه صورت گرفته و جهشی در ابعاد مختلف در بازار سرمایه می‌بینیم به عنوان مثال یک روز بازار گردانی در بازار سرمایه امری مغفول بود، اما امروز از 320 شرکت بورسی بیش از 220 شرکت بازار گردان معرفی کرده اند و بقیه نیز مکلف شده اند تا این کار را انجام دهند و ناشرینی که بازار گردان معرفی نکنند توبیخ خواهند شد.»

وزیر اقتصاد ادامه داد: «امروز تعداد دارندگان کد بورسی به گونه‌ای شده که بازار سرمایه دیگر 500 هزار نفره نیست و فراگیری بیشتری دارد و این فراگیری نیازمند روان سازی حرکت بورس است و برای روان سازی باید عرضه اولیه‌ها را بیشتر کنیم و همچنین ابزار‌های مالی متفاوت و متنوع طراحی شود.»

دژپسند با بیان اینکه من به خیلی از شرکت‌ها توصیه کرده ام برای تامین مالی به جای مراجعه به بانک‌ها از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند گفت: «امروز شرایط برای بهبود وضعیت وجود دارد و شب گذشته نیز تصمیم‌های خیلی خوبی در شورای عالی بورس برای تحرک بازار و تحریک تقاضا گرفته شد.»

وی در تشریح بیشتر این تصمیمات افزود: بر اساس این تصمیم‌ها همه صندوق‌های با درآمد ثابت دستشان از نظر میزان خرید بازتر خواهد شد بانک‌ها نیز می‌توانند صندوق‌های جدید تشکیل دهند و آن‌هایی که صندوق ندارند در جهت تشکیل صندوق حرکت کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر طرف تقاضا تقویت شود باعث احیا، پایداری و پویایی بازار سرمایه خواهد شد گفت: «یکی از ارکان تداوم پویایی این است که دارندگان سهام نسبت به دارایی‌ها و سهام خود بسیار حساس باشند و حتماً در تصمیم گیری در خرید و فروش سهام حداکثر دقت و محاسبه گری و عقلانیت و دلسوزی را انجام دهند.»

دژپسند با بیان اینکه دولت، مجلس، قوه قضاییه نمی‌توانند جای افراد بنشینند افزود: «هر کسی باید خودش درباره منافع خودش در بازار سهام تصمیم بگیرد و تنها کاری که به عنوان حاکمیت باید انجام دهیم ریل گذاری است یعنی باید قوانین و مقررات را تامین کنیم و سیاست‌های حمایتی طراحی کنیم که الان این کار صورت گرفته و از نظر قوانین و مقررات شورای بورس اقدامات خوبی انجام داده و هر جا که به قانون نیاز داشته باشیم پشتمان به مجلس گرم است و مجلس محترم به ما کمک خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «اگرچه وظیفه همه ما صیانت از حقوق سهامداران است، اما این را با تضمین یکی نگیرید، زیرا که در دنیا نیز چنین تضمین‌هایی وجود ندارد.»

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اوراق تبعی با هدف حمایت از سهامداران مطرح شده است ادامه داد: «این اوراق کمک می‌کند تا دارنده سهام که ممکن است به پولش با فوریتی نیاز پیدا کند و بازار هم شرایط مناسبی نداشته باشد بتواند با خرید اوراق تبعی 6 ماهه و یکساله ضمن تضمین قیمت یک سود هم دریافت کنند.»

دژپسند با بیان اینکه امروز مسئولیت به مدیریت بنگاه‌ها واگذار شده گفت: «اگر بنگاهی افزایش یا کاهشی یکباره در ارزش سهام خود داشته باشد باید جوابگو باشد.»

وی با بیان اینکه ابزار‌ها و روش‌های خوبی طراحی شده افزود: «امیدواریم هر چه سریعتر اعتماد به بازار بازگردد و اندک دغدغه‌هایی که وجود دارد حل شود تا بازار به پویایی برسد.»

وزیر اقتصاد همچنین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه اخیر خود با کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: «یکی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در جلسه امروز فضای کسب و کار و مقررات زدایی بود.»

شاخص بورس در معاملات روز شنبه 26 هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه 24 آبان بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۶هزارواحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۲۴۷هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز شنبه بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 48میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 200میلیارد تومان در بیش از 730هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 26هزار و 516واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 247هزار و 591واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و صنایع آذرآب با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6934واحد، کل (هم‌وزن) 4523واحد، قیمت (هم‌وزن) 2962واحد، آزاد شناور 36585واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 23810 و 36372 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 237میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 237میلیارد تومان در 762هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 399واحد رشد کرد و در ارتفاع 15هزار و 994واحد قرار گرفت.

در این بازار هم بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری مالی سپر صادرات، پلیمر آریا ساسول و بیمه پاسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های مدیریت انرژی تابان هور، بیمه تجارت نو و بیمه کوثر بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس روز یک شنبه 9 هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات یک‌شنبه 25 آبان بازار سرمایه با ثبت رشد ۹هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۵۷هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای یک‌شنبه 25 آبان بازار سرمایه بیش از 17میلیارد و 99میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 12هزار و 659میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و 379هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 9هزار و 717واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 257هزار و 367واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز یک‌شنبه 25 آبان به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری غدیر شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و توسعه معادن و فلزات با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2541واحد، کل (هم‌وزن) 66واحد، قیمت (هم‌وزن) 43واحد، آزاد شناور 16839واحد و شاخص بازار اول 15757 واحد رشد و شاخص بازار دوم 14134 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 551میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 452میلیارد تومان در 631هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 44واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 39واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صبا تأمین و آهن و فولاد ارفع شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی سپر صادرات، تولید نیروی برق دماوند و صنعتی مینو بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس روز دوشنبه ۱۶ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه 26 آبان بازار سرمایه با ثبت رشد ۱۶هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۷۳هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه 26 آبان بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 612میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 8هزار و 330میلیارد تومان در بیش از 984هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 16هزار و 390واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 273هزار و 747واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز روز دوشنبه 26 آبان به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس، زامیاد و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4286واحد، کل (هم‌وزن) 533واحد، قیمت (هم‌وزن) 349واحد، آزاد شناور 23605واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 19773 و 2738 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 138میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 571میلیارد تومان در 556هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 57واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 96واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری صبا تامین، پتروشیمی مارون و مدیریت انرژی امید تابان هور شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی سپر صادرات، صنعتی مینو و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

رشد 23 هزار واحدی شاخص بورس در روز سه شنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز سه شنبه 27 آبان بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۳هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۹۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز سه شنبه 27 آبان بازار سرمایه بیش از 10میلیارد و 223میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 11هزار و 694میلیارد تومان در بیش از یک میلیو ن و 167 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 16هزار و 390واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 273هزار و 747واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز سه شنبه 27 آبان به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، گروه صنعتی پاکشو و فولاد خراسان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6043واحد، کل (هم‌وزن) 4595واحد، قیمت (هم‌وزن) 3009واحد، آزاد شناور 39864واحد و شاخص‌ بازار اول 33608 واحد شاخص بازار دوم 18509 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 584میلیون ورقه به‌ارزش 7هزار و 813میلیارد تومان در 685هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 251واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 348واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری صبا تامین، فولاد هرمزگان جنوب و ذوب‌آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های گروه کارخانجات صنعتی تبرک، مجتمع صنایع لاستیک یزد و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ثبت رشد 48 هزار واحدی شاخص در معاملات روز چهارشنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه 27 آبان 99 بازار سرمایه با ثبت رشد ۴۸هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۵هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 517میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 177میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 107 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 48هزار و 435واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 345هزار و 382واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های گروه صنعتی پاکشو، کاشی سعدی و سرمایه‌گذاری شفادارو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 12667واحد، کل (هم‌وزن) 6678واحد، قیمت (هم‌وزن) 4374واحد، آزاد شناور 39864واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 39608 و 82214 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 956میلیون ورقه به‌ارزش 16هزار و 617میلیارد تومان در 767هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 298واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 646واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری صبا تامین و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های صنعت روی زنگان، گروه کارخانجات صنعتی تبرک و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار