مسئول سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش ملارد:

مانور زلزله ، مانوری برای حفظ زندگی

ملارد(پانا)- دانش‌آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروه های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مانور زلزله ، مانوری برای حفظ زندگی

سالهاست که در کشور ایران و سایر کشورهای زلزله‌خیز جهان، شاهد تکرار سناریوی زلزله بوده و هستیم، سناریوئی که با خواب و بی‌خیالی شروع شده و با خواب و بی‌خیالی پایان می‌یابد. پس از وقوع زلزله و خسارات بی‌شمار جانی و مالی آن شاهد اشک و ناله از طرف مردم و فراخوان عمومی برای ارسال کمک‌ها از طرف دولت هستیم. از طرفی دیگر عموماً دولت در امر مدیریت بحران باز هم دارای منابع محدودی از نظر نیرو و امکانات است، بنابراین با آموزش و برگزاری مانورهای هدفمند برای دانش‌آموزان، جهت مقابله با بحران، امدادرسانی و پیشگیری از زلزله، آنها را می‌توان در محیط مدرسه و منزل جهت مقابله در برابر زلزله آماده کرد. بر این اساس مهم‌ترین گام در مدیریت بحران زلزله در مدارس، آموزش(حتی اجباری) برای بالابردن دانش و آگاهی عمومی دانش‌آموزان است.

از طرفی شبیه‌سازی صحنه زلزله‌های گذشته و انجام تمرینات و مانورهای دوره‌ای و مداوم توسط آحاد مردم و به ویژه دانش‌آموزان و نیز ارزیابی نتایج حاصل از آن و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره‌گیری از تجربیات افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار موثر است. در مانورها دانش‌آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش‌های علمی و نتیجه‌بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته‌های تجربه‌شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند.

مرضیه حافظی مسئول سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش ملارد در این‌باره می‌گوید: هر ساله مانور زلزله بطور گسترده در مدارس شهرستان ملارد بصورت میدانی و با حضور حداکثری دانش‌آموزان مدارس انجام می‌شد. حافظی در مورد برگزاری این مانور در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس به پانا گفت: امسال از اواسط آبان‌‌ماه، آموزش‌های مانور زلزله، از طریق کلیپ‌های آموزشی و بارگزاری آنها در شبکه شاد آغاز شده‌است.

حافظی ادامه‌ داد: دانش‌آموزان می‌توانند با تولید کلیپ آموزشی در مورد مانور زلزله، پوستر، نقاشی و تولید فیلم از اجرای مانور در منازل خود در این برنامه شرکت کنند.

حافظی در مورد زمان اجرای مانور سراسری به پانا گفت: صبح روز شنبه ۸ آذرماه، آژیر سراسری زلزله از طریق رادیو سراسری به صدا درمی‌آید و دانش‌آموزان از نحوه انجام مانور در خانه‌های خود برای ما فیلم می‌گیرند و ارسال می‌کنند.

او ادامه داد: از نفرات برتر شرکت‌کننده در هر رشته تقدیر به عمل خواهدآمد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار