از کمک‌های خیرین در تامین تبلت دانش‌آموزان کم‌بضاعت تا تجدیدنظر در سیاست‌های جذب نیرو

تهران (پانا) – ابراز امیدواری وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی هرچه زودتر مدارس، اخبار متنوعی از اهدای تبلت به دانش‌آموزان بی بضاعت در نقاط مختلف کشور، اظهارات جدید معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش درباره سیاست‌های جذب از خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
از کمک‌های خیرین در تامین تبلت دانش‌آموزان کم‌بضاعت تا تجدیدنظر در سیاست‌های جذب نیرو

در هفته‌ای که گذشت مدارس کشور همچنان به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل بود و آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن شاد پیگیری شد. این هفته ربیعی سخنگوی دولت از وزارت آموزش‌وپرورش به دلیل کسب رتبه فعال‌ترین دستگاه ازنظر تعداد حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هفته دولت قدردانی کرد.

شورای انقلاب فرهنگی در روزهای پایانی هفته جلسه ای تشکیل داد که طی آن سیاست‌های استخدام نیرو در وزارت آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار گرفت. به گفته عاملی دبیر شورا در این جلسه دستورالعمل اجرایی تازه‌ای برای تبصره‌های ذیل ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تدوین شده است. مطابق این ماده، دستگاه تعلیم و تربیت می‌تواند کمبود نیروی خود را - علاوه بر ورودی‌های دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی - از طریق جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و با گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان تامین کند.

از این هفته جشنواره دانش آموزی «دانایی توانایی» در فضای مجازی آغاز شد که با هدف تشویق فرهنگ کتابخوانی در میان محصلان طی 4 سال اخیر برگزار می‌شود.

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست‌های مدرسه سازی خصوصا بازسازی مدارس در مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله، اخبار متنوعی از اهدای تبلت به دانش‌آموزان بی بضاعت در نقاط مختلف کشور، اظهارات جدید معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش درباره سیاست‌های جذب نیرو در آموزش و پرورش و چالش‌های آن و برگزاری سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سخنگوی دولت از وزارت آموزش‌وپرورش قدردانی کرد

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری و سخنگوی دولت در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش از گزارش عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش که در هفته دولت به دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت ارسال شد، قدردانی کرد و نوشت: این وزارتخانه ازنظر تعداد حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی جزو فعال‌ترین دستگاه‌ها ارزیابی‌ شد که لازم است از «وزیر آموزش‌وپرورش»، «مدیران» و «روابط عمومی» آن وزارتخانه «تشکر و قدردانی» کنم.

در ادامه این نامه آمده است: امید است در مدت‌زمان باقی‌مانده تا پایان دوره فعالیت دولت، دیگر اهداف و سیاست‌های تدوین‌شده در پیوست رسانه‌ای مذکور نیز موردتوجه قرارگرفته و شاهد تقویت امید و اعتماد عمومی در جامعه باشیم.

بر اساس گزارش عملکرد رسانه‌ای و تبلیغی دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌های سراسر کشور که توسط دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت تهیه‌شده است، وزارت آموزش‌وپرورش در بین ۳۲ دستگاه مورد ارزیابی، رتبه اول حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را کسب کرده است.

۲ هزار کلاس درس تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهره برداری از ۸ هزار کلاس درس طی روز جاری، از بهره برداری از ۲ هزار کلاس درس دیگر تا پایان سال ۹۹ و قبل از پایان دولت دوازدهم خبر داد.

محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاح یک هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی که با ارتباط ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری می رسد، اظهار کرد: هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی در ۳۱ استان و ۳۳۸ شهرستان و شامل ۸ هزار کلاس، ۱۲۳ کتابخانه، کانون تربیتی، دارالقرآن و نمازخانه که در مجموع یک میلیون و ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت را با اعتباری معادل سه هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان که ۳۰ درصد این مبلغ را خیرین تامین کرده اند، می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با افتتاح این پروژه ها ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۳۰ هزار معلم و مربی از فضاهای آموزشی نوساز، ایمن و استاندارد بهره مند می شوند. در بخش رفاهی نیز استفاده هم‌زمان روزانه ۳۵۰ معلم و خانواده آنها از امکانات اقامتی و بیش از ۲ هزار نفر از تالارهای پذیرایی و جلسات استفاده می شود که نقشی در تکریم و منزلت معلمان دارد.

وی تصریح کرد: در طول دولت تدبیر و امید بیش از 15 هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با 74 هزار کلاس معادل 10 میلیون متر مربع به بهره برداری رسیده است. همچنین در دولت یازدهم روزانه 2/2 میلیارد تومان و در دولت دوازدهم روزانه 4/8 میلیارد تومان (تقریبا حدود 4 برابر دولت یازدهم) برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هزینه شده است که سیل و زلزله علی رغم تنگناهای موجود بسیار امید بخش و درخشان است.

تصویب سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و با حضور روسای سه قوه و اعضاء حقوقی و حقیقی به‌صورت حضوری و مجازی تشکیل شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. در این ماده واحده آمده است که جذب معلم منحصرا از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و از سایر مسیرها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ذیل این ماده واحده شش تبصره آمده است که در تبصره اول تاکید شده است که ضوابط اجرایی مبتنی بر ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده یک اساسنامه دانشگاه شهید رجایی مبنی بر جذب معلم با گذراندن دوره‌های تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی امکان‌پذیر شود تا از این طریق کمبود معلمین متعهد و متخصص امکان پذیر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستورالعمل اجرایی این تبصره به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سه ماه صورت خواهد گرفت.

عاملی گفت: بر اساس تبصره دو مصوبه؛ افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای آموزشی و تربیتی همکاری کرده‌اند در شرایط برابر با سایر داوطلبین و صرفا پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یکساله در دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر فنی، در دانشگاه شهید رجایی به‌کارگیری خواهند شد.

برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی- توانایی با رقابت 300 دانش‌آموز در پلتفرم شاد

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی درباره جزئیات برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی توانایی از ۲۵ آبان ماه در بستر فضای مجازی و شبکه شاد خبر داد.

رمضانی درباره جزئیات برگزاری جشنواره دانایی توانایی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در خصوص ارتقای سرانه مطالعه، کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس سراسر کشور جشنواره دانایی توانایی است.

وی ادامه داد: در راستای اهداف سند تحول بنیادین و به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های تربیتی با هدف برنامه ریزی مطلوب برای اجرایی شدن سند ملی نهضت مطالعه مفید و دسترسی آسان به دانش‌آموزان به تازه‌های نشر فرهنگ سازی خرید و خواندن کتاب در برنامه روزمره دانش‌آموزان، برنامه‌های توسعه و تجهیز کتابخانه آموزشگاهی و کلاسی دنبال می‌شوند.

رمضانی گفت: اکنون در بیش از ۱۰۰هزار مدرسه سراسر کشور بیش از ۶۲هزار مدرسه دارای یک کتابخانه مدرسه‌ای و بیش از ۲۳۰هزار کتابخانه کلاسی وجود دارد که در مجموع در این کتابخانه‌ها بیش از ۱۱۶میلیون جلد کتاب در اختیار دانش‌آموزان علاقه‌مند قرار گرفته است.

اهدای تبلت‌های دانش‌آموزی به دانش‌آموزان کم‌بضاعت

این هفته اخبار متعددی از اهدای تبلت به دانش آموزان نیازمند سراسر کشور منتشر شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

فاطمه نورمحمد تبریزی آموزگار پایه اول مدرسه امام هادی (ع) در ناحیه چهار کرج؛ 4 دستگاه تلفن همراه به ارزش ۸ میلیون تومان خریداری و به شاگردان خود اهدا کرد تا آن ها نیز امکان حضور در شبکه شاد و بهره مندی از آموزش های مجازی را داشته باشند.

دبستان خیری امام حسین (ع) منطقه 15 با همکاری خیرین و پرسنل مدرسه ، تعداد 10 عدد تبلت به ارزش 23 میلیون تومان به دانش آموزان کم برخورددار اهدا کرد.

خیرین نیکوکار قمی 47 دستگاه تبلت، 21 دستگاه گوشی هوشمند و 7 دستگاه تلویزیون و گیرنده دیجیتال به دانش آموزان کم‌بضاعت و فاقد وسایل ارتباطی برای فراگیری آموزش مجازی دروس در شبکه آموزشی شاد هدیه دادند.

تعداد 3 عدد تبلت به ارزش 70 میلیون ریال از طرف همکاران خیّر دبستان شاهد اخوان همدان به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شد.

در دبستان شهید چمران نیز تعداد 3 دستگاه تبلت و یک عدد گوشی همراه با کمک خیرین این آموزشگاه به دانش آموزان نیازمند اهدا گردید.

به همت جمعی از خیرین 13 عدد تبلت به ارزش 300 میلیون ریال به دانش آموزان بی‌بضاعت شهرستان ملایر اهدا شد.

خیری به نام رضا حسین زاده که اصالتا اهل این بخش و ساکن هلند است ۲۷تبلت به دانش آموزان منطقه گلباف اهدا کرده است.

لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان با قید فوریت در دستور کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد

محسن حاجی میرزایی در حاشیه برنامه گفت‌وگوی هفته در جمع خبرنگاران از تهیه و ارسال پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت خبر داد و تصریح کرد: این لایحه با قید فوریت در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد بنابراین پس از طی مراحل تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هدف از لایحه رتبه‌بندی این است که معلمان بر اساس صلاحیت‌ها و تخصص‌های حرفه‌ای رتبه‌بندی شوند و دریافتی معلمان متناسب با رتبه‌هایی که دارند متفاوت باشد. البته تمام تلاش ما این است که معلمان از شرایط معیشتی مناسب‌تری برخوردار شوند.

برگزاری سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی در بستر فضای مجازی

امسال با توجه به شرایط موجود در کشور و ویروس منحوس کرونا سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان از 27 تا 30 آبان ماه با حضور نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، وزیر آموزش و پرورش، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه، مسئولین و معاونین اتحادیه استان ها، اعضای قرارگاه ملی جدید و سال گذشته، برگزیدگان جشنواره های انجمن اسلامی برتر و رتبه های برتر کنکور سال 99 تشکیلات به صورت بر خط در بستر فضای مجازی برگزار شد.

اعضای قرارگاه ملی اتحادیه پس از طی یک فرایند منظم انتخاباتی پس از انتخاب در قرارگاه شهری و استانی، کاندیدای عضویت در قرارگاه ملی شده اند و پس از انتخاب، طی چهار روز حضور درکنگره یک عضو دانش آموز پسر، توسط پسران قرارگاه ملی و یک عضو دانش آموز دختر،توسط دختران عضو قرارگاه ملی جهت عضویت در شورای مرکزی را انتخاب می کنند.

احراز هویت درشاد برای دانش‌آموزان اتباع با استفاده از کد جایگزین کد ملی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی اظهار کرد:‏ ‏ گفته شد دانش آموز افغانستانی به دلیل اینکه کد ملی نداشته از دسترسی به شاد محروم شده است. در حالیکه دانش آموزان اتباع دارای یک کد جایگزین کد ملی هستند و توسط وزارت کشور به اتباع خارجی تعلق می گیرد و برای احراز هویت در شاد می توانند از آن کد به جای کد ملی استفاده کنند.

الهیار: ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سطح کشور آموزش می‌دهند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش در شبکه آموزش اظهار کرد: ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سطح کشور آموزش می‌دهند.

علی الهیارترکمن به بودجه مصوب آموزش‌وپرورش در سال ۹۹و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰اشاره کرد و درباره میزان مبتنی بودن آن بر سند تحول و کاهش تمرکز در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ازنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش‌وپرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سؤال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش‌وپرورش بدهیم؟

وی با طرح این سؤال که چه عواملی باعث می‌شود نتوانیم این اهمیت را در رده خود برای آموزش‌وپرورش اعمال کنیم افزود: بودجه را باید در یک تاریخچه‌ای تحلیل کرد؛ سابقه آموزش رسمی در کشور به ۲۰۰سال و تأسیس دارالفنون بازمی‌گردد، در آن زمان محل تأمین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

الهیارترکمن بابیان اینکه۱۰۰سال قبل با تأسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد، گفت: از همان زمان به این‌سو بستر تأمین بودجه آموزش‌وپرورش کاملاً دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه‌ای پایدار برایآن ایجاد کنیم بلکه فقط پول تزریق کردیم لذا باید آموزش‌وپرورش به یک منبع تأمین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود. اگر حرکتی در راستای تأمین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می‌ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار