در کارگروه کشوری مدیریت فوریت‌های روانی اجتماعی مطرح شد؛

شکوهی: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی وظیفه ای انسانی است

تهران (پانا) - اولین جلسه کارگروه کشوری مدیریت فوریت‌های روانی اجتماعی  با حضور مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی، معاون برنامه ریزی امور مشاوره، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سایر اعضای کارگروه ستادی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
شکوهی: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی وظیفه ای انسانی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، در این جلسه مسعود شکوهی ضمن تشکر از حضور اعضا با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در طول این سال‌ها که با آن روبرو بوده ایم موضوع مدیریت فوریت های روانی اجتماعی در آموزش و پرورش به خصوص در حوزه دانش‌آموزی است گفت: در طی این سالها بخش‌نامه های مختلفی داده شده است که به دلیل عدم عزم، انسجام و هماهنگی سیستم موفقیت چندانی حاصل نشده است که این کارگروه باید این مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: این بخش با توجه به آسیب هایی که وجود دارد باید توسط بخش تخصصی مدیریت شود و به عنوان یک وظیفه انسانی نه اداری به آن نگاه شود اگر سیستم فعال و پویا باشد می‌توان به خوبی آن را مدیریت کرد به خصوص با توجه به شرایط کرونا که فشارهای روانی زیادی وارد شده است .

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی افزود: همچنین تلاش ما باید به سمتی باشد که بتوانیم مدیریت خوب، هوشمندانه و آگاهانه برای این کار انجام دهیم ان شاء ا... تیم های مداخله در بحران در مراکز و هسته‌های مشاوره مستقر شوند و با راه اندازی خط چهار رقمی در آینده نزدیک بخشی از این چالش برطرف خواهد شد آگاهسازی ، ساماندهی، آموزش نیروها و مکانیزه کردن درون سیستم برای مدیریت بهتر و هدفمند در انجام کار است .

در ادامه جلسه مصطفوی با اشاره به راه اندازی کارگروه کشوری مدیریت فوریت های روانی اجتماعی گفت: از سال 96 دو بخشنامه ارسال شده است ولی متاسفانه آنچه قرار بود اتفاق نیفتاد ان شاالله بتوانیم در حوزه دانش‌آموزی کارهای مفیدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: شناسایی موارد در معرض خطر به منظور توانمند سازی و موارد اورژانسی که نیازمند مداخله هستند و باید مداخلات تخصصی انجام شود که برای انجام این کار باید آموزش های مورد نیاز به طور مستمر صورت گیرد.

مصطفوی خاطر نشان کرد: تشکیل تیم مداخله در بحران در استان و منطقه و تهیه راهنمای فوریت ها ، ایجاد زیر ساخت ها از جمله ارجاع سامانه ای، استفاده از ظرفیت مشاوران و روش‌های جایگزین و.... می تواند راهکارهایی برای موفقیت در کار باشد .

همچنین نادرکیایی با اشاره به اینکه عدم موفقیت مدیریت اورژانس با راه اندازی خط ملی نماد تا اندازه ای حل خواهد شد و باعث انگیزه جدید در هسته ها و مراکز مشاوره و شبکه ای کردن ظرفیت های موجود در مدیریت زمان و هم چنین تمرکز زدائی خواهد شد، گفت: دامنه مصادیق مورد نظر اورژانس را خیلی باز نگذاریم و دستورالعمل بیشتر روی فرآیندهای اصلی متمرکز شود.

وی افزود: گزارشی از وضعیت اورژانس در 8 ماه گذشته تهیه شود و تا زمان راه اندازی خط نماد بر اساس وضع موجود راهکاری برای مدیریت فوریت ها داشته باشیم .

در ادامه جلسه نیز هر یک از اعضای کارگروه با ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص ساختار، شرح وظایف تیم مداخله در بحران، دستورالعمل های مورد نیاز، نیروی انسانی مورد نیاز، قوانین موجود، نظارت و پیگیری جدی بر روند انجام کار، برگزاری دوره های تخصصی مورد نیاز و همچنین شیوه هایی که می توان مدیریت پروژه های روانی اجتماعی را به خوبی پیش برد را بیان کردند.

پیشنهادات مصوب شده در این نشست نیز به شرح زیر است:

تاکید بر اجرای درست بخشنامه ها وشیوه نامه های ارسالی قبلی به استان ها تا ارسال شیوه نامه جدید و تسریع در فعال نمودن بخش مدیریت فوریت های روانی اجتماعی از طریق مکاتبه ، ویدئو کنفرانس
جمع آوری نقطه نظرات در خصوص تهیه فرم پیشنهادی برای تکمیل در ابتدای سال تحصیلی
پیشنهاد در خصوص راه اندازی خط ملی نماد در استان هایی که آمادگی راه اندازی را دارند و استقرار خط ملی نماد در مراکز و هسته های مشاوره
انجام اقدامات لازم در خصوص تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای خط ملی نماد
تهیه نفشه اجرایی کار برای مدیران مدارس در خصوص فوریت ها
مکاتبه در خصوص تاکید بر بخشنامه اجرایی صادره با امضای مقام عالی وزارت در مورد قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار