گشتی در اخبار تئاتر؛ تلاش برای تبدیل تئاتر شهر به قطب گردشگری تا ادامه اجراهای برخط

تهران (پانا) - تئاتر از شاخه‌های حوزه فرهنگ و هنر در هفته جاری با اتفاقات متعدد روبه‌رو بود که از مهمترین آنها می‌توان به تلاش برای تبدیل مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری هنری پایتخت تا ادامه روند اجراها و نمایش برخط آثار تئاتری در روزهای کرونایی کشور اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
گشتی  در اخبار تئاتر؛ تلاش برای تبدیل تئاتر شهر به قطب گردشگری تا ادامه اجراهای برخط

همزمان با پشت سرگذاشتن نیمه آبان ماه و ورود به دومین ماه تعطیلی مجدد فعالیت هنرمندان تئاتر و تماشاخانه‌ها به سبب شیوع موج سوم و گسترش فاجعه بار ویروس کرونا در کشور از یک سو و از سوی دیگر نزدیک شدن به فصل برگزاری اغلب جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری کشور که در نیمه دوم هر سال شاهد اجرایی شدن آنها هستیم، اعلام آغاز مجدد فعالیت هنرمندان تئاتر از ۲۰ آبان ماه مانند دمیدن نسیم امیدبخشی به کالبد فعالان و دست‌اندکاران عرصه تئاتر کشور به شمار می‌رود.

هر چند در اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فعالیت مراکز فرهنگی و هنری تا ساعت ۱۸، این مساله را برای هنرمندان تئاتر که غالبا فعالیت خود را بعد از ساعت ۱۸ آغاز و تا ساعات ابتدایی شب ادامه می دادند، با تناقض مواجه کرده است اما از سوی دیگر قول مدیران و دست‎اندرکاران عرصه تئاتر کشور مبنی بر تعامل و همکاری با مدیران بالادستی برای افرایش ساعت کار و فعالیت هنرمندان تئاتر بار دیگر شوق شروع مجدد فعالیت هنرمندان نمایش را در آینده نزدیک با تاکید بر رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی میان خانواده تئاتر کشور ایجاد کرده است.

آنچنان که به سبب نزدیک شدن به اوج فعالیت‌های جشنواره‌ای تئاتر کشور که غالبا در نیمه دوم سال است، هنرمندان و مسئولان دست در دست هم تلاش می کنند تا با ارائه راه‌کارهای خلاقانه بتوانند برنامه‌ها و رویدادهای تئاتری کشور را در روزها و ماه‌های پیش‌رو، زیر سایه سنگین ویروس کرونا برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

در همین راستا از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت‌های اهالی این هنر در عرصه‌های مختلف تولید، اجرا و جشنواره‌ها به گوش می‌رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات این هفته می‌توان به تلاش برای تبدیل مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری هنری پایتخت، انتشار فراخوان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی، اکران برخط نمایش «عقل صورتی»، رونمایی از مجموعه دوم تئاتر «آنسو»، ورود «سرایدار» به تئاتر، معرفی مدیر بخش «رادیوتئاتر» جشنواره‌ تئاتر فجر، معرفی آثار نهایی بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت، «آرزوهای یک موش کور» در فضای مجازی و رخدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

انتشار فراخوان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی

فراخوان مسابقه نمایشنامه‌نویسی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک با هدف شناسایی نویسندگان خلاق جوان و معرفی متون تازه و خلاق در حوزه نمایش عروسکی منتشر شد.

مسابقه نمایشنامه‌نویسی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی محدودیت موضوعی ندارد با این حال در این مسابقه آثار با مضامین فرهنگی و اجتماعی ایران از گذشته تا امروز، موضوعات مرتبط با ادبیات کهن ایران، منابع ارزشمند دینی، افسانه‌ها و اسطوره‌ها در اولویت خواهند بود.

متقاضیان می‌توانند از روز اول آذرماه به سایت tehranmobarak.theater.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. یکم بهمن‌ماه آخرین فرصت بارگذاری نمایشنامه است.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اسفند ماه سال جاری (۱۳۹۹) به شکل برخط برگزار می‌شود.

تلاش برای تبدیل تئاترشهر به قطب گردشگری هنری

مدیر مجموعه تئاترشهر در دیدار با رییس موزه ملی ایران باستان ضمن تاکید بر بهسازی این مجموعه هنری بر مبنای الگوهای جهانی محیط‌های هنری و فرهنگی گفت: معماری و جذابیت‌های سازه‌ای و میزبانی این مجموعه از هنرمندان نمایش کشور می تواند تئاترشهر را به قطب گردشگری هنری پایتخت بدل کند.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران باستان با حضور در تئاترشهر ضمن بازدید از این مجموعه با ابراهیم گله‌دارزاده مدیر تئاترشهر دیدار و از آمادگی کامل سازمان تحت مدیریت خود برای مشاوره و همکاری در امر به‌سازی، ساماندهی اسناد تاریخی و توسعه پروژه‌های مبتنی بر «گردشگری هنری» مجموعه تئاترشهر سخن گفت.

گله‌دارزاده در این دیدار ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت‌های تئاترشهر گفت: علاوه بر آرشیو ارزشمندی که در زمینه عکس، پوستر و اطلاعات گروه‌های نمایشی داریم در مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه نیز اسناد تئاتری بسیار ارزشمندی را داریم که هر کدام به تنهایی می تواند دربرگیرنده جذابیت‌های فراوانی برای علاقه‌مندان فرهنگ و حتی گردشگران داخلی و خارجی باشد.

وی یادآور شد: این در حالی است که فعالیت در حوزه گردشگری در راستای فرهنگ‌سازی برای تماشای تئاتر است و ترغیب برای حضور شهروندانی‌ست که تاکنون موفق به تماشای تئاتر نشده و چنین اقداماتی می‌تواند در راستای انگیزه‌سازی و به تبع آن افزایش تماشاگر واقعی تئاتر بازوی کمکی موثری باشد.

وی افزود: معماری منحصر به فرد مجموعه تئاترشهر با سازه‌های بیرونی و داخلی که برای آن طراحی شده به تنهایی قابلیت این را دارد که یک گردشگر ساعت‌ها برای تماشای این قابلیت‌ها وقت بگذارد. منتها همین جذابیت اکنون در چارچوبی قرار دارد که قطعا باید روی آن طراحی، ایده پردازی و به‌سازی‌هایی صورت گیرد تا بتواند مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد.

این همان موضوعی بود که ما را بر آن داشت تا با دعوت از مدیران متخصص این حوزه و توانمندی‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی و مجموعه تئاترشهر وجود دارد بتوانیم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن پروژه‌ای در حوزه «گردشگری هنری» باشیم.

اکران برخط نمایش «عقل صورتی»

فیلم تئاتر «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق نمی‌نوشت» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر از تولیدات سال ۱۳۹۵ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به نمایش درآمد.

این نمایش قصه‌ پسرکی بازیگوش به نام رضا است که ارتباط کمی با خانواده و دوستانش دارد. یک شب او خواب خانواده و معلم‌هایش را می‌بینید؛ در حالی که خواهر کوچکش کلاه صورتی‌ بر سر او می‌گذارد. فردا صبح، او دگرگون شده است.

نمایش «عقل صورتی» ویژه‌ کودکان و نوجوانانی که سواد خواندن و نوشتن دارند، تولید شده است و در آن سعید ابک، مهرداد باقری، شراره طیار، فهیمه باروتچی، الهام ایروانی، مریم علوی، امیرحسین انصافی، محمدرضا اصغری، ایلیا فرمانی، آبتین رابا، محمدحسین موسوی، ونوس شمس، مریم منصوری، هانا صراف و ملیحه مقیمی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

تئاتر «عقل صورتی» در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش کارگردانی، بازیگری مرد و موسیقی شده بود.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم تئاتر «عقل صورتی» را تا پایان پاییز ۱۳۹۹ در سایت «نمایش‌نما» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

رونمایی از مجموعه دوم تئاتر «آنسو»

تازه ترین مجموعه های تئاتر نشر «نیماژ» متشکل از چند نمایشنامه خارجی و چهار اثر پژوهشی ترجمه شده ساعت ۲۶ آبان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

«کاسپار» نوشته پیتر هانتکه با ترجمه سودابه فضائلی، «پیرمرد کوتوله مضحک» اثر تادئوش کانتور با ترجمه صدرالدین زاهد، «عچق» به نویسندگی موری شیسکال با ترجمه شهرام زرگر، «حمام» اثر مایاکوفسکی با ترجمه مرضیه موسوی، «آزادی تازه و دو نمایشنامه دیگر» نوشته ویتکیه ویچ با ترجمه علی شمس عنوان نمایشنامه هایی هستند که در قالب مجموعه دوم «تئاتر آنسو» پیش روی مخاطبان قرار می گیرند.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته در همان روز چهار اثر «هنر راز آلود بازیگر- فرهنگ واژگان انسان شناسی تئاتر» اثر جنیو باربا و نیکلا ساوارزه با ترجمه علی شمس و هدا عربشاهی، «کمدیا دلارته» نوشته سیرو فرونه و ترجمه دومان ریاضی، «اُرگاست در پرسپولیس» نوشته اِی.سی. اچ. اِسمیت با تجرمه ملیحه وفامهر، «تحلیل نمایشنامه - راهنمای موردی درام مدرن غربی» نوشته آر.جی.کاردولو با ترجمه احسان زیورعالم در قالب پروژه «تئاتر و نظریه» رونمایی می شوند.

مجموعه اول تئاتر «آنسو» بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با ترجمه چهار نمایشنامه «خانه‌ عروسک ۲» نوشته لوکاس نث با ترجمه افسانه کمالی، «بئاتریچه‌ها» نوشته استفانو بنی با ترجمه هدا عربشاهی، «انقلاب در آمریکای جنوبی» نوشته آگوستو بوآل با ترجمه علی شمس و «تاوان زیستن» نوشته مارتینا مایوک با ترجمه شبنم موتابی در مجموعه پیشخان نمایشی نشر «نیماژ» منتشر شده‌اند.

آیین رونمایی از مجموعه های تئاتر نشر «نیماژ» روز بیست و ششم آبان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی روزهای کرونایی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

ورود «سرایدار» به تئاتر

نمایشنامه «سرایدار» نوشته هارولد پینتر توسط رضا دادویی ترجمه شده است و این روزها با کارگردانی مهدیس زارع نژاد روند تمرین و تولید خود را سپری می کند.

نورالدین حیدری ماهر مجری طرح این اثر نمایشی است که قرار است به زودی روی صحنه تئاتر اجرا شود.

مهدیس زارع نژاد کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تنکابن است.

مدیر بخش «رادیوتئاتر» جشنواره‌ تئاتر فجر معرفی شد

حسین مسافرآستانه در حکمی امین رهبر را به عنوان مدیر بخش «رادیوتئاتر» سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر انتخاب کرد.

متن حکم دبیر سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر خطاب به امین رهبر چنین است: نظر به تجربیات ارزشمند و شایستگی جنابعالی در حوزه نمایش‌های رادیویی؛ شما را به عنوان مدیر بخش «رادیوتئاتر» سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر منصوب می‌نمایم. امیدوارم با آگاهی، خلاقیت و توفیقات الهی در انجام امور محوله موفق باشید.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

معرفی آثار نهایی بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت

اعضای هیات انتخاب بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت اسامی آثار نهایی این بخش را اعلام کردند.

در جلسه‌ای که روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ در تماشاخانه سرو و با حضور رحمان سیفی‌آزاد، سعید نجفیان و خیرالله تقیانی‌پور به‌ عنوان اعضای هیأت انتخاب بخش صحنه‌ای جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت برگزار شد، اعضای هیأت انتخاب ضمن ابراز رضایت از کیفیت آثار منتخب و تشکر از حضور متعهدانه و ارزشمند کلیه گروه‌های شرکت‌کننده در این بخش با توجه به شرایط کرونا در کشور، پس از بحث و بررسی درباره آثار، اسامی ۲۵ نمایش برگزیده نهایی و مشروط این رویداد را اعلام کردند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح آذرماه سال جاری و با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.

«آرزوهای یک موش کور» در فضای مجازی

فیلم نمایش «آرزوهای یک موش کور» به کارگردانی وحید نفر از تولیدات سال ۱۳۹۸ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری فکری کودکان و نوجوانان در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» اکران شد.

نمایش «آرزوهای یک موش کور» نوشته سعید ابک ویژه کودکان ۵ تا ۱۲ سال است و هنرمندانی همچون خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی و هدی حاج طاهری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه این نمایش آمده است: در یک‌ شب مهتابی، موش کور کوچکی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیر زمین بیرون برود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است، برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم نمایش «آرزوهای یک موش کور» را تا پایان پاییز ۱۳۹۹ در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار