پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس در عراق به کجا رسید؟

تهران (پانا) - تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق اخیرا مطالبه از دولت را برای ارسال نتایج تحقیق خود درباره ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی به پارلمان آغاز کرده اند اما برخی تحلیلگران عراقی از فشار آمریکا برای جلوگیری از این امر سخن می‌گویند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس در عراق به کجا رسید؟

به گزارش ایرنا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق شلیک کرد.

در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت قطره چکانی اعلام کرد که تعداد ۱۱، ۳۴، ۵۰، ۶۴ و ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان عراق مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم این کشور علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

همزمان، ترور فرماندهان شهید سردار سپهپد سیلمانی و شهید ابومهدی المهندس با خواست و مطالبه عمومی برای پیگیری این جنایت و انتقام خون این فرماندهان شهید و همقطاران شهید آنها همراه شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۲۹ تیرماه گذشته در سفر به بغداد با «فائق الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و در خصوص همکاری و هم افزایی دو کشور برای پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت و گو و تبادل نظر کرد.

شورای عالی قضایی عراق نیز روز سی ام تیرماه یک روز پس از سفر ظریف به بغداد، از انجام هماهنگی های لازم با قوه قضاییه ایران جهت طرح شکایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی آمریکا خبر داد.

این شورا گفت که تحقیقات درباره ترور شهیدان سلیمانی و المهندس از همان روز نخست حادثه آغاز شده است.

عالی ترین مرجع قضایی عراق خاطر نشان کرد که دستگاه قضایی با این حادثه به عنوان یک جرم جنایی و طبق قوانین عراقی که در سرزمین آن اتفاق افتاده است و تعدادی از قربانیان عراقی هستند، عمل کرده است.

شورای عالی قضایی عراق تصریح کرد، تحقیقات طبق قانون دادگاه های عراقی انجام شده و اظهار نظر شاکیان و نیز نماینده حقوقی سفارت ایران در عراق نیز ثبت شده و جزئیات این اقدام ها هم برای وزارت خارجه عراق و دبیرخانه نخست وزیری این کشور ارسال شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سی و یکم تیرماه ۹۹ در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست وزیر عراق فرمودند: آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.

«زهره الهیان» رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز بیستم آبانماه جاری در سخنانی گفت: جلسه‌ای با حضور وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و ستاد حقوق بشر برقرار شد تا دستگاه‌ها گزارش خود از پیگیری موضوع ترور شهید سلیمانی را ارائه دهند و رئیس قوه قضائیه نیز دستور پیگیری حقوقی- قضایی این پرونده را داده‌اند.

در عراق نیز نمایندگان پارلمان عراق مطالبه برای طرح و بررسی نتایج پرونده تحقیقات ویژه دولت این کشور درخصوص ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در پارلمان را از چهارم آبانماه آغاز کردند.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق چهاردهم آبانماه از طرح پرونده تحقیقات ویژه دولت درخصوص ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در پارلمان این کشور خبر داد و در بیانیه ای گفت: ریاست پارلمان از اعضا خواسته است تا موعدی را برای میزبانی مصطفی الکاظمی نخست وزیر به منظور بررسی چند پرونده و در صدر آن شهادت فرماندهان عملیات پیروزی و جدول زمانی (خروج) نیروهای آمریکایی (از عراق) مشخص کنند.

الزیادی تصریح کرد: پارلمان در جریان میزبانی الکاظمی، پرونده کمیته‌های تحقیقاتی که دولت در خصوص تحقیقات درباره شهادت معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی تشکیل داد، بررسی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سرگرم بودن جریان‌های سیاسی به پرونده انتخابات باعث شد که طرح پرونده موارد نقض (حاکمیت عراق) از جانب آمریکا به تاخیر بیفتند.

سه روز بعد از اظهارات این نماینده عراقی، «عدی الشعلان» نماینده «ائتلاف الفتح» در پارلمان عراق نیز از کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان این کشور خواست تا جلسه فراگیری را برای بحث درباره تحقیقات دولت در خصوص پرونده ترور فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه "این موضوع نیاز به پیگیری جدی قوه مقننه دارد "، گفت که پارلمان عراق باید به دولت فشار آورده تا هرچه سریعتر نتایج تحقیقات کمیته‌های خود درباره ترور فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را به پارلمان ارسال کند.

الشعلان تاکید کرد: نباید در قبال حمله به مقرهای سازمان الحشد الشعبی و ترور فرماندهان عملیات پیروزی بر داعش سکوت کرد.

در همین پیوند، «ایناس المکصوصی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز بیست و چهارم آبانماه جاری از دولت الکاظمی خواست تا نتایج تحقیق درباره پرونده حمله آمریکا به فرودگاه بغداد و دیگر تحقیقات را در اسرع وقت به پارلمان ارسال کند.

وی گفت: آیین نامه داخلی پارلمان همه وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی را موظف می کند که (نتایج) تحقیقات را بدون نیاز به هرگونه نامه ‌نگاری‌های رسمی به پارلمان ارسال کنند.

المکصوصی افزود: دولت الکاظمی به ‌رغم وعده‌های مداوم خود مبنی بر اعلام نتایج جنایت فرودگاه بغداد، اینکار را انجام نداده است.

المکصوصی از دولت عراق خواست تا نتایج تحقیقات را بدون تاخیر اعلام کند.

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز روز بیست و پنجم آبانماه در سخنانی تصریح کرد که نتایج تحقیقات در خصوص جنایت فرودگاه بغداد تاکنون به دست ما نرسیده است.

وی تصریح کرد: چند کمیته تحقیقات در خصوص جنایت فرودگاه بین المللی بغداد تشکیل شده اما متاسفانه نتایجی ارایه نشده است. صحبتی با شورای عالی قضایی درباره این موضوع برای بیان روند تحقیقات انجام شده اما تاکنون هیچ نتایجی به دست ما نرسیده است.

الرکابی افزود: پرونده تحقیقات با دولت مرکزی مرتبط است و ما نمی دانیم که نتایج کمیته های ویژه چیست و امیدواریم که نتایج در دوره پیش رو برای افکار عمومی اعلام شود.

این مواضع نمایندگان پارلمان عراق درحالی است که کارشناسان حقوقی عراقی تاکید می کنند که عراق براساس منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی هم حق دارد تا از آمریکا به خاطر جنایت ترور فرماندهان شهید شکایت بین المللی کند.

«علی التمیمی» از کارشناسان حقوقی عراقی تاکید می کند که عراق حق دارد که براساس قوانین بین المللی از آمریکا به شورای امنیت شکایت کند.

وی می افزاید: عراق کاملا حق شکایت علیه آمریکا، بعد از نقض حاکمیت این کشور و ارتکاب جنایات بویژه هدف قرار دادن برخی شخصیت ها را دارد. این اقدامات آمریکا نقض مفاد ۱، ۲ و ۳ منشور سازمان ملل متحد می باشد.

التمیمی گفت: ترور فرماندهان ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی فقط نقض حاکمیت عراق نبود، بلکه نقض قانون هوانوردی غیرنظامی هم بود؛ بویژه که در فرودگاه بین المللی بغداد روی داد که یک فرودگاه غیرنظامی است و نه نظامی.

وی تاکید کرد: جنایت آمریکا در ترور شهیدان المهندس و سلیمانی نقض آشکار توافقنامه امنیتی امضا شده بین عراق و آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی و نقض ماده ۲۷ همین توافقنامه به شمار می رود که آمریکا را ملزم به حفظ امنیت عراق می کند.

«طارق حرب» دیگر کارشناس حقوقی عراق نیز با وی هم عقیده است و می گوید: قانون اساسی در هر کشوری عالی ‌ترین مرجع برای حاکمیت ملی به شمار می رود و هرگونه نقض آن، نقض حاکمیت کشور است. منشور سازمان ملل یک قانون اساسی برای همه جهان است که نقض آن به منزله نقض حقوق جهان و همه کشورهایی است که مورد حمله قرار گرفته اند و حادثه حمله به فرودگاه بغداد که به شهادت ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده و ابومهدی المهندس و همراهان آنها منجر شد، از این موارد است.

در سایه این ظرفیت های حقوقی بین المللی برای عراق به منظور پیگیری پرونده ترور فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمان و ابومهدی المهندس و مطالبه تعدادی از نمایندگان پارلمان برای ارسال نتایج کمیته تحقیقات دولت به پارلمان به منظور پیگیری بیشتر پرونده و انتقاد آنها از تعلل دولت در این باره، برخی از تحلیلگران سیاسی عراقی گمانه زنی می کنند که علت این تعلل، فشارهای آمریکا به دولت عراق باشد.

«عباس العرداوی» تحلیلگر سیاسی عراقی روز بیست و پنجم آبمانماه جاری گفت که آمریکا فشار می آورد تا جلوی دولت عراق را برای اعلام نتایج تحقیقات مربوط به جنایت فرودگاه بغداد بگیرد.

العرداوی افزود: دولت عراق در زمینه ارسال نتایج تحقیقات حمله به مقرهای الحشد الشعبی و ترور فرماندهان مقاومت ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی به پارلمان تعلل می کند.

این تحلیلگر ابراز عقیده کرد: فشارهایی از جانب آمریکا بر دولت از طریق برخی جریان های سیاسی وارد می شود تا برخی نتایج پرونده های حملات تجاوزگرانه ارایه نشود.

این درحالی است که دولت عراق تاکنون درخصوص مطالبه نمایندگان پارلمان عراق برای ارسال نتایج تحقیقات کمیته خود درخصوص ترور فرماندهان شهید و انتقادهای آنها از تعلل در این زمینه تاکنون واکنشی رسمی نشان نداده و همچنان سکوت پیشه کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار