در واکنش به احتمال بازگشت جو بایدن به برجام؛

خطیب‌زاده: راه‌حل فقط «اجرای بی کم و کاست برجام» است

برجام قابل مذاکره مجدد نیست/اگر طرف‌های برجامی ما به تعهدات خود برگردند و آمریکا به مسیر درست برگردد ما هم پاسخ خود را خواهیم داد /مرزهای جمهوری اسلامی تغییر نکرده و نخواهد کرد/ در سفر وزیر امور خارجه به پاکستان، تمرکزی بر موضوع عریستان سعودی نبوده است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انتشار نقشه‌های تغییر مرزی بین ایران و ارمنستان را جعلی خواند و تاکید کرد مرزهای جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این اتفاق در آینده نخواهد افتاد، نقشه‌ها جعلی است.

کد مطلب: ۱۱۳۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
خطیب‌زاده: راه‌حل فقط «اجرای بی کم و کاست برجام» است

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هتفگی خود با خبرنگاران که امروز به شکل آنلاین برگزار شد، با آرزوی سلامتی و بهروزی و عافیت برای مردم ایران گفت: موج جدیدی از کرونا در کشور آغاز شده است و تا با همکاری هم امکان شکست آن وجود دارد.

وی به گاهشمار سیاست خارجی جمهوری اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ظریف به پاکستان رفت و در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به پاکستان رفتند و دو روز اقامت داشتند و با فرمانده ارتش درباره همکاری‌ها نظامی و امنیتی و مقابله با گروه‌های تروریستی و گروه‌های دخیل در قاچاق مواد مخدر و انسان و ...، گفت‌وگو کردند. دکتر ظریف با وزیر خارجه پاکستان هم دیدار کردند و مهمترین موضوع درباره اجرای توافق‌نامه‌ها و راه‌اندازی گذرگاه بود. در هفته گذشته کنفرانس بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان به سوریه را داشتیم و دستیار دکتر ظریف در این نشست شرکت کردند.

مرزهای جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این اتفاق در آینده نخواهد افتاد، نقشه‌ها جعلی است

خطیب‌زاده درباره ادعاهای مرزی در ارتباط با ایران و ارمنستان گفت:‌ در هفته گذشته جوسازی‌ها را داشتیم و نقشه‌هایی درباره از بین رفتن مرزها بین ایران و ارمنستان پخش شد که جعلی بودند. ایران از هرگونه حل و فصل دائمی این بحران حمایت می‌کند. طبیعی است که هر اقدامی که به این روند کمک کند مورد استقبال جمهوری اسلامی است. طرح ایران که به پایتخت‌ها ارائه شد همپوشانی دارد با فضایی که پیش می‌رود. مرزهای جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این اتفاق در آینده نخواهد افتاد. یک جاده ترانزیت ساده در مرز هست که با حساسیت دنبال می‌شود. یک چیز کاملا دقیق هست و نه مرزی عوض شده و نه هیچ تغییری را جمهوری اسلامی می‌پذیرد. امیدوارم نیروهای تکفیری منطقه را ترک کرده باشند همانطور که به ما اعلام کرده‌اند. حل و فصل بحران قره‌باغ به نفع منطقه است. جمهوری اسلامی ایران در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی دنیا قرار دارد و ایران هم از موقعیت ژئوپلیتیک خود آگاه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ظریف به پاکستان گفت: ایران موضع خود در قبال عربستان را بارها اعلام کرده است و نیازی به واسطه و پیغام نیست. در این سفر تمرکزی بر موضوع عربستان سعودی نبوده است.

سرنوشت آمریکا خروج کامل از منطقه است

وی درباره سفرهای اخیر پمپئو به منطقه نیز گفت: ما درباره موارد امنیتی خود به دقت بررسی خواهیم کرد. نیروهای مسلح با دقت بالا رصد می‌کنند. ایالات متحده جز آوارگی و خونریزی برای منطقه نداشته است و در حالی از منطقه خارج می‌شود که به هیچ هدفی نرسیده است. ما فکر می‌کنیم سرنوشت تجاوزهای امریکا، خروج کامل آنها از منطقه است، البته به نفع بعضی‌ها که جنگ‌طلب هستند ادامه این روند به سودشان است.

دست دوستی ایران اسلامی همواره به سوی همه کشورهای اسلامی است

سعید خطیب‌زاده درباره موضع پادشاه سعودی و درخواست از دنیا برای مخالفت با توافق هسته‌ای، گفت: تکرار این جملات از سوی سعودی‌ها چیز بعیدی نیست. رژیم آل سعود باید دقت کند مادامی که این حرص خرید سلاح، عدم شناخت درست نسبت به مقررات منطقه‌ای و معادلات بین‌المللی، نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی‌توان با ترویج وهابیت و سلفیت اتحاد اسلامی را ایجادکرد. تا مادامی که این جریان برنگردد چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان وجود ندارد. اسفناک است کسانی که باید مدافع آرمان‌های فلسطین می‌بودند خائن از آب درآمدند. دست دوستی ایران اسلامی همواره به سوی همه کشورهای اسلامی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: متاسفیم که برخی از هموطنان ما در دام قاچاقچیان انسان می‌افتند، تمام سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی موظف هستند امور کنسولی را به همه ایرانیان ارائه کنند. در موضوع قاهره هم کار در حال انجام است. هر کسی که داوطلبانه بخواهد سفر کند و به ایران برگردد ما کمک خواهیم کرد. گزارش موضوع قاهره اگر تغییری انجام شود حتما منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به ادعای رابطه ایران و القاعده گفت:‌ القاعده دست پرورده کی است؟ این جریان بیشترین خصومت را با شیعیان دارد. ما هم همواره جبهه متحدی در برابر این تکفیری‌ها بوده‌ایم. همه می‌دانند که چه کسانی این گروه‌ها را ساختند و چه کسانی هم همین الان به دنبال بازسازی القاعده و داعش هستند. اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده شود و تروریست اجاره‌ای شود واقعا تراژدی بزرگ دنیاست و این آخرین حیات‌هایی است از رژیمی که به اینجا رسیده است که پول بگیرد و ترور کند. این در حالی صورت می‌گیرد که دنیای غرب نسبت به آن ساکت است. روزنامه نیویورک تایمز ادعایی کرده است که یکی از سران القاعده در ایران کشته شده است، این ادعا و اتهام‌زنی است. بهتر است کسانی که این سناریوهای هالیوودی را مینویسند ذهنشان را جمع و جور کنند که در کجا کشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدوارم رسانه‌ها توجه کنند که در امور حاکمیتی وزارت امور خارجه هماهنگ‌کننده نهادهای حاکمیتی و مجری تصمیمات آنهاست. لذا وزارت امور خارجه در جایگاه خود و مسئولیت و اقدام خود با جدیت پیگیر همه امور در همه حوزه‌هاست. مجددا تاکید می‌کنم نقشه‌هایی که درباره تغییر مرزهای ایران و ارمنستان پخش شد، جعلی است.

وی درباره احتمال بازگشت جو بایدن به برجام گفت: الان زود است، هنوز هیچ دولت مستقری در آمریکا سر کار نیامده است. ما یک دولت مستقر هستیم و فقط در ازای یک دولت مستقر اظهارنظر می‌کنیم. آمریکا هم می‌داند که فشار حداکثری یک سیاست شکست‌خورده است. اگر طرف‌های برجامی ما به تعهدات خود برگردند و آمریکا به مسیر درست برگردد ما هم پاسخ خود را خواهیم داد. راه‌حل جز یک چیز نیست و آن هم اجرای بی کم و کاست برجام است. نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر دفاع عراق به ایران گفت: تمرکز بر همکاری‌های دفاعی خواهد بود، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم و ... . امیدواریم با همت طرف عراقی مسیر همکاری‌های اقتصادی و نظامی و امنیتی به سرعت پیش برود. روابط ایران و عراق چندلایه و مردمی و تاریخی است و این رابطه شایسته توجه تصمیم‌گیران هر دو طرف است.

حضور تکفیری‌ها و تروریست‌ها را تحمل نمی‌کنیم

وی درباره گزارش‌هایی مبنی بر استفاده آذربایجان از نیروهای تکفیری گفت: ما هیچ طرف خارج منطقه‌ای به ویژه رژیم اشغالگر قدس و تکفیری‌ها را در منطقه تحمل نمی‌کنیم. منابع ما تکذیب می‌کنند و می‌گویند تکفیری‌ها حضور ندارند. امیدواریم گزارش‌های موثقی که به ما می‌رسید حاکی از این تکذیبیه باشد.

پاسخ قاطع به گروهک‌های تروریستی داده و خواهیم داد

خطیب‌زاده همچنین درباره شهادت سه مرزبان ایرانی در مرزهای شمالغرب کشور تاکید کرد: ضمن تسلیت به خانواده این شهدا و مردم کشورمان، متاسفانه برخی از گروه‌های تروریستی در برخی مناطق ماوا گزیده‌اند. ما بارها به دولت اقلیم هم گفته‌ایم که اینها حق ندارند در مرزها باشند. این گروهک‌ها بسیار کوچک هستند، پاسخ ایران هم قاطع بوده و سپاه قاطعانه پاسخ داده است. به دولت عراق هم می‌گوییم که به وظایف حاکمیتی خود اشراف داشته باشند که شاهد این حرکات ایذایی نباشیم.

هدف تحریم‌های هر هفته آمریکا چیزی جز فشار روانی و ایجاد شوک به بازار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم‌های ترامپ ادامه داد: اساسا هر هفته تحریم کردن یعنی اینکه خودشان می‌دانند که تاثیر عملی ندارد جز فشار روانی. هدف آنها فقط ایجاد هیجان در بازار است. ماهیت این تحریم‌ها ایجاد شوک روانی است. ما در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای علیه کشورمان قرار داریم و وظیفه ما است که اجازه ندهیم این اتفاق بیافتد. این تحریم‌ها غیرقانونی است و باید در اسرع وقت برداشته شود. من فکر می‌کنم این دو ماه آینده برتی رئیس‌جمهوری آمریکا وقت خوبی است که این بازی سراسر باخت را تمام کند و هنوز هم فرصت دارد اندک آبرویی برای خود نگاه دارد و خود را اصلاح کند.

سعید خطیب‌زاده در ادامه این نشست خبری درباره سند همکاری ایران و افغانستان گفت:‌ چند سند همکاری جامع را در دست بررسی داریم. جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست خود سعی کرده این اسناد را به جلو ببرد. در ارتباط با افغانستان گفت‌وگوهای لازم انجام شده است و امیدواریم به زودی آنها را نهایی کنیم.

وی گفت: ایران یک دولت مسئول است و به دنبال فروش سلاح نیست ولی به دنبال همکاری دفاعی است. این حق ایران است که نیازهای مشروع دیگر کشورها را جامه عمل بپوشاند به ویژه اینکه تحریم تسلیحاتی هم برداشته شده است. از این حق کوتاه نمی‌آییم، استفاده کرده‌ایم و خواهیم کرد.

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برجام تفاهم‌نامه مشترکی است که آمریکا به مشارکت خود پایان داده است، سال‌ها مذاکره شده و مهر و موم شده و برای همکاری این برجام هنوز وجود دارد. نه پیامی داده‌ایم و نه پیامی گرفته‌ایم. اروپا هر چه زودتر به تعهدات خود برگردد و بپذیرد که خسارت عظمایی از این مسیر به اقتصاد ایران وارد شده است. اگر آمریکا هم مایل باشد برگردد باید به اجرای بی کم و کاست برجام برگردد و راهی جز این نیست. برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

نقشه راه 25 ساله بین ایران و چین، راهبردی و بلندمدت است

خطیب‌زاده گفت: نقشه راه 25 ساله بین ایران و چین، راهبردی و بلندمدت است. آمدن و رفتن یک یا دو نفر در ایران و پکن و تحولات بین‌المللی، تغییر نخواهد کرد. اتفاقا دوستان زمان سختی‌مان را بیشتر احترام می‌کنیم. روابط ما با کشورهای دوست در همسایه، آمریکای لاتین و آسیا و آفریقا، هر روز گسترش خواهد یافت و آنها را فراموش نکنیم. امریکا هم به فرض اینکه مسیر خود را اصلاح کند زمان زیادی لازم دارد تا پذیرفته شود. دیوار بی‌اعتمادی بین آمریکا و ایران بلندتر شده است. گسترش مستقل روابط تنها مسیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: هیچکدام از مقامات رسمی جمهوری اسلامی دل در گرو بیگانگان ندارد. عزت این مملکت در نه به شرق نه به غرب بوده است. نگاه وزارت امور خارجه و حاکمیت این است که ما با همه کشورهای دنیا جز رژیم صهیونیستی روابط بسیار طبیعی داشته باشیم. همکاری با همه کشورها حتی با کشورهایی که با ما مخاصمه داشته‌اند جزو وظایف هر کشوری است. وزارت خارجه به عنوان وظیفه ذاتی خود باید روابط را گسترش دهد. تنها راه برون رفت خشونت از منطقه توسعه متوازن و همکاری است. جمهوری اسلامی ایران هیچ کدام از مقاماتش دل در گرو بیگانگان ندارند. مسیر تعالی و عزت این ملت مسیری است که همه در کنار هم می‌توانیم طی کنیم. ما تمدن‌ساز هستیم و در شاهراه هستیم و این مزیت‌ بالایی برای ما است. ما ضمن حفظ منافع جمهوری اسلامی ایجاد روابط با همه کشورها را خواست ملی می‌دانیم و این را هم می‌دانیم که باید نگاه به درون داشته باشیم و یک اقتصاد درون‌زا داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار