وضیعت عرضه کتاب در تبریز خوب نیست

تبریز(پانا) - امروز ۲۵ آبان دویست و هفتمین جلسه علنی شورا شهر تبریز با حضور مدیرعامل کتابخانه های عمومی تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
وضیعت عرضه کتاب در تبریز خوب نیست

شهرام دبیری رییس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به روز کتاب و کتاب خوانی گفت: اگر بتوانیم در ترویج کتاب خوانی موفق عمل کنیم می توانیم دانش و آگاهی مردم را بالا ببریم تا در تصمیم گیری ها شهروندان درست عمل کنند که به همین منظور مدیرعامل کتابخانه های عمومی استان را دعوت کرده ایم تا در این جلسه حضور داشته باشند.
همچنین شهرام دبیری گفت: درباره پویش کتاب خوانی ملی در هفته کتاب گفت: قرار است افراد صاحب فکر و اندیشمندان در این پویش حضور داشته باشند که اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده اند.
شهرام خدایی مدیرعامل کتابخانه های عمومی استان گفت:حال خوش خواندن زمانی اتفاق می افتد که وضیعت جامعه عادی باشد متاسفانه این روزها بخاطر گسترش شیوع ویروس کرونا اهمیت فرهنگ و حوزه های فرهنکی کمرنگ شده است که حوزه کتاب و کابخوانی از این باره بی نصیب نمانده است.
خدایی با اشاره به چشم انداز 20ساله کتابخانه ها گفت:ما انتظار داشتیم که هرساله تعداد کتابخانه ها را در سطح شهر افزایش دهیم اما متاسفانه بخاطر تحریم ها و شرایط اقتصادی پروژه ها با کندی حرکت می کنند.
خدایی درباره تعداد کتابخانه ها گزارش می دهد و می گوید: ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۳ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دار که توسط نهاد کتابخانه ها و سازمان های مختلف اداره می‌شود که 3میلیون جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد.
وی افزود: عضوگیری در کتابخانه‌های عمومی به علت شیوع ویروس کرونا رایگان است همچنین امروز ۱۲۰ هزار نفر عضو در کتابخانه‌های عمومی داریم.

خدایی درباره فعالیت کتابخانه ها در وضیعت موجود گفت:قرائتخانه ها به علت محدودیت های بوجود آمده از کرونا تعطیل می باشد اما ما کتاب هارا به امانت می دهیم که پس از برگرداندن،کتاب هارا ۲۴ قرنطینه میکنیم.

غلامحسین مسعودی ریحان اظهار داشت:باتوجه به اینکه به علت شیوع ویروس کرونامردم نمی توانند در قرائتخانه ها حضور پیدا کنند وهمنچنین امانت دادن کتاب ها نیز کاهش یافته است بهتر است به سمت کتابخانه های دیجیتال حرکت کنیم.
شکور اکبرنژاد نیز تصریح کرد: هدف از کتاب خواندن آگاهی می باشد که ما امروزه از پتانسیل های موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی به نحو کامل نمی توانیم استفاده کنیم و در برخی از کتابخانه ها کتاب های موجود با نیاز مراجعین در ارتباط نیست.
همچنین اکبرنژاد تاکید کرد:ما نیز امروزه باید ارائه کتاب را بصورت مجازی انجام دهیم.
کریم صادق زاده دیگر عضو شورای شهر تبریز درباره وضیعت عرضه های کتاب در سطح شهر گفت:امروز وضعیت کتاب فروشی‌ها در تبریز خوب نیست؛ ما در سطح شهر تبریز شاهد تبدیل کتاب فروشی ها به مغازه های موبایل هستیم که یک ضعف فرهنگی می باشد و کتاب هارا در پیاده روها می فروشند.
صادق زاده با بیان اینکه در کشور های دیگر فضا‌های مناسبی با نیاز شهروندان گسترش یافته گفت: لازم است در تبریز نیز این کار انجام شود.

شهرام خدایی در پاسخ به درخواست اعضای شورا گفت:باتوجه به قانون کپی رایت نمیتوانیم کتاب هارا بصورت مجازی ارائه دهیم ولی اگر خیرین نیز مانند ساخت کتابخانه در این امر مارا یاری کنند میتوانیم باید خرید حق کتاب این کار را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار