آیت الله سید مصطفی محقق داماد: مطالعه کتاب‌های ادبیات فارسی را توصیه می کنم

تهران (پانا) - آیت الله سید مصطفی محقق داماد، مجتهد، حقوقدان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با توصیه به مطالعه کتاب‌های ادبیات فارسی به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست.

کد مطلب: ۱۱۳۸۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله سید مصطفی محقق داماد: مطالعه کتاب‌های ادبیات فارسی را توصیه می کنم

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، مجتهد، حقوقدان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است؛ عنوان کرد: آنچه مایه پیوند ملت است، زبان، فرهنگ و ادبیات آن کشور است.

وی گفت: برای ما مردم ایران زبان پارسی، زبانی است که ما را به هم پیوند می دهد و گوش و دل ما همواره به این زبان آشناست و به قول مرحوم حسین خطیبی نوری:

ای زبان پارسی افسون‌گری هرچه گویم از تو، زان، افزون‌تری

این صدای توست کاندر گوش ماست می شناسم من ، صدایی آشناست

آیت الله محقق داماد ادامه داد: کتاب‌های ادبیات فارسی که حاوی اخلاق، ادب و فرهنگ ما است بیشتر مطالعه شود خوشبختانه کتب ادبی ما سرشار از دستورات و سفارشات اخلاقی و آموزنده است و توصیه ام این است برای اینکه با اخلاق انسانی آشنا شویم کتب گلستان، بوستان سعدی و کلیات غزلیات سعدی بخوانید. مجموع این کتب، آثار ارزنده ای است که نباید بین ما و آنها فاصله بیافتد و توصیه من برای کتابخوانی کتاب‌های ادبی به خصوص کتاب‌های سعدی و تلخیص‌های مثنوی از بزرگوارانی همچون فیض کاشانی است.

این مجتهد و حقوقدان تصریح کرد: موقوفات بنیاد ایرج افشار کتابی را با عنوان «فرائدالادب» نوشته عبدالعظیم قریب گرکانی تجدید چاپ کرده است. وی در زمان خود دبیر بوده است و برای دانش آموزان در مقطع چهارم ابتدایی این کتاب را نوشته است، بسیار مایل هستم مخاطبان این کتاب را ورق بزنند و مشاهده کنند و مشاهده کنند که در آن زمان برای چهارم دبستان چه کتاب‌های نوشته شده است. امیدوارم دانشجویان ادبیات دانشگاه‌ها بتوانند این کتاب را به راحتی و بدون غلط بخوانند و معنا کنند.

عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: این کتاب مجموعه داستان‌های مختلفی از کلیله و دمنه، مرزبان نامه، گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه، اشعار عطار نیشابوری و دیگر شاعران گذشته را انتخاب و به صورت نثر و نظم آورده است.

آیت الله محقق داماد عنوان کرد: با کتاب‌های تاریخ ایران نیز آشنا شوید، مانند تاریخی که دکتر «عباس زریاب خویی» نوشتند، که بسیار مفید و جالب است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهم از کتاب‌های خارجی نیز نام ببرم کتاب‌های «ویلیام بلیک» شاعر، عارف و نقاش بزرگ انگلستان در قرن هجدهم که همسطح شکسپیر بوده را توصیه می‌کنم. متون این مرد را بخوانید که بخشی از ادبیات بسیار زیبای انگلیسی است و ازنظر عرفانی به عرفان «مولانا» و «محیی الدین بن عربی» و عرفان‌های اسلامی نیز بسیار نزدیک و عالی است، ازجمله کتاب «نغمه‌ها» از ویلیام بلیک است که به فارسی نیز ترجمه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار