دبیر علمی جشنواره "دانایی توانایی" در گفت و گو با پانا:

«دانایی توانایی» فرصتی برای گفتگوی دانش آموزان با نویسندگان کتاب‌های مورد علاقه‌شان است

تهران (پانا) - در روزهایی که سیستم آموزشی ما دانش‌ محور و مطالعه ‌محور نیست و دانش‌آموزان فقط برای امتحان و گرفتن نمره قبولی تنها کتاب‌های درسی خود را مطالعه می‌کنند و جای خالی احیای کتابخوانی به چشم می خورد، تعداد 480 هزار دانش آموز در مدارس به بهانه حضور در جشنواره «دانایی و توانایی» کتاب می خرند و می خوانند و درباره آن در فضای مجازی گفتگو می کنند. 

کد مطلب: ۱۱۳۸۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
«دانایی توانایی» فرصتی برای گفتگوی دانش آموزان با نویسندگان کتاب‌های مورد علاقه‌شان است

محمد دهریزی گودرزی، دبیر علمی جشنواره «دانایی توانایی» می گوید: 480 هزار دانش آموز در مرحله مدرسه ای در این جشنواره شرکت کرده اند و کتابی را از سبد پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش انتخاب می کنند و بعد از گذراندن مرحله منطقه ای و استانی تعداد 320 نفر به مرحله کشوری می رسند. در روزهای برگزاری جشنواره این 320 نفر علاوه بر آن سه کتابی که در سبد آموزش و پرورش انتخاب کرده اند، سه کتاب دیگر هم خودشان انتخاب کرده اند که ما نمی دانیم موضوع شان چیست و قرار است در 12 دقیقه راجع به آن سه کتابی که خودشان انتخاب کرده اند برای داوران جشنواره صحبت کنند.

گودرزی، دبیر علمی جشنواره «دانایی توانایی» درباره تفاوت های این جشنواره نسبت به سال های گذشته می گوید: مهمترین مشخصه چهارمین دوره جشنواره «دانایی توانایی» در همین شکل و شمایل برگزاری جشنواره است. سال گذشته همین موقع حدود 350 دانش آموز کتابخوان برتر را در تهران و در فضای اردوگاه باهنر داشتیم و امروز همه این بچه ها در خانه های شان هستند و قرار است از آنجا و در صفحه جادویی مانیتور با نویسندگان کتاب های مورد علاقه شان گفتگو کنند و این مهمترین وجه تمایز این جشنواره است.

گودرزی می افزاید: در این جشنواره همانند سال گذشته فرصت گپ و گفت میان دانش آموز و نویسنده کتاب فراهم است اما تفاوتش در این است که سال گذشته رخ در رخ دانش آموزها صحبت می کردند اما امسال آن ارتباط حضوری وجود ندارد و گفتگوها مجازی انجام می شود. هر دانش آموز می تواند بر اساس کتاب انتخابی خود که خوانده است حدود 12 دقیقه با دوستان داستان نویس و کارشناسان کتاب حوزه کودک بصورت تصویری گفتگو کند.

گودرزی راجع به داورانی که در این جشنواره حضور دارند، می گوید: داوران همان نویسندگان و ناشران کتاب ها هستند. در اصل حدود 90 درصد از این دوستان اعضای کارگروه انتخاب کتاب مناسب وزارت آموزش و پرورش هستند که غالبا یا نویسنده هستند یا کارشناس کتاب حوزه کودک یا کارشناس ادبیات کودکان هستند و سه تن از نویسندگان بیرون از این مجموعه دعوت شده اند و غالبا چهره های سرشناسی هستند که بچه ها در این فرآیند آثارشان را خوانده اند.

وی می افزاید: این جشنواره کاملا غیررقابتی است و ما برگزیده به آن معنا نداریم و همه برگزیده اند و رتبه بندی اول و سوم و چهارم نداریم. همه در واقع رتبه دارند مشروط بر اینکه سه کتاب را خوانده باشند و گفتگویی که میان داور و دانش آموز صورت می گیرد، پیرامون همان سه کتاب است. جشنواره دانایی توانایی بدون اغراق فراگیرترین جشنواره کتابخوانی کشور است. تا کنون برنامه ای به این فراگیری برای کتاب خواندن نداشتیم و این برنامه و چشم اندازش آنقدر مهم است و اگر چند وزارتخانه بیایند پای جشنواره دانایی توانایی و کمک کنند باز هم این جشنواره قابلیت دارد. اگر این جشنواره حمایت شود و نهادهای فرهنگی که داعیه کتابخوانی و توسعه فرهنگ را دارند، پای کار بیایند قابلیت این را دارند که ده میلیون دانش آموز هر سال سه کتاب بخوانند و می شود 30 میلیون کتاب آن هم به شکل سیستماتیک و مرحله به مرحله و انتخاب کتاب ها کاملا آزاد است و دانش آموز در یک سبد 50 عنوانی کتاب را انتخاب می کند و کتاب ها بر حسب اتفاق و از گذر زمان انتخاب نشده اند و 20 تن از نویسندگان برجسته با چکش کاری و چانه زنی از بین هزار عنوان کتاب این 50 کتاب را انتخاب کرده اند و این کتاب ها یا جهانی هستند یا قابلیت جهانی شدن دارند و بسیار موثر است اما این نهال نازکی است که چهار سال از عمرش گذشته است ونهادهای مسئول فرهنگی هنوز پای کار نیامده اند.

گودرزی با اشاره به اهمیت حضور و همکاری نهادهای فرهنگی دیگر در جشنواره دانایی توانایی می گوید: برای مثال وزارت ارشاد بسیار می تواند به این جشنواره کمک کنند هر کتابی انتخاب شود، ناشر 40 درصد تخفیف می دهد و اگر وزارت ارشاد هم 20 درصد پول را به ناشر دهد وزات آموزش و پرورش هم یک پولی بگذارد و 20 درصد را پرداخت کنند، کتاب با کمترین قیمت ممکن دست دانش آموز می رسد و در آن زمان می توانیم بگوییم ده میلیون دانش آموز پای کتابخوانی آمده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار