ولی پوری: کرونا فرصتی برای آشنایی دانش آموزان با کتاب های خواندنی است

تهران (پانا) - مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران نحوه برگزاری جشنواره «دانایی توانایی» را که هر سال به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می شود، تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ولی پوری: کرونا فرصتی برای آشنایی دانش آموزان با کتاب های خواندنی است

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته کتاب و کتاب خوانی بهانه ای شد تا درباره یکی از جشنواره های خلاق دانش آموزی در این حوزه بنویسم؛ جشنواره ای که چهارراهی برای تلاقی نویسنده حوزه کودک و نوجوان، دانش آموز، ناشر و آموزش وپرورش است. سال گذشته در این جشنواره برای اولین بار فرصتی برای دیدار رو در روی دانش آموزان با نویسنده های شان فراهم شد و البته امسال کرونا مانع از این دیدار حضوری شد اما این گپ و گفت ها قراراست امسال هم بصورت مجازی و در کانون فرهنگی و تربیتی مفتح شهر تهران انجام شود.

مرحله نهایی چهارمین دوره جشنواره «دانایی توانایی» از تاریخ ۲۵ تا ۲8 آبان ماه بصورت مجازی و در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح برگزار می شود و این درحالی است که سه دوره قبل بصورت حضوری برگزار می شد. در همین رابطه مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با فارس می گوید: جشنواره دانایی و توانایی در حقیقت مسابقه کتاب خوانی وزارت آموزش وپرورش است که در بخش فعالیت های مکمل خودش آن را دنبال می کند. از مجموع جشنواره های فرهنگی و هنری که آموزش وپرورش برگزار می کند، حدود ۶۰ رشته مختلف وجود دارند که یک بخش هم جشنواره ادبی و پژوهشی است و یکی از این رشته ها موضوع کتاب خوانی است. به دلیل اهمیتی که موضوع کتاب خوانی داشته و اهدافی که در سند تحول بنیادین طراحی شده، وزارتخانه مسابقه کتاب خوانی خود را به یک جشنواره مجزا تبدیل کرده که همه سال با حضور دانش آموزان مقاطع مختلف در دوره های مختلف تحصیلی برگزار می شود.

ولی پوری می افزاید: هر سال اداره کل فرهنگی و هنری و معاونت پرورشی کارگروهی دارد که متشکل از نویسندگان صاحب نام و برتر ادبیات نوجوان است و اینها دور هم جمع می شوند و کارشان در حقیقت انتخاب کتاب مناسب است. کارگروهی هستند که سالی ۴۰ تا ۵۰ کتاب را برای دوره های مختلف و پایه های گوناگون انتخاب می کنند و وزارت آموزش و پرورش این کتاب ها را به استان ها می دهد و البته استان ها بر اساس شرایط بومی و فرهنگی و اقلیمی خود تعدادی کتاب را انتخاب کرده و به دانش آموزان می دهند.

معاون پرورشی شهر تهران درباره نحوه برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در شرایط کرونا می گوید: جشنواره «دانایی توانایی» امسال در مرحله کشوری، با توجه به شیوع کرونا و برگزار نشدن مرحله استانی در برخی از استان‌ها، با حضور ۳۱۸ دانش‌آموز از ۲۵استان به صورت مجازی به میزبانی شهر تهران برگزار خواهد شد.

وی می افزاید: این مسابقات در تاریخ ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار و روز ۲۸ آبان‌ ماه اختتامیه در همان کانون فرهنگی و تربیتی مفتح و بصورت مجازی برگزار می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران می گوید: این ۳۱۸ دانش‌آموز در 15 کلاس به تفکیک پایه‌های تحصیلی بصورت مجازی واز طریق مانیتورهای کلاس با داورهای جشنواره گفتگو خواهند داشت. در واقع هر روز حدود ۱۰۰ دانش‌آموز با دبیرخانه و اساتید و داوران در ارتباط هستند و درمورد کتاب‌های خوانده شده، توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

ولی پوری با اشاره به اینکه امسال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان دبیرخانه برگزاری این جشنواره انتخاب شده است، می گوید: تمام تجهیزات و شرایط لازم را در کانون فرهنگی و تربیتی شهیدمفتح فراهم کرده ایم تا داورها در نهایت ایمنی و سلامت بتوانند چهارمین دوره این جشنواره را هم به خوبی سال های گذشته برگزار کنند و شاید از این طریق کمی بتوانیم قدر دانش آموزان کتابخوان مان را بدانیم و آنها را از خواندن مایوس نکنیم. درواقع شرایط کرونا و در خانه ماندن بچه ها می تواند فرصتی باشد تا دانش آموزان مان را با فرهنگ مطالعه آشنا کنیم و پیش درآمد این مهم این است که دانش آموزان با کتاب های خوب و جذاب آسنا شوند. امیدوارم این جشنواره درمعرفی کتاب های خوب و خواندنی به دانش آموزان موفق عمل کرده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار