مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب:

ارزیابی سریع و کم‌هزینه تغییرات رسوب‌گذاری سدها ممکن شد

تهران (پانا) - مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت که اکنون امکان ارزیابی سریع و کم هزینه تغییرات وضعیت رسوب‌گذاری در سدهای کشور با استفاده از شناور هیدروگرافی خودکار بدون سرنشین ساخت داخل فراهم شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ارزیابی سریع و کم‌هزینه تغییرات رسوب‌گذاری سدها ممکن شد

به گزارش ایرنا، اشکان فرخ نیا افزود: این شناور خودکار که دارای سیستم ناوبری خودکار نیز هست در مسیری که برای آن در مخزن سدها طراحی می‌شود حرکت کرده و عمق آب را بطور منظم ثبت می‌کند.

وی ادامه داد: سپس با تعیین توپوگرافی بستر سد، وضعیت رسوب‌گذاری و نیز تغییرات حجم مفید مخازن سدها قابل تعیین می‌شود.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان کرد: رسوب گذاری یکی از مهمترین مشکلات در مخازن سدها است که اگر در مجاورت سازه های آبی و دریچه ها و نقاط حساس سد باشد، مشکلات بیشتری به همراه خواهد داشت.

فرخ نیا افزود: اکنون و با کمک این وسیله می‌توان اطلاعات مربوط به این پدیده را سریعتر و با هزینه کمتری به دست آورد و برای کاهش این رسوب در نقاط حساس برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: گرچه رسوب زدایی از کل سد، کاری غیر اقتصادی است اما کاهش رسوب در نقاط حساس سد موضوعی مهم است که به افزایش عمر مفید آن کمک خواهد کرد.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بابیان اینکه چندی پیش عملیات ارزیابی رسوب گذاری در سدلتیان تهران انجام شد، گفت: در طی این امر مشخص شد میزان رسوب در این سد نسبت به زمان آغاز بهره برداری از در برخی نقاط به بیش از ۲۵ متر رسیده است.

فرخ نیا ادامه داد: اطلاعات به دست آمده در اختیار متولیان امر قرار خواهد گرفت تا برای برنامه‌ریزی‌های لازم از آن استفاده کنند.
وی افزود: رسوب گذاری اگر در نقاط حساس سد باشد نیاز به اقدام جدی دارد تا بهره برداری از سد با مشکلات جدی مواجه نشود.

پارسال رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور درباره وضعیت رسوب‌گذاری سدها گفت: نرخ رسوب‌گذاری سالانه سدها در ایران در مقایسه با مقدار متوسط جهانی در حد قابل قبول است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار