24 آبان روز کتاب و کتابخوانی

ابرکوه (پانا) - واژه کتاب از زبان عربی وارد زبان فارسی شده است. در گذشته کتاب‌ها به شکل لوح‌های گلی بودند اما به تدریج و با گذشت زمان شکل کتاب‌ها توسعه پیدا کرد چراکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری دیگر استفاده از کتاب‌های نخستین ضروری نبود و با اختراع پاپیروس تحول بسیار عظیمی در تاریخ کتاب ایجاد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
24 آبان  روز کتاب و کتابخوانی

علت نامگذاری روز کتاب و کتاب خوانی

در سال 1372 خورشیدی 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان از سال ۱۳۷۲ ، . در ایران از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. این روز همچنین با روز درگذشت علامه طباطبایی مصادف است .

پیشینه و تاریخچه کتاب

کتاب‌های نخستین از جنس لوح‌های گلی بودند. این لوح‌ها از خاک رس و آب ساخته می‌شدند و بیشتر در منطقه بین‌النهرین رواج داشتند. این لوح‌ها برای نخستین بار توسط تمدن سومر ابداع شد. سپس استفاده از کاغذ پاپیروس در تمدن مصر رواج یافت. این کاغذ از گیاه پاپیروس ساخته شده بود و به وسیله نی یا قلم نی آغشته به مرکب روی آن می‌نوشتند. داستان سینوحه یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که روی پاپیروس نوشته شده است. هرچند این کاغذها بسیار سبک و کم حجم بودند اما در مقابل بسیار شکننده و آسیب پذیر بودند و این مشکلات زیادی را در ادامه به وجود آورد. علاوه بر این، از چرم، پوست حیوانات و پارچه نیز برای نوشتن استفاده می‌کردند. کدکس ها شکل امروزی کتاب است. کدکس ها بیشتر در میان مسیحیان برای نگارش متون مذهبی رواج داشت. این شکل از کتاب‌ها قابلیت جست و جوی بهتری داشت و به راحتی در انبارها نگهداری می‌شد.

کتاب الکترونیکی

در سال‌های اخیر، کتاب‌ها شکل نوینی به خود گرفته‌اند. با پیشرفت وسایل و امکانات فناوری کتاب‌های الکترونیکی یا ای بوک تولید می‌شوند که به راحتی و با صرف هزینه کمتر از طریق گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد. این کتاب‌ها به آسانی قابل اجرا و از تنوع و همچنین انسجام مطالب برخوردار هستند. کتاب‌های الکترونیکی صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند بلکه می‌توانند علاوه بر متن و تصویر، فیلم، صوت و پویا نمایی را هم شامل شوند. به ابزارهایی که مختص خواندن ای بوک‌ها هستند کتاب خوان گفته می‌شود. عده‌ای معتقدند آن جلا رویز روابلس که یک معلم اسپانیایی بوده، مخترع اولین کتاب الکترونیکی است .

کتاب صوتی

کتاب گویا یا کتاب صوتی سندی است که به صورت صوتی تهیه می‌شود و بر روی نوار کاست و سی دی ضبط می‌شوند. معمولاً کتاب‌هایی را که قبلاً به صورت مکتوب منتشر کرده‌اند اکنون توسط خود نویسنده و یا مترجم روخوانی می‌شوند. ممکن است این کتاب‌ها با موسیقی یا جلوه‌های صوتی همراه باشد. امروزه تولید این نوع از کتاب‌ها مقرون به صرفه تر از انواع دیگر است. راوی باید با تلفظ صحیح کلمات آشنایی داشته باشد و با لحن و تن صدای مناسب آن را روخوانی کند .

فواید کتاب خوانی:

افزایش آرامش و کاهش استرس،تقویت ذهن وگنجینه لغات،پیشگیری از آلزایمر،داشتن خواب راحت،مقابله با فسردگی،افزایش آگاهی،تقویت حافظه،افزایش تمرکز،تقویت قدرت تحلیل،بهبود مهارت خواندن ونوشتن،تقویت قدرت تخیل،توسعه تفکر انتقادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار