کارشناس مشاوره در شهرستان های استان تهران در گفت و گو با پانا:

طرح های کوچک دانش آموزی می‌بایست مورد حمایت قرار بگیرد

پاکدشت(پانا)- یک کارشناس مشاوره در شهرستان های استان تهران معتقد است طرح های کوچک دانش آموزی می‌بایست مورد حمایت قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح های کوچک دانش آموزی می‌بایست مورد حمایت قرار بگیرد

سیده فاطمه حسینی، کارشناس ادارۀ سلامت و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، در گفت و گو با پانا در شهرستان های استان تهران، با اشاره به این که آئین افتتاحیه طرح کانون یاریگران زندگی در شهرستان پاکدشت با حضور مدیر آموزش و پرورش و شورای معاونین مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت در قالب نمایشگاه برای بازدید عموم در مکان آموزش و پرورش این منطقه به مدت سه روز برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه غرفه هایی با همکاری بهزیستی، مرکز مشاوره مهر آفرین، جمعیت هلال احمر، کارشناسی سلامت و تندرستی، با مدیریت کارشناسی مراقبت و پیشگیری برپا شد.

وی در ادامه، با اشاره به این که کانون یاریگران زندگی در حوزه پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی فعالیت دارد، افزود: در شهرستان پاکدشت ۹۰ مدرسه در سه مقطع انتخاب شد که در هر مدرسه یک کانون تشکیل شده که از چهار تشکل اصلی سازمان دانش آموزی شورای دانش آموزی انجمن اولیا و بسیج دانش آموزی عضو اصلی و ۵۰ نفر از دانش آموزان عضو گرفته و در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها در قالب تولید محتوا کلیپ های آموزشی به آموزش دانش آموزان می‌پردازد.

حامدی، کارشناس مشاورۀ مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ورامین، در گفت و گو با پانا در شهرستان های استان تهران، ضمن اشاره به عوامل خطر و عوامل محافظت کننده در برابر خطر، گفت: گروه هدف در این طرح اولیا، دانش آموزان و همکاران هستند که باید هر کدام به مدت سه جلسه تا پایان اسفند ماه در آموزش هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده است، شرکت کنند.

وی در ادامه، با بررسی رویکرد آشنایی مبانی و روش شناسی رویکرد جامعه محور در پیشگیری از اعتیاد و روش های پر خطر، با تقسیم بندی عوامل خطر و عوامل پیشگیری در دانش آموزان با تأکید بر این امر که پیش از برخورد با هر موضوعی، اولیا و دانش آموزان می‌بایست عوامل خطر و عوامل پیشگیری را بشناسند، افزود: ایده پردازی و طراحی راهکارها در حوزۀ این طرح با بررسی و روش شناسی موجود می‌بایست در سطح مدارس صورت بگیرد و پروژه های کوچک در مدارس در حوزه های طراحی، اجرا و مستند سازی، مورد حمایت قرار بگیرد.

جو عاطفی حمایت گرانه از عوامل محافظت کننده در برابر آسیب های اجتماعی است

حامدی در بخشی دیگر از این گفت و گو، با بررسی عوامل محافظت کنندۀ دانش آموزان در برابر اعتیاد و رفتارهای پرخطر، ادامه داد: این عوامل محافظت کننده را می‌توان در سبک زندگی مناسب، جو عاطفی حمایت گرانه برخورداری از مهارت های زندگی خلاصه کرد و باید توجه داشت که محل قرارگیری مدرسه در محله می‌تواند یکی از عوامل مهم در این حوزه باشد.

این کارشناس حوزۀ مشاوره با بررسی راهکارهای مراقبت از دانش آموزان در حوزۀ آسیب های اجتماعی، اعتیاد را یکی از مهم ترین معضلات و مشکلات پیش رو در این حوزه برشمرده و با اشاره به این که مددکاران با راه اندازی صندوق کانونی می‌توانند یاری گر دانش آموزان در این حوزه باشند، اظهار کرد: اگر گرایش دانش آموزان در حوزۀ اعتیاد به مواد مخدر ادامه داشته باشد، می‌توان با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزۀ پیشگیری، در این مبحث مهم گام برداشت.

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو، با اذعان به این امر که مدیر مدارس باید با توجه به حوزه های مدیریتی خود از افراد و امکانات موجود در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام بردارد و در نهایت، با مستندسازی به بررسی تأثیر آن بپردازد، تصریح کرد: تمامی موارد موجود، می‌بایست با بررسی نقشۀ جغرافیایی جمعیت، ویژگی‌ها و پراکندگی دانش آموزان در حوزۀ آسیب های اجتماعی، به طراحی نقشۀ کنترل آسیب های اجتماعی بپردازد و با تکیه بر آن، امکانات و حمایت های مورد نیاز دانش آموزان را که در مدرسه موجود است، برای آنان به نمایش بگذارد.

تخصص‌ها و دیدگاه های موجود در اولیای دانش آموزان از مهم ترین کلید واژه های نقشۀ اجتماعی مدارس است

کارشناس مشاورۀ مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ورامین، در ادامه، مشاغل، تخصص‌ها و دیدگاه های موجود در اولیای دانش آموزان و دیدگاه های سنتی خانواده های آنان را، از مهم ترین کلید واژه های نقش اجتماعی مدارس در حوزۀ مقابله با آسیب های موجود در میان دانش آموزان برشمرد و با اشاره به این که نقاط عطف در مدرسه می‌تواند زمینۀ بهبود را برای مدرس فراهم آورد، تأکید کرد: دانش آموزان با شیوۀ خلاقانۀ ترسیم درخت مشکلات، از ریشه مشکلات را رصد می کنند و با رسیدن به شاخ و برگ آن، کنترل آن را نیز در دست می گیرند و موارد مشابه در این طرح را با الگوی مدرسۀ خویش مطابقت دهند.

حامدی، با اذعان به این امر که دانش آموزان پس از طراحی درخت مشکل می‌بایست درخت راهکار را نیز ترسیم کنند و با طراحی دقیق آن، شاخه به شاخه از کلیات به جزئیات برسند، یادآور شد: ترسیم این درخت می‌تواند رویکردی باشد تا به دانش آموزان بگوید که تمامی مشکلات را می‌بایست شاخه به شاخه حل کرد و درخت راهکار را با تکیه بر این شیوه باید برای مدرسه ترسیم کرد.

گروه یاریگران در مدارس برای مقابله با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش را یاری می‌کند

وی در همین راستا، با تأکید بر این که توانمندی سازی گروه یاریگران در مدارس برای مقابله با آسیب های اجتماعی یکی دیگر از مهم ترین عواملی است که آموزش و پرورش را در بستر پیشگیری از آسیب های اجتماعی یاری می‌کند؛ خاطر نشان کرد: در بخش بعدی می‌بایست درخت دارایی های مدرسه را با تکیه بر فرصت های موجود در مدرسه از جمله اشخاص و دارایی هایی که موجب تسهیل گری اجرای طرح های مد نظر مدارس می‌شود، ترسیم کرد و در همین مسیر خواهیم دید که بسیاری از این افراد می‌توانند در طراحی پروژه های کوچک موثر باشند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، با اشاره به این که طراحی جدول ذی نفعان مدرسه می‌تواند مسئولیت های افراد را از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها و ادارات دولتی، در مقابل مدرسه، تعریف و ترسیم کرد، گفت: در نهایت این طراحی‌ها می‌تواند به آفرینش پروژه های اجتماعی و فرهنگی رسید و در بعد اجتماعی، کارآفرینی، عرضه و تولید محصولات، ایدۀ کارآفرینی و ارائۀ دست ساخته‌ها و ورزشی و در بعد فرهنگی، دینی، فراغتی و آموزشی و ارائۀ برنامه های نوآورانه در حوزۀ مسائل دینی از مهم ترین این راهکارها و برنامه‌ها خواهد بود.

حامدی، با تأکید بر این که دانش آموز در این مرحله می‌تواند سناریوی اجرای پروژه کوچک خود را بنویسد، افزود: دانش آموز می بایست در این مرحله بداند که پایان یک پروژه به معنای توقف او در حوزۀ رفتارهای خلاقانه و نوآور نیست و این آغاز راهی است که او باید انجام دهد و به فکر یک مسیر دراز مدت در این پروژه باشد تا جمعیت مخاطب خود را تحت تأثیر قرار داده و با مقایسۀ پروژه خود با پروژه های دیگر، موفقیت خود را در این حوزه جشن بگیرد.

خبرنگار: امین کردبچه چنگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار