در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا؛

روحانی: «طرح جدید محدویت‌های کرونایی» از اول آذر اجرا می‌شود

این طرح به سبک تعطیلی برخی از مشاغل، بخش‌های آموزشی و فرهنگی ظهور و بروز پیدا می‌کند/ تجمع غیرقانونی مشهد باعث افزایش ابتلا به کرونا شد/ تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد/ کرونا هنوز درمان قطعی ندارد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری ضمن انتقاد از صحبت‌های برخی از افراد با شبکه‌های ضدایرانی و ذکر محتوایی برای بی‌اعتمادی مردم به ستاد کرونا و نیز انتقاد از برگزاری تجمع غیرقانونی شهر مشهد؛ از اجرای طرح جدید محدویت‌های کرونایی از روز شنبه اول آذر خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: «طرح جدید محدویت‌های کرونایی» از اول آذر اجرا می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این ویروس در سطح جهان ظهور و بروز جدیدی پیدا کرده است، گفت: خیلی از ملت‌ها و دولت‌ها مجبور شدند محدودیت‌های جدیدی را اعمال کردند و ما هم مجبور شدیم محدودیت‌های را اعمال کنیم که هدف از آن‌ها این است که مردم درک کنند که باید همه یاری کنیم تا از این مرحله عبور کنیم.

وی با بیان اهمیت سواد سلامت، گفت: هنوز در جامعه ما افرادی هستند که علامتی ندارم ولی چند روزی است که حس بویایی و چشایی من درست کار نمی‌کنند. مردم فکر می‌کنند که باید در شرایطی باشند که باید مداوم سرفه کنند، تب شدید داشته باشند تا بفهمند کرونا دارند. بنابراین ما باید سطح آموزش را بالا ببریم. همچنین مردم باید اعتماد کامل به ستاد کرونا و وزارت بهداشت داشته باشند. اینهایی که بعضی اوقات با داخل و بعضی اوقات با ضدایرانی‌های خارج صحبت می‌کنند، حالا کاری ندارم اما هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد، قرارگاه و وزارت بهداشت کم کند، به ضرر ما است.

روحانی بر رعایت الزامات پروتکل‌ها تاکید کرد و گفت: ما وقتی می‌گوییم ماسک بزنید باید ماسک و لوازم بهداشتی به وفور در اختیار مردم باشد. دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه یابد. باید امور را مجازی کرد تا مردم نیازمند مراجعه به ادارات نباشند. نیروهای مسلح و امکانات و تجهیزات مثل سابق در اختیار مردم باشد. بیمارستان‌ها و تاسیسات تمام دستگاه‌ها باید پای کار باشد.

وی همچنین بر ضمانت اجرا هم اشاره کرد و گفت: با اقلیتی که پروتکل را رعایت نمی‌کنند باید برخورد شود. یک مساله اساسی ما تجمع است. تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد. اگر این اتفاق بیافتد مشکلات کاهش پیدا می‌کنند. تجمعات غیرقانونی که اخیرا برگزار شد در همان استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرد. وقتی در یک شهری مثل مشهد اجتماعی درست می‌شود حال با رنگ و بوی مذهبی و آن هم غیرقانونی، معلوم است که در روزهای اخیر وضعیت کرونای این شهر از بقیه شهرها بدتر بود. بیماریابی بسیار مهم است، مردم مطلع هستند، اینهایی که ابتلا می‌شوند حدود 80 درصد علامت روشن ندارند و این بد است. به همین خاطر فرد فکر می‌کند سالم است. راه این است که تعداد تست تشخیصی را بالا ببریم.

رئیس‌جمهوری در ادامه به جداسازی مبتلایان نیز اشاره کرد و گفت: برای قرنطینه فرد باید از دیگران جدا شود. اگر انجام نداد باید با او برخورد کرد. بنابراین ردیابی بیماران بسیار مهم است. وقتی همه این مراحل را پیش می‌رویم و بازهم مشکل داریم باید محدودیت‌های شدیدتری اعمال کنیم.

وی به تصمیمات امروز ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: کلیاتی طرح اعمال محدویت‌های کرونایی امروز تصویب شد و جزئیات آن طی هفته جاری تصویب خواهد شد و از روز شنبه هفته آینده اول آذر اجرایی خواهد شد. این طرح، طرحی است که اساس آن تا پایان کرونا ادامه دارد. در این طرح که تصویب شده و از اول آذر اجرایی می‌شود، ظاهر آن به سبک تعطیلات برخی از مشاغل، بخش‌هایی از آموزش و فرهنگی ظهور و بروز دارد، واقعیت این است که می‌خواهیم به مردم هشدار دهیم که ما در یک شرایط ویژه هستیم. این ویروس جهش یافته است و سرعت انتقال آن زیاد است. امروز چارچوب این طرح تصویب شد و سخنگوی ستاد ملی آن را برای مردم توضیح می‌دهد. در زمینه بیمه و مالیات هم تصمیماتی گرفته شده است.

حسن روحانی در پایان گفت: مردم باید باور کنند که این بیماری حالاحالاها مهمان ناخوانده جامعه ما هست. ما باید با این ویروس زندگی کنیم. چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیده‌ایم. یک واکسن هم به طور قطعی نیست. معلوم اثر واکسنی هم که می‌آید معلوم نیست چقدر باشد. ما راهی غیر از مراقبت نداریم. اگر این کار را کردیم ابتلا کم می‌شود و تشخیص و درمان هم زودتر اتفاق می‌افتد. امیدوایم با مراقبت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند دور اول، در دور فعلی هم با کمک هم سرافراز عبور خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار