استاد دانشگاه شهید بهشتی: مدارس باید به آزمایشگاه اهمیت ویژه ای بدهند

تهرن (پانا) - بهزاد خلاقی، استاد دانشگاه شهید بهشتی از دغدغه هایش درباره کتاب های آزمایشگاهی مدارس و نحوه آموزش آن سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۸۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
استاد دانشگاه شهید بهشتی: مدارس باید به آزمایشگاه اهمیت ویژه ای بدهند

رویداد «مغز باشکوه من» که هر ساله در دبیرستان راه زینب(س) منطقه ۱۳ برپا می شد؛این بار به صورت مجازی برای دانش آموزان برگزار شد.

هر سال در این روزها، درس علوم پایه هشتم به قسمت مغز و نخاع می رسید و دبیرستان راه زینب (س)، اردوهای مختلف علمی در این زمینه برای دانش آموزان خود تدارک می دید. اما امسال با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی مدارس، این امکان وجود نداشت؛ از این رو«آزاده غفرانی»، دبیر علوم دبیرستان راه زینب (س) با دعوت از بهزاد خلاقی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، تشریح را به صورت مجازی برگزار کرد.

بهزاد خلاقی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و دبیر این رویداد در گفت و گو با پانا درباره روش های خلاقانه برای جذب دانش آموزان نسبت به درس علوم گفت: ما در علم زیست شناسی نیاز داریم که دانش آموزان به سمت کارهای عملی بیایند. کارهای عملی مثل کارهای آزمایشگاهی، تشریحی، پژوهش کردن وغیره و از مباحث تئوری کمی فاصله بگیرند.
وی افزود: زیست شناسی و کلاً علوم زیستی، رشته هایی هستند که با خواندن فراموش می شوند. پس باید با آزمایش و حواس پنجگانه درک شوند. در حقیقت مدارس باید به آزمایشگاه اهمیت ویژه ای بدهند. دانش آموزان باید از امکانات آزمایشگاه ها استفاده کنند. باید با روند پژوهش آشنا شوند تا خلق ایده کنند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره انتخاب رشته در این حوزه گفت: اگر در مورد موضوعات درسی اطلاعات کلی داشته باشیم و چارچوب مباحث را به خوبی بشناسیم، می توانیم هدفمند انتخاب رشته کنیم و در آینده با دید باز به دنبال رشته مورد علاقه خود در دانشگاه برویم.
وی افزود: نقصی که در آموزش مطالب کتاب های درسی داریم، این است که پرورش ایده نداریم و در واقع اصلا ایده هایی ساخته نمی شوند. چرا؟ چون چارچوب پژوهش و آزمایش برای دادن ایده اتفاق نمی افتد. اگر کتاب آزمایشگاه را با دیگر مطالب درسی ترکیب کنیم، می توانیم دانش آموزانی پژوهشگر تربیت کنیم.

لازم به ذکر است دختران راه زینب (س)،با شرکت در این رویداد،از طریق اسکایپ، با کار و شکل هر قسمت از مغز آشنا شدند.


*ستایش آل یاسین، خبرنگار دانش آموز منطقه۱۳

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار