۳۲ هزار نفر عضو سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات شدند

تهران (پانا) - دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در توییتری درباره شفافیت ، از عضویت ۳۲ هزار نفر طی سه سال گذشته در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
۳۲ هزار نفر عضو سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات شدند

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در این توییت نوشت: « نشانی جدید سامانه دسترسی به اطلاعات Iranfoia.ir است. در ۳ سال گذشته ۳۲ هزار نفر عضو سامانه شده اند و از ۱۲۰۵ دستگاه عضو، ۲۱ هزار درخواست اطلاعات داشته اند. هنوز در نظام شفافیت و پاسخگویی خیلی اشکال داریم ولی آغاز خوبی است... لطفا عضو شوید و دیگران را تشویق به عضویت کنید.

بازخواست ها به گسترش فرهنگ شفافیت کمک می کند. بزرگواری می کنید اشکالات سامانه را گوشزد فرمایید».

سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در یک نگاه

سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات سایتی اینترنتی است که به منظور استفاده تمامی شهروندان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات نهادهای دولتی ایجاد شده است. براساس این قانون هر فرد ایرانی می‌تواند به همه اطلاعات طبقه‌بندی نشده دسترسی داشته باشد.

زمینه اجرایی این قانون پس از تصویب در دولت به در کمیسیونی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده‌است. آیین‌نامه اجرایی فوق روی وب سایت روزنامه رسمی قابل دسترسی است. کمیسیون تشکیل شده بر حسن اجرای این قانون نظارت می‌کند و با رفع اختلافات در صدد ایجاد وحدت رویه برای اجرایی شدن این قانون است.

توسط این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات به خصوصِ یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آن که آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.

نه‌تنها نهادهای وابسته به دولت بلکه نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح، قوای قضاییه و مقننه و مؤسسات شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای وابسته به آن‌ها و بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر رهبری اداره می‌شوند و همچنین هر مؤسسه، شرکت یا نهادی که تمام یا بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به بخشی از حکومت است، نیز باید اطلاعاتشان را منتشر کنند. موسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی، مانند بانک‌ها هم شامل این قانون می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار