رتبه برتر کنکور در دشتستان: بهترین مشاور هرفرد،خود فرد است

خود را از حواشی به دور نگه دارید

دشتستان (پانا)- دختر دشتستانی رتبه برتر کنکور سراسری٩٩ عنوان کرد خود را از حواشی کنکور به دور نگه دارید.

کد مطلب: ۱۱۳۸۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
رتبه برتر کنکور در دشتستان: بهترین مشاور هرفرد،خود فرد است

درسا عدالت، دختر دشتستانی متولد شهریور ماه1381 که موفق به کسب رتبه 514 رشته علوم تجربی منطقه سه کنکور سراسری ٩٩ شده است.
پانا با او گفتگویی داشته است تا از گذر فعالیت ها و درخشش او آگاه شویم.

او در این گفتگو اظهار کرد: من از آغاز سال دهم تلاش کردم که برنامه شخصی خودم را پیدا کنم،. برنامه تحصیلی و مطالعه را، به دلیل شخصی بودن و متفاوت بودن اهداف و انگیزه افراد نمی توان به افراد دیگر تحمیل یا پیشنهاد کرد،هر فرد باید با راه و روش خود به برنامه‌ خود سامان ببخشد.

او در ادامه گفت: من از سال دهم سعی کردم برنامه خود را هر روز بهبود ببخشم و تا سال دوازدهم تغییرات موثری را در برنامه خود ایجاد کردم. برای مثال درس زیست را در وهله اول گسترده و ساده و به طریقی بدون دقت و توجه به نکات مطالعه می کردم و در مرحله دوم در تست های آموزشی سعی می‌کردم به نکات ریز و مهم توجه و دقت کنم و در مرحله بعد به کتاب رجوع می‌کردم و کتاب را دقیق تر از دفعات قبل می خواندم و بعد به سراغ سوالات و تست های زمان دار و آزمون‌های سخت و دشوار می رفتم و به همین صورت سعی کردم شیوه خاص هر درس را پیدا کنم و آن را اجرا کنم؛ چه در آزمون‌ها چه در مدرسه.

او در خصوص مواجهه با موانع و فشارها چنین مگفت: خیلی اوقات قطعاً خستگی و فشار زیادی بر فرد غلبه می‌کند و فرد احساس می‌کند که دیگر توان ادامه دادن را ندارد. من در چنین مواقعی سعی می کردم بر آن فشارها غلبه کنم. در سال دهم توانایی کنار آمدن و غلبه بسیار در این مورد برایم دشوار بود، به طریقی که درس را رها می‌کردم، اما سعی می‌کردم با حضور در جمع دوستان و پیاده روی های کوتاه تنوع در برنامه خود قائل شوم. زمان شروع، در غلبه کردن بر موانع بسیار موفق نبودم و بعضاً در برخی موارد درس را رها می کردم اما در نهایت سعی بر این بود که بر موانع چیره شوم و در برخی موارد به سراغ پادکست ها،فایل های انگیزشی،مشاورین و یا رتبه برترهای کنکور می‌رفتم و سعی می‌کردم روحیه خود را در برابر موانع و سختی‌ها حفظ کنم.

او تاکید کرد: توصیه من این است که دانش‌آموزان اگر خسته شدند پافشاری بسیاری برای ادامه ندهند و با یک وقفه بسیار کوتاه و با انجام کاری که روحیه آنها را تقویت می کند خود را آرام کنند تا در برنامه خود دچار یکنواختی نشوند و با انرژی بهتری برای ادامه روبرو شوند.

این رتبه برتر کنکور در مورد فعالیت های آزاد در برنامه شخصی خود بیان کرد:برای روحیه بخشی و تقویت برنامه خود در کنار درس و مطالعه به ورزش در رشته های اسکیت،شنا و پیاده روی و در حوزه هنر، طراحی را قرار دادم.

دانش آموزان برای حفظ تمرکز خود و به هدر ندادن فرصت ها و زمان، سعی بر استفاده کم از شبکه‌های مجازی داشته باشند و توجه خود را بیشتر بر روی هدف و مسیر منعکس کنند، تمرکز خود را بر روی هدف قرار دهند.

او خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدف و خواسته ها،مجبوریم که مسائل جانبی را کنار بگذاریم تا ذهنمان به سمت و سوی دیگری روانه نشود و آرامش و تمرکز را تجربه کنیم. توصیه می کنم سمت مسائلی که ذهن را به اغتشاش می‌کشد و ذهن را درگیر می کند نروید. بسیاری در این باره زمان استفاده از فضای مجازی را به صفر می رسانند. کاملاً صحیح است که باید تمرکز خود را بر درس و هدف گذاشت اما به طور کل نمی شود ارتباط خود را با دنیای اطراف قطع کرد و با رعایت کردن و برنامه اصولی و صحیح می‌شود این برهه را کنترل کرد. به طور مثال من در سال یازدهم برخی از برنامه‌ها را حذف کردم، اما ارتباطم را با دوستان خودم چه در تفریح چه در مسائل آموزشی حفظ کردم.

او از زمان اعلام نتایج این گونه تعریف کرد: زمان اعلام نتایج و مشاهده آن به دلیل این که نتیجه چیزی نبود که تصور می کردم بنابر همین دلیل در همان لحظه حس خوبی به من القا نشد و همه چیز بر خلاف تصور من پیش رفت، رتبه ای که برای خود در نظر گرفته بودم با رتبه ای که کسب کردم تفاوت داشت. برای شخص خودم قابل قبول نبود و ناامید شدم اما با مرور زمان و فکر کردن در این مورد متوجه فرصت‌های بسیاری در این مسیر شدم و قابل ذکر است که کنکور با بالا و پایین های خاص خود روبروست، هر چقدر به چیزی که می خواهیم نرسیم باز هم فرصت برای جبران آن بسیار است و راه برای موفقیت بسیار متفاوت، گسترده و متنوع است. شاید من رتبه دانشگاه مورد نظرم را نیاوردم، اما اطمینان دارم که فرصت‌های بسیاری دارم که هدف ارزشمندم را به بهترین شکل ممکن به دست بیاورم.

او تاکید کرد: اگر قرار بود مجدد کنکور بدهم به شدت از وقت تلف کردن و هدر دادن زمان جلوگیری می کردم و خواب خود را کنترل می کردم که بسیار در کیفیت کار تاثیر دارد و تلاش می‌کردم هوش هیجانی و کنترل احساسات خود را در دست بگیرم و کنترل کنم. همچنین هدف خود را بزرگ تر جلوه می دادم و فعالیت های جانبی را کمتر می کردم. توصیه من به دوستان کنکوری و پشت کنکوری ام این است که وقتی هدف و برنامه‌ای دارید در همان هدف متمرکز شوید. کاملاً درست است که فرد خسته می شود،جا می زند و یا هر اتفاق دیگری رخ می دهد اما فراموش نکنیم و از یاد نبریم هدفی را که آرزویش را داریم،فرصت رسیدن به آن را نیز داریم،اما اگر بخواهیم و بتوانیم از یکسری موارد کناره گیری کنیم،اگر نتوانیم پا روی خواسته های خود و لذت های خود بگذاریم مطمئن باشید رسیدن به هدف سخت،دشوار و یا شاید غیرممکن شود.

عدالت در ادامه گفت: بهترین مشاور هر فرد خود فرد است و خود فرد است که می‌تواند راه و مسیر خود را پیدا کند و با توجه به شرایط خود در آن مسیر گام بردارد. من تا سال آخر، مشاور ثابتی نداشتم شاید گاهی با دوستان رتبه برتر مشکلاتم را بررسی می کردم، اما خودم را بهترین مشاور برای خود می دانستم، اگر هوشیارانه و آگاه بتوان کار کرد و تلاش کرد تا راهکار موانع و دشواری ها را پیدا کنیم بهترین راه همین است. برای روحیه و تقویت بخشی، مشاورین موثر واقع می شوند، اما برای مسائلی چون برنامه نویسی شاید در کوتاه مدت تاثیری داشته باشد اما در بلند مدت تاثیر خود را از دست می‌دهد.

او درباره عوامل موفقیت خود عنوان کرد: دلایل موثر موفقیت من توکل به خداوند، تلاش و همت خود و حمایت خانواده ام بود. همچنین تلاش و زحمت های بسیار دبیران و دوستان ارزشمندم که همیشه من را حمایت کردند بسیار موثر و حائز اهمیت بود. اساتید بزرگواری همچون کرمی که حتی دبیر من نبود، اما همیشه جویای عملکردم بود و حمایتم کرد انرژی‌بخش راه من بود.

این رتبه برتر کنکور در دشتستان تصریح کرد: نقطه مثبت خود را خونسرد بودنم می دانم و اینکه اگر هدفی داشته باشم برایش تلاش و کوشش می کنم تا زمانی که به دستش بیاورم و نقاط منفی هم نیز این بود که در حواشی ها تلاشم کمتر شد و سطح آستانه تحمل بالایی نداشتم. کنکور، بزرگ و دشوار است، اما همه این ها گذرا و موقت هستند و همه از آن عبور خواهند کرد.

او همچنین در خصوص حواشی و اخبار منتشر شده قبل از کنکور گفت: خود را در اخبار منتشر شده یا مشکلات احتمالی کنترل کردم و استرس به خودم وارد نکردم اما این به معنای بی خیالی محض نبود،خونسرد بودم. طوری نبودم که سریع با خبرها،خود را شکست خورده ببینم. در خبری که منتشر شد کنکور قرار است به تعویق بیفتد، هفته قبل از کنکور واقعا شوکه شدم و جا زدم و احساس می‌کردم نمی‌توانم ادامه دهم و کنترلش برایم سخت و دشوار بود، اما با تصور اینکه سه سال تلاش کردم و مسیر را پشت سر گذاشتم تا به چنین روزهایی برسم بسیار حیف بود که برای چند روز تمام آرزوها و تلاش‌های خود را خراب کنم.

عدالت تاکید کرد: اگر اخبار، استرسی به شما وارد می‌کند خود را از اخبار به دور نگه دارید و با یادآوری اینکه این شرایط برای همه است و با مطالعه دروس خود را سرگرم کنید چه بسا خیلی‌ها بسیار آماده بودند و تلاش کرده بودند اما همین اخبار و انرژی ها و حواشی ها آنها را از هدف شان به دور کرد،استرس را نمی‌شود قطع کرد اما می‌شود به روش‌های مختلف کنترل و مهار کرد.

این دختر موفق دشتستانی، تلاش و هدفش را بر این مبنا گذاشته که فرد مفید و دلسوزی برای اطرافیان خود باشد و با نام و آینده خود، نیکی و ارزشمندی را در دفتر زندگیش به یادگار بگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار